"Må" og "ikke må"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

659 visninger
9 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. juli 2017

t93

Jeg er i dag 4+4, og har lige siden jeg så den første svage streg nr. 2, tænkt over hvad man "må" og "ikke må". 

Hvilke tanker gjorde i jer, omkring anbefalinger omkring hvad der er godt/skidt for fostret? Både officielle og uoffcielle råd. Tænker på alt fra makeup, til neglelak, til fødevarer, til alkohol osv. Har i lyttet og droppet alt hvad der kan være skidt - både dokumenteret og ej? Eller har i prioriteret lidt i det?  

Vil gerne høre hvad i tænker? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2017

Thea14

Jeg har sorteret lidt i tingene og taget alt med måde.

Jeg holder mig generelt fra alkohol og fødevarer der decideret frarådes. Jeg kan dog godt spise lidt røget laks en gang imellem, selvom nogen mener der er forbudt. Jeg tør samtidig ikke udsætte mig selv eller baby for energidrikke eller light sodavand/saftevand, da jeg ikke mener der der erstatter sukkeret er sundt. Så hellere bare drikke vand.

Jeg har aldrig brugt meget makeup, så der har jeg ikke ændret på noget. Bruger lidt når jeg skal noget og lidt mascara i hverdagen. Shampoo, deodorant mm er der samme som jeg altid har brugt.

og så forsøger jeg at huske at tage alle de mange piller dagligt, men det hænder ret ofte at jeg glemmer nogen af dem.

Anmeld Citér

20. juli 2017

AnoMom

t93 skriver:

Jeg er i dag 4+4, og har lige siden jeg så den første svage streg nr. 2, tænkt over hvad man "må" og "ikke må". 

Hvilke tanker gjorde i jer, omkring anbefalinger omkring hvad der er godt/skidt for fostret? Både officielle og uoffcielle råd. Tænker på alt fra makeup, til neglelak, til fødevarer, til alkohol osv. Har i lyttet og droppet alt hvad der kan være skidt - både dokumenteret og ej? Eller har i prioriteret lidt i det?  

Jeg lagde smøgerne på hylden da jeg testede positivt og jeg rørte ikke alkohol. 

Ellers har jeg ikke fulgt nogle råd. Bare haft tanken "alt med måde".

Anmeld Citér

20. juli 2017

koeapabshicar

Jeg holder mig fra alt med parfume, men brugte i forvejen ikke make up med parfume. Men har skiftet vaskemiddel, cremer og sæber ud :-) Derudover holder jeg mig til sundhedsstyrelsens anbefalinger omkring mad og drikke samt motion :-)

Anmeld Citér

20. juli 2017

Mille123

Keg bruger uparfumerede plejeprodukter, hvilket jeg allerede gjorde som led i fertilitetsbehandlingen med min første søn, siden har jeg ikke brugt parfume eller andet med mindre det er virkelig stor fest. Make up bruger jeg sparsomt og allergivenligt. Ingen alkohol og forsøger at nedbringe sukkerindtaget, da jeg frygter at få graviditetsbetinget sukkersyge.

Anmeld Citér

20. juli 2017

Anonym

Jeg er også ny-gravid og gør mig samme tænker, så tak for starte denne tråd

Jeg vil ikke droppe min mascara og heler ikke min shampoo. Til gengæld dropper jeg rovfisk og mad der har været i ikke økologiske dåset. I det heletaget vil jeg forsøge at spise så økologisk som muligt. Vi bruger i forvejen parfume frie produkter og parfume bruger jeg ikke, neutals deo er god nok

Anmeld Citér

21. juli 2017

TLO

Har været i behandling, så inden positiv test var makeup og parfume droppet, shampoo mv skiftet til apotekets, vaskemiddel og håndsæbe skifte til neutral, sodavand, slik mv droppet - levede efter spis dig gravid dvs ingen nemme kulhydrater, spiste dog stadig rugbrød.

Slf ingen røg eller alkohol.

Efter de 2 streger ingen tun, og kun laks fra nordsøen ikke østersøen. Fik rørt mig hver dag til kvalmen ramte, genoptog men nu stopper maven mig, er 38+2. Til gengæld er jeg blevet helt syg med hjemmelavet marengs inden for de sidste par uger, så sukker får jeg nu igen. Drikker heller ikke the og kaffe som gravid (og ville også holde mig fra energidrik, hvis jeg altså havde drukket den slags inden) 

Anmeld Citér

21. juli 2017

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg brugte almindelig make-up og hudpleje -har altid brugt minimalt, men var alt for glad for min foundation pga rødme, så den beholdte jeg. 

Bruger generelt ikke noget som spray -deo, hårlak osv. Tænker det generelt ikke kan være så sundt. 

Farver slet ikke hår, men ville bestemt undvære det trods udgroning. 

Fik et enkelt glas alkohol til min søsters konfirmation 4 uger før termin. 

Var ekstremt snerpet og afviste helt at tømme kattebakken og selv nu 3 år efter har jeg stadig ikke gjort det...

en enkelt gang i starten af graviditeten havde jeg lavet en rugbrød klar med tun og havde spist en bid af det, da det gik op for mig at det var jo frarådet og jeg jo var gravid... lagde straks bestikket og fik nærmest et fysisk ubehag ved det, så det røg i skraldespanden. Om det var nødvendigt at reagere sådan ved jeg ikke, men når jeg først føler sådan ville jeg slet ikke kunne spise resten. 

Ellers tror jeg at jeg levede ret normalt

ryger heller ikke, men prøvede at undgå passiv rygning som jeg også normalt ville gøre. Var dog et par gange i selskab med nogle der røg hvor jeg ikke trak mig. 

Ingen energidrikke og max 1 krus kaffe om dagen. Anbefalingen lyder på 3 kopper, men gik ud fra at det er kaffekopper(altså små)

Anmeld Citér

21. juli 2017

Bb2015

Brugte i forvejen make-up, creme, deo og sæbe uden parfume (og gerne uden parabener) så det gør jeg stadig. Drikker selvfølgelig ikke alkohol og har aldrig røget. Mht mad og drikkevarer tænker jeg lidt alt med måde. Drikker generelt ikke så meget sodavand men drikker det til tider, også light, for højst en i ugen kan jeg ikke se hvordan skulle skade.  Neglelak har jeg kun brugt omkring 4+0 til bryllup og bruger det måske lige en gang eller to mere i hele graviditeten, men heller ikke noget jeg bruger så meget længere. 

Anmeld Citér

21. juli 2017

Anonymor

Det er ikke noget jeg har spekuleret sp meget over, måske fordi jeg i forvejen ikke levede på en måde der gik mod anbefalingerne. Jeg drikker i forvejen aldrig alkohol, da jeg ikke kan lide smagen. Jeg ryger ikke, og har aldrig gjort det. Spiser i forvejen ikke ret meget fisk.. Dog må jeg ikke spise rødt kød for min beskyttende kæreste

Jeg brugte i forvejen også parfumefri sæbe og creme. Eneste jeg ikke går op i er min makeup, men til gengæld bruger jeg ikke så meget makeup som før jeg blev gravid, jeg orker det de fleste dage ikke.. 

Det jeg mest har lavet om er en fandens masse kosttilskud som jeg er blevet tilråde af min jordemoder, da jeg ikke spiser fisk og ikke meget mælkeprodukter. Så jeg tager både kalk, fiskeolie, gravitamin og jern. Og magnesia grundet forstoppelse. Det er til gengæld lidt anstrengende at tage alle de piller 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.