Hvad vejer jeres 13 årige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

43.058 visninger
9 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. august 2017

Anonym trådstarter

Min datter på 13 år har netop været til sundhedsplejerske og er i den forbindelse også blevet målt og vejer. Hun vejer 57 kg og er 168 cm høj... er det normalt?

Jeg synes hun er en høj og slank pige, men sundhedsplejersken havde sagt til hende at hun havde taget meget på og om hun spiste meget og hvad hun spiste

Synes det var noget lidt underligt noget at sige til en teenager, og hun er nu i tvivl om hun er for tyk... og det er jeg helt ærligt også blevet. 

Hvad vejer jeres børn på omkring 13 år og hvor høje er de? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2017

Anonym

Det er da en lettere tarvelig sundhedsplejerske......

Kan ikke rigtig se hvad forskellen skulle være på et barn og voksen i den "størrelses format", havde det været en voksen havde det været helt normalt, og hendes bmi er da også fin

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

1. september 2017

drabo

Profilbillede for drabo

Synes også det virker som en dum måde hun siger det på. Omvendt, hvis pigen har taget meget på det sidste år uden at være vokset i højden, så er det jo fint, hvis sundhedsplejersken lige spørger ind til tingene for at finde ud af om der er noget galt eller nogle dårlige vaner der skal tages i opløbet. Men det lyder ikke til hun har gjort det på en god måde, man skal være varsom med unge piger og vægt.

men din datter lyder helt sund og rask og normal vægtig.

Anmeld Citér

1. september 2017

lineog4

De kommer i forskellig højde og drøjde og den store fokus på vægt og vi skal være så forbandet tynde ødelægger meget. Jeg synes sundhedsplejersken har fået formidlet en undren på en rigtig dårlig måde, plus det jo ikke er så underligt at tage lidt på når hormonerne raser og man begynder at få bryster og former.

Min datter på 14 har være ten tynd pige altid og er det ve stadig, men jeg kan da se hvordan hun ender med at få en dame bagdel, lidt sul på maven og bryster, hun bliver kvinde og ikke en ung pige med en drenge krop. Så det jeg ville sige er at hun også tager på det hurtigere nu end tidligere.... Jeg ikke helt sikker på hendes tal, men hun er dit over 170 og vejer omkring de 50 nok mere plus end minus

Anmeld Citér

1. september 2017

Justthinking

Nu er jeg ikke mor (endnu), men en relativt ung lige der har oplevet næsten det samme med min sundhedsplejerske da jeg gik i folkeskolen. Jeg fik de præcis samme ord, selvom jeg på papiret var undervægtig men ellers stortrivedes. De ord satte sig meget dybt i mig og ledte til en enorm kropsbevidshed, som til sidst udviklede sig til en spiseforstyrrelse. Du gør det garanteret allerede, men lad de ord fise ind gennem det ene øre og ud gennem det andet og fortæl din datter det samme. Hvis du som mor bedømmer at din datter er helt som hun skal være (uden 50 kg for meget på sidebenene), så må det være dét du prædiker for din datter. At hun er fin som hun er, at hun ikke skal ændre sig og at hun nu udvikler sig til en kvinde :-)

Beklager hvis svaret ikke har været brugbart :-)

Anmeld Citér

1. september 2017

Anonym

Åh, jeg får helt ondt i maven på din datters vegne! Det er bare ikke i orden, at en så ung pige skal begynde at føle sig tyk, især når hun på ingen måde er det.

Tag en god snak min datter om det, så hun virkelig forstår, at hun ikke er tyk eller på nogen måde skal tabe sig, men hun er perfekt, som hun er.

Jeg har selv været udsat for det samme og blev samtidigt også mobbet. Det gjorde, at jeg i 12 år kæmpede mod min krop, hadede den og ønskede mig anderledes. Det tog rigtigt lang tid, før jeg accepterede min krop og lærte at elske den. 13 år er så følsom og usikker en alder, så forkerte ord kan være meget ødelæggende.

Jeg tror helt ærligt også, at jeg ville snakke med sundhedsplejersken om det. Ikke skælde hende ud på nogen måde, men roligt fortælle hende, at det var en meget uheldig formulering, og at din datter nu går med de tanker, som hun gør. Forhåbentligt kan hun så lære at formulere sig bedre en anden gang.

Anmeld Citér

1. september 2017

Carina:-)

Hun lyder helt normal.

Oplevede med min egen dreng på 12 at sp som i øvrigt var i en den meget gode ende af vægtskalaen sidde og sige at vi skulle passe på ,og fik han motion osv'

Hun tav så da jeg sagde at han lignede sine ældre søskende - og den næste i rækken nu fylder 20 og vejer 74 kg til hans 186 cm .

Det er normalt i teenalderen at vokse lidt hurtigt ,men det udligner sig for det meste,

Hun er jo også højere end gennemsnittet ,så synes den sp er tåbelig . Men det er hun nu heller ikke den eneste der er i den branche....

Anmeld Citér

2. september 2017

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Min datter på 13 år har netop været til sundhedsplejerske og er i den forbindelse også blevet målt og vejer. Hun vejer 57 kg og er 168 cm høj... er det normalt?

Jeg synes hun er en høj og slank pige, men sundhedsplejersken havde sagt til hende at hun havde taget meget på og om hun spiste meget og hvad hun spiste

Synes det var noget lidt underligt noget at sige til en teenager, og hun er nu i tvivl om hun er for tyk... og det er jeg helt ærligt også blevet. 

Jeg har ikke en 13-årig, men da jeg var 14 vejede jeg 60 kg og var 168 cm

Anmeld Citér

2. september 2017

Bentemor

Min ældste datter fylder 14 år på tirsdag. Hun er 172 cmhøj og vejer 60kg 

Anmeld Citér

6. september 2017

MysteriousAngel

Anonym skriver:

Hun er 146 og vejer 31 kg. En lille splejs 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.