Fødselsdepression

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

318 visninger
3 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. august 2017

Anonym trådstarter

Hvordan ved man om man lider af fødselsdepression? 

Kunne godt tænke mig at høre fra nogen med erfaring. 

Der kan skrives anonymt...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hvordan ved man om man lider af fødselsdepression? 

Kunne godt tænke mig at høre fra nogen med erfaring. 

Der kan skrives anonymt...

Det er svært at svare på, men hvis du har mistanke om det, så skal du se at få kontaktet din sundhedsplejerske og læge! 

Min egen erfaring er, at jeg var dybt ulykkelig hele tiden og så intet godt i livet. Jeg sov ikke og spiste ikke. Jeg havde ingen tilknytning til barnet i starten og ønskede nogle gange, at der var en som kom og hentede baby - fordi jeg magtede h*n ikke. Jeg gjorde det nødvendige i forhold mad, bleskift osv, men det var ikke med hjertet. 

Jeg fik hurtigt hjælp og efter ca 8 uger havde jeg det væsentligt bedre og tilknytningen til barnet blev også bedre og voksede derefter - ligesom hos alle andre. 

Anmeld Citér

1. september 2017

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg tror det er meget forskelligt, hvordan man oplever det!

Jeg har heldigvis ik selv haft det, men har haft det tæt på. Min veninde fik en voldsom fødselsdepression efter den første.

Jeg ku hurtig mærke at det var helt galt med hende. Hun magtet ingenting og var mut og trist hele tiden. Jeg var omme ved hende 4-5 dage om ugen, fordi hun bare var trist, ku ik finde energi til at gå i bad, spise, gøre rent, lave mad eller bare komme lidt ud af huset engang i mellem. Hun elskede baby, men ku ik mærke sig selv, havde tanke mulder og sov dårligt. Hun var så passiv, at hun ik kom i bad, hvis ik jeg sagde til at nu sku hun gå i bad, tage noget at spise, som jeg havde med til hende osv osv. 

Hendes kæreste gjorde alt hva han ku, når han var hjemme, men han arbejde meget og det var først efter at jeg greb ind, at vi sammen fik hende til at indse, at hun skulle have noget hjælp. Heldigvis havde de falk baby abonamant, og derigennem ku hun komme til en psykolog, som virkelig hjalp hende og fik hende startet op, på medecin osv.

Ved nr 2 var hun forberedet og vi tæt på hende stod klar. Igen fik hun en depration, men den var heldigvis ik så slem, som den første og Kærsten var meget bedre rustet. 

For hende har psykolog og medecin været vejen frem!

Da min mor fik mig, fik hun en kæmpe, voldsom fødselsdepression. Hun ku slet ik holde ud at se på mig. Hun følte at jeg afviste hende og hun ku ik være alene med mig, fordi de var bange for at hun ville gøre skade på mig. Min far og bedsteforældre fin hende tvangsindlagt på psyk. Jeg ved faktisk ik hvor længe hun var indlagt, men mig og min storesøster blev passe af min faster og onkel i hverdagene fra jeg var 3 mdrer til jeg var 3 år. (Min far havde egen forretning)

Dette er stadig noget der påvirker min mor, nu 38 år sener og tror ik hun nogensinde er kommet sig over skammen og skylden, over at hade sin baby og ik ku knytte sig til baby, på samme måde som med min søster. Hun har været på medecin mod depration nærmest altid og har fået hjælp osv.

Så er du det mindste i tvivl, så kontakt din sp eller læge og få noget hjælp hurtigst muligt! Vh Stine 

Anmeld Citér

3. september 2017

Anonym

Well, jeg var vist ved at udvikle en, men nåede at gøre noget ved det, selvom det stadig er så hårdt...
Jeg fødte i april.

Mine advarselsklokker begyndte at ringe, da jeg blev opmærksom på disse symptomer: 

- når jeg om morgenen, efter kæresten var taget på arbejde, følte angst for at være alene med min baby hele dagen. Jeg kunne ikke overskue, at være bænket i sofaen en hel dag (bebs sov kun på mig - hvis jeg dog bare havde lært at bruge slynge fra starten...!)

- for jeg turde ikke tage nogle steder med ham i frygt for at han skreg eller jeg skulle amme offentligt.

- Modsat mange andre, så havde jeg ingen problemer med at knytte mig til min søn. Tværtimod, så kan jeg ikke give ham fra mig og når andre holder ham våger jeg over dem. Jeg kan ikke styre mig...

- Jeg savnede mit gamle liv så afsindigt og selvom jeg elskede min søn helt uoverskueligt meget fra første sekund, så fortrød jeg ofte, at jeg havde fået ham...

- Jeg havde dårlig samvittighed over, at jeg havde det så dårligt. Her gik jeg og ønskede mig en baby i over 2 år (det tog sin tid at undfange ham) og så er jeg ikke engang glad, når han endelig kommer...

- Jeg begyndte at få ondt i maven, når han skulle puttes (det har fra starten været det store problem: at få ham til at sove).

Jeg blev screenet af min sundhedsplejersker og kommer nu ugentligt til noget gruppe-samtale. Det er rigtig godt... jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skulle have klaret mig uden.
Jeg var - og er - meget bange for at udvikle en fødselsdepression. Jeg har været deprimeret en del gange og tanken om at være det, mens jeg tager mig af min søn, det kan jeg slet ikke overskue.

Så mit råd er: hvis du er i tvivl, så kontakt SP eller læge eller hvem du nu har, inden det udvikler sig!!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.