Min far har ADHD og generelle vanskeligheder ved normal adfærd. Han snakker rigtig grimt til mig. Har været vant til det siden min barndom - vi er vokset op i et ret kaotisk hjem med mange skænderier mellem min far og mor. De flyttede fra hinanden da jeg var 12 år. De har begge psykiske problemer og specielt min far har haft svært ved at acceptere, hvordan hans liv er endt ud.
Efter at jeg fik børn, har han forsøgt at oppe sig. Han er en fantastisk morfar, der vil sine børnebørn 100%. Problemet er bare, at han taler SÅ grimt til mig. Han synes jeg er fed, har en dårlig uddannelse, skal skaffe mig et arbejde (er på barsel), ikke er der nok for mine børn osv. Det er hårdt at høre på, men er blevet i stand til at kunne filtrere det meste fra. Det store issue er jo egentlig at mine børn skal høre på den adfærd og lære at kende forskel på normal god adfærd og deres morfars afstumpede adfærd.
Forleden da vi var samlet, snakkede min bror og jeg om, at min far var ondskabsfuld. Det hørte min far og sagde at vi var nogle lede svin. Inden han gik ud af døren, ønskede han os god barnedåb den forestående dag. Dagen efter blev mit barn døbt - uden min fars tilstedeværelse. Han udeblev på trods af invitationen.
Det er nu 14 dage siden. Han forsøgte at ringe 8 dage efter dåben, men da jeg var i mødregruppe, ville jeg ikke tage telefonen. Jeg har ikke fået ringet tilbage til ham - ved simpelthen ikke hvad jeg skal sige.
Han har været hjemme hos min mor. Han er så ked af sin opførsel. Han siger, at han i den uge, hvor han har været lagt på is, har erkendt at han er problemet og at han fremadrettet vil arbejde for ikke at være ond og dømmende overfor os. Han har reflekteret over sit liv og er stolt af hvor godt hans børn har klaret det og han er taknemmelig for at han må være så stor en del af vores liv og hverdag. Han har tidligere fortrudt sin opførsel, men aldrig på denne måde. Han havde grædt overfor min mor og sagt, at han virkelig havde brug for hjælp.
Ungerne elsker deres morfar - og jeg synes at det er SÅ svært at frarøve dem samvær med ham.
Nu står jeg i dilemmaet omkring om jeg skal give ham en chance til, eller trække en streg i sandet og sige at han har forspildt sin chance.
På min mor lyder det til, at han virkelig har fået en øjenåbner, men det er jo altid en chance at tage. Vil ikke finde mig i, at deres morfar nedbryder deres mor og mormor. Men kan jeg tro på, at han kan forandre sig. Er simpelthen splittet!
Hvad ville I gøre?
spørg gerne for uddybende spørgsmål.