Bøger om andre kulturer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

291 visninger
5 svar
1 synes godt om
19. august 2017

Anonymor

Halløj halløj!

Lige om hjørnet afleverer jeg mit speciale i psykologi (OMG I cannot believe it!). Mit store fokus under studiet har været børn, familier, psykiske vanskeligheder hos børn, skilsmissefamilier osv. Det område er helt sikkert stadig mit hjertebarn, og hvor jeg ønsker en faglig fremtid, men lige nu er jeg ved at brække mig Nu har jeg siddet og arbejdet med tilknytning, faderinvolvering, samfundets tilgang til fædre osv. siden januar, og jeg har virkelig fået nok for en stund. Nu vil jeg vide noget om noget ANDET, som også er enormt relevant.

Jeg vil gerne sætte mig endnu mere ind i det psykiske helbred hos flygtninge. Om traumer. Om tortur i krigshærgede lande.

Jeg vil derfor høre, om nogen af jer skulle have læst nogle spændende og lærerige bøger inden for emnet - Særligt omkring tortur osv. Det må gerne være biografier og den slags.

Generelt set er min viden også ganske forsnævret til vesten, og jeg vil gerne vide mere om andre kulturer, særligt de mellemøstlige. Der kan være faglige udfordringer med at arbejde med mennesker herfra, fordi der er store kulturelle forskelle. Derfor synes jeg det er vigtigt, at jeg får et større indblik i disse kulturer. Nogen der kan anbefale noget litteratur her?

Bare byd ind! Jeg er desperat efter at suge noget andet viden til mig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2017

Miti's mama

Nu er det ikke fra mellemøsten men...

Tracy Kidder - Mountains Beyond Mountains (fra en læges synspunkt i Haiti i 1990'erne)

Torey Hayden - Beautiful Child (special needs lærer i USA)

Derudover er der rigtig mange biografier omkring de Røde Khmer, og nogle (meget!) grumme omkring Rwanda.

Anmeld Citér

19. august 2017

Lulu86

Profilbillede for Lulu86

"First they killed my father: A daugther of Cambodia remembers" af Loung Ung.

Læste den efter jeg havde været derover og bl.a. set Killing Fields og torturmuseet Tuol Sleng (hvilket er ekstrem hård kost). Men man skal vide og huske for at undgå gentagelser...

Anmeld Citér

20. august 2017

Anonymor

Tak for jeres forslag, de er noteret!

Anmeld Citér

24. august 2017

Anonymor

Lulu86 skriver:

"First they killed my father: A daugther of Cambodia remembers" af Loung Ung.

Læste den efter jeg havde været derover og bl.a. set Killing Fields og torturmuseet Tuol Sleng (hvilket er ekstrem hård kost). Men man skal vide og huske for at undgå gentagelser...

Så er jeg allerede igennem den. Den var virkelig spændende, om end selvfølgelig også helt forfærdelig! Tak for anbefalingen!

Anmeld Citér

25. august 2017

Lulu86

Profilbillede for Lulu86
Anonymor skriver:

Så er jeg allerede igennem den. Den var virkelig spændende, om end selvfølgelig også helt forfærdelig! Tak for anbefalingen!

Ja, den blev også slugt ret hurtigt hos mig, på trods af emnet.

Den er lidt i samme kategori som "Grave of the Fireflies". Det er godt nok en japansk tegnefilm, men den står som den bedste film jeg aldrig har lyst til at se igen (handler om anden verdenskrig, set gennem børns øjne).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.