Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil med denne her tråd, men jeg har bare brug for at skrive det... måske håber jeg på, at der er nogen, som har stået i en lignende situation og er kommet godt igennem den.
Sagen er den, at min mand og jeg blev forældre for første gang for en måned siden. Vi er meget glade og spændte, og vi elsker vores lille pige. Men vores netværk rundt omkring har altid været småt, og er desværre kun blevet mindre i den sidste tid før og efter fødslen.
Jeg mistede min mor som lille, og jeg har reelt kun tre familiemedlemmer tilbage ud over min mand og datter. Min søster bor langt væk og er psykisk syg og stofmisbruger. Min kusine er fantastisk, men bor langt væk og har forståeligt nok travlt med sit eget liv. Og min far, som jeg har en svær relation til, men som jeg altid havde troet ville glæde sig meget til at blive morfar, har for nyligt været syg og indlagt og ændret sig efter forløbet. Han har altid haft svært ved at vise omsorg, men nu virker det som om, han ikke engang gider prøve. Han forventer, at alle står på hænder og fødder for ham konstant, også selvom han er blevet rask. Derudover bebrejder han mig for sin sygdom (der gik hul på en udposning på hans tarm så han skulle opereres og fik blodforgiftning). Dette har han sagt direkte, også selvom der logisk set ikke er nogen måde, jeg kan være skyld i det. Men han insisterer, og det er så hårdt, at jeg lidt har trukket mig væk og venter på, om han vil kontakte os. Det har han ikke. Han har ikke en eneste gang spurgt til os eller vores datter.
Min mand er enebarn og kom til Danmark sammen med sin mor som barn. Hans far er død, og resten af hans familie bor på den anden side af verden og har aldrig besøgt ham i Danmark. Hans mor har før i tiden virket spændt over at få børnebørn, men nu hvor det er en realitet, virker hun desværre ikke interesseret. Hun har sagt lige ud, at hun gerne vil se sit barnebarn, når hun har tid, men at vi ikke skal regne med hende ellers, heller ikke hvis vi får brug for hjælp. Hun har svaret på min mands sms og ønsket tillykke, da vores datter blev født, men ellers har vi intet hørt. Det er fair nok, men hårdt.
Vi bor i en ny by, og ingen af vores venner har børn endnu. Det hele føles enormt ensomt, og jeg føler mig nærmest egoistisk for at have sat min datter ind i en verden, hvor der er så få mennesker i hendes liv. Min mand siger, at vi er nok for hende, og det håber jeg, han har ret i. Men det hele føles bare svært alligevel...
Pyha, det blev langt. Hvis du har læst det hele, så tak for at tage dig tid til det.