Traumer kan bestemt ændre ens personlighed. Nu er jeg ikke psykolog eller noget men jeg tænker at det måske handler om at hun har set sin egen dødelighed i øjnene i forbindelse med hendes sygdom, derfor virker højder måske pludselig ikke så skræmmende mere?
Nah, det er lidt mere komplekst end så. Svaret her er også henvendt til trådstarter.
For det første: det at have en specifik fobi er ikke en del af personligheden. Vi har alle nogle bestemte personlighedstræk, man kan fx være mere eller mindre grundlæggende neurotisk, veksle på et kontinuum mellem introvert/ekstrovert, men en specifik fobi er ikke et personlighedstræk.
Man kan så sige, at et grundlæggende træk som høj neuroticisme formentlig vil gøre en mere tilbøjelig til angst og fobier grundet bekymringstendens. Men en specifik fobi vil der være et produkt af et personlighedstræk kombineret med miljømæssige faktorer som opvækst eller en særlig negativ oplevelse med det, der sidenhen har udviklet sig til en fobi.
Det meste forskning udi personlighed peger på, at vores grundlæggende personlighedstræk er relativt fastlåste, når vi når voksenalderen. Det vil sige, at du ikke som introvert kan gå i gang med selvudvikling og blive ekstrovert. Men vi kan selvfølgelig arbejde med den måde vores personlighed kommer til udtryk, hvordan vi arbejder med den, hvordan vi ser den. En person med høj introversion og høj neuroticisme vil for eksempel være i risikogruppen for at udvikle social angst under visse miljømæssige betingelser. Men det man man jo så arbejde med.
Så hvordan vores personlighed kommer til udtryk og hvordan den udspiller sig, vil i høj grad afhænge af vores miljø og opvækst.
I din mors tilfælde, TS, tænker jeg derfor, at hendes traumatiske oplevelse har givet hende et klarsyn over hvor "ubetydelig" og irrationel hendes specifikke fobi har været i forhold til andre og værre problemer. Sådan en chok-oplevelse kan sagtens "kurere" en fobi. Og hvor er det dejligt for hende!
Men jeg håber, at det var svar nok
Hilsen psykologen