Hvem må tage barnet til lægen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.438 visninger
4 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
31. juli 2017

ChesireKitty

Det virker måske som et underligt spørgsmål, men jeg vil bare sikre mig at jeg ikke gør noget "forkert".

Så hvem må egentlig tage barnet til lægen? Selvfølgelig må jeg, som barnets mor, og hendes far, men må min kæreste, min mor eller eventuelt endda en god veninde tage hende til lægen, hvis det behov nu skulle opstå og jeg ikke selv kan?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. juli 2017

Anonym

Ja da. Så længe en forældre med myndighed giver samtykke. Så må din oldemors gamle nabo gøre det. 

Det gælder også for samværsforældren. Dem som har ansvaret for barnet beslutter, hvem barnet er sammen med. Så hvis far har barnet og har behov for at tage til lægen, men ikke selv kan komme med, så må hans kæreste gøre det. Så længe han har givet samtykke. Hvilket han vel har når de er kærester og er sammen som familie i hans uger. 

Har selv været bonusmor. Jeg gjorde ofte ting med barnet - på helt lige vilkår med faderen. Fordi det anses for at være faren der i kraft af vores forhold giver tilladelse til det. Han skulle blot informere barnets mor (men det er ny god skik altid at gøre det. Også er der ting, som er lovpligtige at informere om - som skoleskift, indlæggelser osv)

I øvrigt, så må alle tage med alle til lægen, hvis der er sket noget. Tænk på pædagogerne i børnehaverne/vuggestuerne? 

Anmeld Citér

31. juli 2017

Mortilah

Jeg klarer mange lægebesøg med mine bonusbørn:-) der er aldrig nogen der har set skævt til det. Mange sender endda au pair og barnepiger med til lægen her hvor vi bor.

Anmeld Citér

31. juli 2017

Anonymor

Det må man godt som bonusforældre min kæreste har haft min datter til læge. Her spørger jeg dog altid far, om han kan først, hvis jeg ikke selv kan. Jeg ved det betyder noget for ham, og det er en af de måde jeg opretholder mit ansvar for at involvere ham - men vi har også et utrolig godt samarbejde. 

Anmeld Citér

31. juli 2017

Tip!

Jeg har både været til læge og vagtlæge med mine bonus børn.. og min kæreste har været til lægen med min søn. 

Endda min svigerfar, jeg var på job og min søn skulle lyttes på lungerne.. såhh.. 

Vi er en sammenbragt, men derfor er vi stadig en familie.. med alt hvad der nu er af ting der skal gøres. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.