Jeg går i øjeblikket hjemme på barsel med vores 4 måneder gamle søn og vores 3-årige pige, som har ferie fra børnehaven (som heldigvis starter op igen i næste uge).
Vores pige er en lille kugle af energi, der bare aldrig sidder stille og har brug for at der hele tiden sker noget. Hun kan underholdes af TV i måske 20 minutter, inden hun er videre og der skal ske noget nyt. Samtidig er vores søn meget kontaktsøgende og vil ikke bare ligge og mosle (som hans søster ellers elskede i den alder), men vil helst sidde på min arm eller skød hele dagen. Han er desuden meget svær at få til at sove og skal ofte vugges videre i sin søvn når han tager lur.
Dette gør det jo ret åbenlyst svært at få lavet noget praktisk herhjemme, men jeg lykkes da med at sørge for at der er rent tøj til os alle, at vi alle får de måltider der nu engang skal til og at der er nogenlunde rent og ryddeligt.
Vi har også en kat, som kræver meget opmærksomhed, da han er indekat. Han er meget renlig og vil ikke bruge en kattebakke som han allerede har besørget i og der skal derfor gøre meget rent i bakkerne (han har 3), så han ikke finder på at tisse andre steder - han har før tisset i en kasse med legetøj, fordi han ikke ville bruge bakken.
Alligevel kommer min mand hjem og brokker sig over rod, hvilket selvfølgelig er træls, men til at holde ud, da jeg jo godt ved at han ikke forstår at det er hårdt at gå hjemme.
Han havde ferie tidligt (uge 23-25) og i den tid han var hjemme, lavede han ikke en skid herhjemme. Det lykkedes ham at slå græsset én gang, at sætte én opvask over og ellers bare brokke sig når jeg bad ham skifte en ble eller give sønnen en flaske, for han havde jo ferie og ville gerne slappe af. Jeg sagde at sådan legede vi ikke og at han lige måtte tage sig sammen og hjælpe til, hvilket resulterede i mere brok.
Alt dette er sådan set ikke problemet. Jeg kan godt leve med brok, men det er bare med til at gøre det egentlige problem så meget mere irriterende.
Han er nemlig begyndt at ses med sine kollegaer privat, hvilket jeg ellers normalt ville synes var super fint, hvis det ikke betød at han hver dag først kom hjem lige i tide til at jeg skal til at lave aftensmad og så smider han sig bare på sofaen fordi han er træt og jeg må rende og lave mad, samtidig med at jeg ser efter børnene, fordi han ikke er til at få liv i når han tager lur. Han bliver dog losset op, hvis en unge skal skiftes eller noget, da jeg ikke kan gå fra maden så længe af gangen.
Når jeg konfronterer ham med at jeg synes at det er træls og at han bruger den smule tid han burde have sammen med børnene på i stedet at drikke øl med sige kollegaer, siger han bare at der jo staidg er weekenderne og at jeg jo alligevel bare går hjemme, at han har brug for at slappe af efter arbejde og at jeg bare burde være glad for at han endelig har fået nogle venner (han har kun én anden ven som han ikke ser meget til fordi han bor langt væk).
Oveni det er hans nye venner ikke ligefrem dem jeg helst ville have at han "hang ud" med, da de er unge knøse der drikker og nogle af dem tager endda stoffer. Min mand er i slutningen af 30'erne og hans nye venner er i starten af 20'erene.
Jeg ved ikke helt hvad jeg ønsker at opnå med dette opslag. Jeg håber så inderligt at det bare er en slags fase eller noget han skal igennem, men der er gået 2 uger nu og jeg er ved at være kørt godt ned, hvilket selvfølgelig også gør at jeg går og bliver en mere og mere sur gammel kone.