Konfirmation, og faren er en klovn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

629 visninger
7 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. august 2017

Anonym trådstarter

Min søn skal konfirmeres til maj, jeg er alene med ham og hans lillesøster. Jeg har normalt et godt forhold til deres far, men desværre mener han ikke han skal være med til at betale, andet end de 3500 kr der er fastsat af statsamtet. Kan der virkelig passe han kan slippe med så lidt? Og er der andre steder man kan søge hjælp? Jeg er studerende og enlig.

Et andet problem er at jeg står for det hele alene da faren ikke mener en fest er nødvendig! Hans familie behandlede mig ikke særlig pænt da vi gik fra hinanden og jeg har det rigtig skidt med at skulle sidde til fest med dem. Jeg er selv vokset op i en familie med misbrug, derfor har jeg ikke kontakt med andet end min søster og hendes mand. Mine forældre ser dog mine børn så de skal selvfølgelig også med til konfirmationen. Jeg gruer virkelig for den dag, både fordi jeg ikke har et forhold til ret mange af dem der skal med og fordi jeg ikke har penge til det. 

Det skal også lige siges at jeg har nogle følger af min hårde barndom, blandt andet social angst, så det er rigtig svært for mig at skulle være på. Bare tanken om at skulle holde en kort tale eller byde velkommen  giver mig åndenød. Desværre ved jeg at deres far heller ikke vil gøre det. 

Jeg har tilbudt min søn en rejse i stedet men han vil have en fest. Hvad gør jeg? Han vil holde festen på et slot som de andre fra klassen skal, men det er meget dyrt og de steder jeg har kontaktet er allerede booked. 

Jeg vil gerne give ham det han vil have og som de andre får, men lige nu ligger jeg søvnløs bare ved tanken om den konfirmation. 

Nogle gode råd, til enten det ene eller det andet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2017

Anonymor

Ja, faderen er ikke forpligtet til at betale mere end det engangsbeløb du kan søge om. Det er rimeligt, synes jeg (og jeg er selv bopælsforældre). Han betaler jo børnebidrag, det er dig der får alle tilskud og børneunge ydelse. Jeg ved godt, du ikke kan bruge det til så meget, men groft sagt er det jo ikke fars skyld, at du ikke har sparet op til konfirmation løbende.. 

Jeg forstår godt, at du gerne vil give dit barn alt det bedste, men du kan ikke give han det samme som alle de andre får. Og sådan er det jo - jeg synes ikke, at det er en synd og skam, at vores børn må lære, at man ikke altid kan få alt hvad man vil have. Så må du gøre hvad du kan for at skabe den bedst mulige fest inden for de rammer, der er mulige.. 

Jeg tænker også, at du skal nyde, at du trods alt fpr et bidrag. Hvis far valgte at holde sin egen fest, var han ikke forpligtet til at bidrage til din økonomisk. Dog tænker jeg, at han lyder temmelig usympatisk, hvis ikke han vil hjælpe med planlægning osv., og jeg tænker heller ikke han kan invitere ubegrænset gæster med - måske kan du ringe til statsforvaltningen og blive guidet i hvad reglerne er, for han skal selvfølgelig ikke køre dig rundt i manegen. 

Hvad angår dine egne problemstillinger og følelser er du nødt til at fokusere på, at det er en dag for dit barn, og det betyder noget for ham at have sin fars familie med. Og hvis du er for angst til at holde en tale, kan du måske skrive en personlig sang, lave en quiz eller lignende? 

Anmeld Citér

1. august 2017

Kildebakken

Gør det på din egen måde og vær ligeglad med din ex eller hvad man bør gøre. Måske kan I tage en uge syd på istedet for festen eller spise på en god restaurant med et lille selskab. Lad være med at stresse over at skulle holde en stor dyr fest.

Kh

Anmeld Citér

1. august 2017

Jullesnulle

Jeg er mest chokeret over at standarden for konfirmationer er blevet at det holdes på slotte...?

hold en mindre og fin fest. Men det andet er da overkill 

Anmeld Citér

1. august 2017

Aristocats

Tror du ikke også at du stresser fordi det er nogle helt vilde ting du lige pludselig skal arrangere? Et slot?! Er det virkelig blevet det der skal til? Uanset om hele klassen fik en konfirmationsfest på et slot så ville mine unger stadig få et stort NO WAY  Hvad er der nu i vejen med at holde en fest derhjemme eller "bare" i et selskabslokale? I sidste ende er du den voksne og du har også ret til at forklare din søn at det at holde festen på et slot simpelthen er for urealistisk! Måske skal både du og din søn skrue ned for forventningerne og så se om der måske ikke kommer lidt mere overskud på kontoen i forhold til konfirmation - jeg kan godt forstå man gerne vil gøre sine unger glade men der er altså også grænser og jeg ville aldrig bruge penge jeg ikke havde på én fest.... så fokuser på det der rent faktisk kan lade sig gøre og så få det bedste ud af det. Der er ingen der dør af at det ikke bliver en kæmpedyr fest på et slot... den fest skal nok blive god alligevel 

Anmeld Citér

1. august 2017

ErDetSnartNU

Jeg tror du skal prøve at tage det lidt mere oppefra og ned Jeg har fx meget svært ved at tro, at størstedelen af konfirmanderne skal holde fest på et slot eller et superdyrt sted - mange forældre holder garanteret også i forsamlingshuse, gildesale eller lignende. 

Hvor mange regner du med at I bliver? Hvis du ikke ser ret mange fra din familie må det betyde, at gæstelisten har en begrænset længde. Hvis jeg var dig, ville jeg finde et billigt forsamlingshus, eller evt dække fint op derhjemme, og så få maden udefra. Jeg har lige holdt kandidatfest hvor jeg fik mad fra Smageriet til 135 kr/kuvert. Det smagte rigtig fint, og der var endda rester selvom vi blev 18 i stedet for de 15 der var bestilt mad til. Hvis man selv laver en lækker tunmousse (eller lakseroulade som jeg gjorde) og serverer fx brownies med vanillieis til dessert, så er der minimalt med forberedelse på selve dagen, og det er overkommeligt i pris. Jeg tror din eks' bidrag ville kunne betale for maden og drikkevarerne, og så kan dit tilsvarende bidrag betale for forsamlingshus eller gave. Det er da til at overkomme, når man lister det op, ikke?  

Anmeld Citér

1. august 2017

Abracadabra

Det lyder til, at det bliver en mindre fest:

• Derfor skal I naturligvis ikke leje et slot
  • Derfor skal du ikke stresse over en tale for mange mennesker 
  • Derfor bliver det ikke særligt dyrt

Jeg tror, at det hele løser sig.

Anmeld Citér

1. august 2017

Bananaalice

Synes måske hvis drengen vil have noget at skulle have sagt, er det kun på tide at han bliver sat ind i hvad et budget er, og så læg et sammen med ham. Sig, vi har et budget på 20.000 kr., hvordan skal de bruges.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.