Plejeorlov til døende????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.872 visninger
5 svar
0 synes godt om
9. oktober 2009

wamse

Jeg overvejer at tage plejeorlov for at passe min døende far, og det er selvfølgelig en svær beslutning, men som det er nu ryger han ud og ind af sygehuset, og jeg bor 100 km fra ham, så hver gang han bliver indlagt bliver jeg sygemeldt for at kunne komme over til ham. Har nogen af jer prøvet plejeorlov? Ved i om kørslen ville kunne trækkes fra i skat? Da vi i forvejen er presset økonomisk, så bliver jeg nød til at vende alle muligheder her. Ville gerne gøre dette for ham den sidste tid han har nu.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2009

malou

wamse skriver:

Jeg overvejer at tage plejeorlov for at passe min døende far, og det er selvfølgelig en svær beslutning, men som det er nu ryger han ud og ind af sygehuset, og jeg bor 100 km fra ham, så hver gang han bliver indlagt bliver jeg sygemeldt for at kunne komme over til ham. Har nogen af jer prøvet plejeorlov? Ved i om kørslen ville kunne trækkes fra i skat? Da vi i forvejen er presset økonomisk, så bliver jeg nød til at vende alle muligheder her. Ville gerne gøre dette for ham den sidste tid han har nu.

Hej..

Ved ingenting om det, men vil bare give dig et kæmpe knus... fordi jeg synes det er helt fantastisk at du vil passe din syge far. Jeg ville klart gøre det samme hvis det var det der skulle til for at min familie fik en "bedre" sidste tid.

Håber du finder svar...

knus malou

Anmeld

9. oktober 2009

anna-jonas

Når man søger plejeorlov til at pleje et døende familiemedlem, er det meningen at man skal "bo" hos vedkommende, eller at vedkommende skal bo hos en. Det er ikke sådan at man skal stå for al pleje, man har mulighed for at drage hjemmeplejen ind i det omfang man har brug for det, vederlagsfrit. Desuden er din fars medicin gratis, hvis han har en såkaldt terminalerklæring.

Har i overvejet at flytte ham på hospice?? Måske i nærheden af hvor i bor??

Du kan som udgangspunkt ikke få dækket kørselsudgifter, andet end måske trække det fra i skat, som man gør hvis man bor langt fra sin arbejdsplads.

Synes i skal bede om at få en snak med den socialrådgiver, der er tilknyttet den afd. din far kommer på..............................hun er helt inde i alle de nye regler på området.

Mange knus til dig, i denne svære tid.

Mette

Anmeld

9. oktober 2009

wamse

Anna-jonas skriver:

Det ser desværre ikke ud til det kan lade sig gøre, da der ikke er kørselsfradrag i en sådan situation Rent økonomisk kan vi ikke bære det, med 200 km transport hver dag. Hele formålet skulle være at han ville kunne blive i sit eget hjem, og det kan han ikke, hvis han skulle flyttes her ned, han har heller ingen tilhørsforhold til denne her by, så jeg forstår ham godt. Men det ser så desværre ud til, at det ikke kan lade sig gøre.

Kræftens bekæmpelse, skriver også at man ikke er forpligtet 24 timer i døgnet, og jeg har også en familie har der skal tages hensyn til. Det mest optimale ville være at jeg kunne flytte min far her ned, men det er ikke hans ønske

Tak for det fine svar

Anmeld

9. oktober 2009

anna-jonas

wamse skriver:

Det ser desværre ikke ud til det kan lade sig gøre, da der ikke er kørselsfradrag i en sådan situation Rent økonomisk kan vi ikke bære det, med 200 km transport hver dag. Hele formålet skulle være at han ville kunne blive i sit eget hjem, og det kan han ikke, hvis han skulle flyttes her ned, han har heller ingen tilhørsforhold til denne her by, så jeg forstår ham godt. Men det ser så desværre ud til, at det ikke kan lade sig gøre.

Kræftens bekæmpelse, skriver også at man ikke er forpligtet 24 timer i døgnet, og jeg har også en familie har der skal tages hensyn til. Det mest optimale ville være at jeg kunne flytte min far her ned, men det er ikke hans ønske

Tak for det fine svar

Det er jeg ked af at høre.....................håber at du kontakter socialrådgiveren på din fars stamafdeling. For hun kender (eller burde kende) til diverse legater du/i kan søge.

Din far er desuden berretiget til et ret stort beløb fra hans A-kasse (hvis han er medlem af sådan en)..........................det kan dreje sig om flere hundrede tusind, når man er alvorligt syg. Det er værd at undersøge.........................for måske vil han dække dine kørselsudgifter.

Mange søde fredagshilsner Mette

Anmeld

9. oktober 2009

wamse

Min far har fået udbetalt 123.000, da han fik konstateret kræften, mere er der vist ikke at komme efter for ham. Jeg vil forsøge at anakke med ham om evt at flytte her ned, når han bliver mere syg måske, for alternativet er jo at han ender på et plejehjem/hospice, og det vil han helst ikke. Jeg har talt med en ansat ved kommunen og hun sagde at jeg ikke kunne få yderligere dækket end 1½ x dagpengesatsen max. Det ville jo være nemmere, hvis han ville rykkes her ned.

Anna-jonas skriver:

Det er jeg ked af at høre.....................håber at du kontakter socialrådgiveren på din fars stamafdeling. For hun kender (eller burde kende) til diverse legater du/i kan søge.

Din far er desuden berretiget til et ret stort beløb fra hans A-kasse (hvis han er medlem af sådan en)..........................det kan dreje sig om flere hundrede tusind, når man er alvorligt syg. Det er værd at undersøge.........................for måske vil han dække dine kørselsudgifter.

Mange søde fredagshilsner Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.