fagforening og lån. måske nej tak

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. august 2017

Løven149

Hvis du er i et godt job, og du ikke regner med at blive opsagt, så ville jeg da overveje det dvs vende for og imod. Det er bestemt ikke uden værdi at blive gældfri. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2017

lineog4

Vivienne skriver:

Jeg har ikke været medlem af en fagforening i mit nuværende job. Jeg startede for 7 år siden. Jeg synes det er penge ud af vinduet når man arbejder et godt sted. Tænk alle de penge jeg har sparet. Hvis der skulle komme et eller andet, kan jeg altid melde mig ind. 

I mit forrige job var jeg heller ikke med i en fagforening. Da jeg fik problemer med min chef, meldte jeg mig ind i en samme dag og fik bistand i en retssag. 

I mine øjne kan du sagtens gøre det. 

Selvfølgelig fortsætte med at betale A-kasse. 

Så var du jo heldig der var en del andre, der trods gode arbejdsforhold fortsat havde smidt penge ud af vinduet, så der rent faktisk var en fagforening der kunne hjælpe dig. Havde alle tænkt som dig, så var der ingen fagforening og alle stod alene den dag deres arbejdsgiver måske alligevel ikke overholdt reglerne, og alle de der rent faktisk ikke arbejder et godt sted, står alene med lorten.

Til ts - nej jeg ikke ville melde mig ud af en fagforening. En fagforening for mig er langt mere end "bare" garantien når jeg bliver behandlet dårligt. Det er også den der forhandler overenskomst, det er den der blander sig i den faglige debat, det er den der kæmper generelt imod for lave mindstelønninger (og dermed også mod working poor som efterhånden bliver en realitet i mange andre EU lande fx Tyskland), det er den der kæmper for barselsrettigheder, for barns sygedage, for ekstra ferie/fridage, for at lønninger stiger så de følger med prisudviklingen, det er dem der står sammen hvis en anden faggruppe end netop min bliver kørt over af deres arbejdsgivere osv osv. Ja fagforeningen er også garantien for den enkelt, men det er også garantien for alle - en slags solidarisk instans, hvor ja jeg betaler lige nu til trods for jeg har forholdsvis gode arbejdsvilkår og ikke forventer de store problemer, men mine penge går jo også til dem der ikke har gode arbejdsvilkår, de der oplever problemer. På samme måde som jeg over skatten betaler til sygehuse til trods for det er flere år siden jeg har befundet mig på et.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.