Mobilabonnement og pligter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

873 visninger
8 svar
27 synes godt om
21. august 2017

hekran

Vores søn på 10 år har fået sin første mobiltelefon. Det mente han bestemt var på tide. Han er vores ældste, så vi har ikke prøvet det før. Hans abonnement koster 129kr om måneden (de første 6 måneder) og vi mener, at det er rimeligt, at han tømmer opvaskeren i bytte for abonnement. Han er altid først hjemme, da han ikke går i SFO længere. Det går ok med vores aftale, men nogle dagetrækker det bare tænder ud! I dag er opvaskeren ikke tømt, jeg kommer hjem med fyldte i indkøbsposer og må stoppe op i alt for at tømme opvaskeren for så at få hans brugte tallerkner over i den. Jeg kalder på ham og han beklager sig grusomt. Til sidst sender jeg ham væk igen. Jeg vil ikke have hans hjælp. 

Efter jeg er kommet på plads, slukker jeg for vores Wi-fi. Det kan tydeligvis høresfra hans værelse.

Jeg syder stadig indeni over, at han ikke kan gøre én ting for os. Jeg vil ikkebøje mig, men jeg er så frustreret og irriteret. Han skal nok sige undskyld, men wifi'em kommer ikke tilbage i dag.

Jeg er verdens strengeste mor, ifølge ham. Min søn er en social dreng, han er en god elev og en meget engageret fodboldspiller/træner. Vi har mange gode snakke og han er med egne ord ikke i tvivl om, at han er elsket.

Men denne ene ting går mig så meget på. Der er næsten daglige konflikter/klagesange over det og jeg tænker på det, hver gang jeg kommer hjem. Man skulle tro, at det var større problemer i verden, ik? Men det her er så mit problem i dag, som går mig meget på.

Al konstruktiv feedback/kritik/kommentar osv er så hjertelig velkommen. Hvordan opretholder I pligter?

Vores motto som forældre er: først pligter, så lyst. Det er ikke sikker, at du har lyst til at gøre dine pligter, men gør du dem, må du gøre som du har lyst (derfor er wifiem slukket i dag f.eks).

Hilfe!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2017

Abracadabra

Kunne man gøre det sådan, at hans telefon var betinget af pligterne? Altså at du tager hans tlf, når han ikke har udført sin opgave kl 17, og han får den først tilbage næste eftermiddag kl 17, når han har opfyldt sine forpligtelser? Så er der daglig evaluering kl 17, og hvis foregående døgn har været utilfredsstillende, har han 24 timer uden tlf til at bevise, at han kan være stor nok til at få dem tilbage.

Du gør ham faktisk en tjeneste ved at være konsekvent, så thumbs up! Selvfølgelig skulle den wifi slukkes!

Anmeld Citér

21. august 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg har ingen erfaringer på feltet, men jeg synes det lyder super fornuftigt det du gør. Jeg synes på ingen måde det er strengt at kræve 10-15 minutters indsats om dagen i bytte for mobilabonnement. Jeg synes næsten det er let sluppet, men jeg har som sagt ikke børn i den alder.

Anmeld Citér

21. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg vil også sige, at når i har den ordning, så må han også lære at det er det der gælder. Så sluk af wifi eller ganske enkelt konfiskering af telefon ligesom abracadabra skriver, synes jeg er total rimeligt. Og nok den eneste måde i kommer udover det på. Og ja han vil brokke sig højlydt, men det er også en læringsprocess. Og tiøren falder nok sådan ret hurtigt hvis du er konsekvent. 

Anmeld Citér

21. august 2017

AnoMom

Har ikke børn i den alder. Men jeg tilslutter mig de rosende ord fra de andre. 

Synes du har handlet helt rigtig. Selvfølgelig skulle wifi slukkes. Og havde det været mit barn var telefonen og evt PlayStation også inddraget til næste morgen ihvertfald. 

Det er så lille en opgave han har så det burde være nemt at opretholde. 

Anmeld Citér

21. august 2017

hekran

Pyyyyh, kan mærke, at jeg bliver mere sikker i min sag - tak, piger. Wifi'en er stadig slukket. Drengen er faldet til jorden igen og har 'forhandlet' sig til en aftale, vi begge kan være med på. For at få sin mobil efter aftensmad skal han lave sin egen madpakke og hente sin lillebror i børnehaven (vi bor 200m derfra). 

Mobil, contollere og bærbar er selvfølgelig inddraget.

Det er måske nemt sluppet, men måske det er en balance mellem konsekvens og lydhørhed. 

Abracadabra, jeg synes din idé er rigtig god. Jeg skal lige have fundet ud af, hvordan vi helt præcis fører det ud. Der er nemlig tre yngre søskende, det ikke har det nær så hårdt, ifølge storebroren, men de skal selvfølgelig også på banen. De har bare ikke elektronik

Anmeld Citér

21. august 2017

Mom

Profilbillede for Mom
hekran skriver:

Pyyyyh, kan mærke, at jeg bliver mere sikker i min sag - tak, piger. Wifi'en er stadig slukket. Drengen er faldet til jorden igen og har 'forhandlet' sig til en aftale, vi begge kan være med på. For at få sin mobil efter aftensmad skal han lave sin egen madpakke og hente sin lillebror i børnehaven (vi bor 200m derfra). 

Mobil, contollere og bærbar er selvfølgelig inddraget.

Det er måske nemt sluppet, men måske det er en balance mellem konsekvens og lydhørhed. 

Abracadabra, jeg synes din idé er rigtig god. Jeg skal lige have fundet ud af, hvordan vi helt præcis fører det ud. Der er nemlig tre yngre søskende, det ikke har det nær så hårdt, ifølge storebroren, men de skal selvfølgelig også på banen. De har bare ikke elektronik

Jeg er sådan set med på at han sagtens kan tømme opvaskeren dagligt for at få sit mobilabebonement, men jeg syntes bestemt ikke om, at han skal hente sin lillebror i BH uagtet at I bor så tæt på. 

Din dreng er 10 år, så selvfølgelig kan han have pligter, men at hente mindre søskende, syntes jeg bestemt ikke om.

Du skal huske at selvom han kan have pligter, så er han stadig kun 10 år, og hvis han passer sin skole, og sin sport og generelt bare er en god knægt, så hvorfor ikke lade det blive ved det?

Anmeld Citér

21. august 2017

hekran

Mom skriver:

Jeg er sådan set med på at han sagtens kan tømme opvaskeren dagligt for at få sit mobilabebonement, men jeg syntes bestemt ikke om, at han skal hente sin lillebror i BH uagtet at I bor så tæt på. 

Din dreng er 10 år, så selvfølgelig kan han have pligter, men at hente mindre søskende, syntes jeg bestemt ikke om.

Du skal huske at selvom han kan have pligter, så er han stadig kun 10 år, og hvis han passer sin skole, og sin sport og generelt bare er en god knægt, så hvorfor ikke lade det blive ved det?

Det er ikke, fordi han er vant til det. Det er første gang og ikke noget, vi regner med, at han skal efterfølgende. Det var hans forslag til, hvad han så kunne gøre. Vi bor i en lille landsby og jeg ringede op til børnehaven først, for overhovedet at høre, hvad de syntes. 
De krydser ingen veje for at gå hjem. Det var en engangsforestilling, som vi mente var forsvarlig

Anmeld Citér

21. august 2017

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Bare lige til orientering, så har Oister lavet "specielle" børne- og ungeabbonomenter. Vores søn har også lige fået mobil og jeg fik anbefaler oister, da det var langt billigere, end ved samme teleselskab som os. Jeg giver 76kr./mdr. for 4 timer tale, fri SMS/MMS og 2GB data. 

Og ellers tilslutter jeg meget de andre med, at det er ok at stille krav om huslige pligter. Det gør vi også - uanset mobilabonnement eller ej. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.