Ferie regler????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.268 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. juli 2017

dd2016

Min kæreste har barsel til og med den 16 og han har ferie fra den 17 og var mening han fik sin ferie sammen lagt og min kæreste går ud fra at det er uge 29,30 og 31. Men nu skriver hans chef om han kan arbejde i uge 30. De har på hans arbejde ikke rigtig fået af vide hvornår de præcis har ferie så det er lidt rodet. Både min kæreste og jeg er træt at hvis han er tvunget til at arbejde i uge 30, for jeg har brug for ham da jeg mistede 2 liter blod efter fødslen fordi min livmoder var træt og var nød til at blive på sygehuset i 6 dage da jeg ikke kunne sidde op uden at blive svimmel og havde ìkke krafter til at løfte vores datter pga. Blodmangel. Så lige nu skrammer det mig meget hvis jeg skal stå alene allerede i uge 30. 

Man kan tydeligt høre at hans chef ikke har børn for han spurgte også om min kæreste kunne arbejde i hans barsel hvilket han selvfølgelig ikke kan.

Tænker sådan lige om der er nogen regler for at han SKAL sige ja til at arbejde og har man ikke krav på at få 3 uger sammenhængene ferie. Vi har skrevet og forklaret situationen, men han skriver at det jo først er om 14 dage.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2017

Tip!

Jeg ville tage kontakt til din kærestes fagforening og fremlægge problematikken.

Anmeld Citér

11. juli 2017

dd2016

BC skriver:

Jeg ville tage kontakt til din kærestes fagforening og fremlægge problematikken.

Han har ingen.

Anmeld Citér

11. juli 2017

Anonym

dd2016 skriver:

Min kæreste har barsel til og med den 16 og han har ferie fra den 17 og var mening han fik sin ferie sammen lagt og min kæreste går ud fra at det er uge 29,30 og 31. Men nu skriver hans chef om han kan arbejde i uge 30. De har på hans arbejde ikke rigtig fået af vide hvornår de præcis har ferie så det er lidt rodet. Både min kæreste og jeg er træt at hvis han er tvunget til at arbejde i uge 30, for jeg har brug for ham da jeg mistede 2 liter blod efter fødslen fordi min livmoder var træt og var nød til at blive på sygehuset i 6 dage da jeg ikke kunne sidde op uden at blive svimmel og havde ìkke krafter til at løfte vores datter pga. Blodmangel. Så lige nu skrammer det mig meget hvis jeg skal stå alene allerede i uge 30. 

Man kan tydeligt høre at hans chef ikke har børn for han spurgte også om min kæreste kunne arbejde i hans barsel hvilket han selvfølgelig ikke kan.

Tænker sådan lige om der er nogen regler for at han SKAL sige ja til at arbejde og har man ikke krav på at få 3 uger sammenhængene ferie. Vi har skrevet og forklaret situationen, men han skriver at det jo først er om 14 dage.

Hvis din kæreste har barsel til og med den 16. juli, har han formentlig haft minimum 2 ugers barsel ik? Og så endnu en uge, hvis han har ferie i uge 29. Dvs. han har haft minimum 3 uger hjemme. Altså det er jo ca. de samme præmisser andre nybagte fædre står i. Forstå mig ikke negativt - for det er ikke for at punke dig i hovedet.

Min mand har "kun" 2 ugers barsel og det kan der ikke ændres på. 

Hvis ikke han kan holde fri i uge 30, har du så ikke evt. noget familie eller nogle gode venner/veninder du kan alliere dig med ved behov i den uge? - for så har han jo så ferie i en uge igen i uge 31. 

Kan se du længere nede har skrevet han ikke har en fagforening? - Det lyder lidt mystisk. Er han ikke meldt ind i en? Og hvad med en A-kasse? Jeg vil mene det er ret vigtigt for din kæreste at være medlem i tilfælde af evt. fyring/sygdom/eller lignende. 

Jeg kender til det med hård fødsel, det har jeg også været igennem, faktisk 2 gange og venter nu nr. 3 og har ingen udsigter til mere barsel end 2 uger med min mand. 

Anmeld Citér

11. juli 2017

Tante15

Vil det sige, at det på nuværende tidspunkt er uafklaret, hvem der har ferie hvornår?  Jeg vil foreslå at din mand snakker med chefen og får afklaret, hvornår han har ferie, hvis det ikke er aftalt?

Du har ret til 3 ugers ferie i hovedferien,men det er jo en lang periode,  men der er ikke krav om at det skal være sammenhængende ferie. På mit arbejde må vi planlægge ferie efter os alle sammen, så alle ikke har ferie samtidig, men vi plejer at få det til at gå op.  Vi kommer med ønsker, og hvis det ikke kan lade sig gøre, prøver vi selv at finde en løsning, ellers er det chefen, som i sidste ende så bestemmer hvem der kan få ferie hvornår.

Jeg har selv døjet med voldsomt blodtab efter fødsel, men syntes, at det hurtigt gik fremad,  så det ikke sortnede for øjnene, når man rejste sig. 

Anmeld Citér

11. juli 2017

Anonym

Jeg arbejder i en fagforening.

Man har som udgangspunkt ret til 3 ugers sammenhængende hovedferie, jf. ferieloven, i perioden fra 1. maj til 30. september.

Der skal selvfølgelig være en eller anden form for aftale omkring ferien? Man kan jo ikke bare gå ud fra, at man kan holde ferie, når man har lyst. Hvad har de aftalt?

Som udgangspunkt skal placering af ferie aftales med medarbejderen, men i sidste ende kan arbejdsgiver ensidigt beslutte placeringen. Hovedferie skal dog varsles med 3 måneder medmindre andet er aftalt i kontrakten. Allerede planlagt ferie er vanskeligt for arbejdsgiver at ændre - der skal være tale om helt særlige uforudsete omstændigheder.

Skriv endelig hvis du har spørgsmål.

Anmeld Citér

11. juli 2017

Anonym

Tante15 skriver:

Vil det sige, at det på nuværende tidspunkt er uafklaret, hvem der har ferie hvornår?  Jeg vil foreslå at din mand snakker med chefen og får afklaret, hvornår han har ferie, hvis det ikke er aftalt?

Du har ret til 3 ugers ferie i hovedferien,men det er jo en lang periode,  men der er ikke krav om at det skal være sammenhængende ferie. På mit arbejde må vi planlægge ferie efter os alle sammen, så alle ikke har ferie samtidig, men vi plejer at få det til at gå op.  Vi kommer med ønsker, og hvis det ikke kan lade sig gøre, prøver vi selv at finde en løsning, ellers er det chefen, som i sidste ende så bestemmer hvem der kan få ferie hvornår.

Jeg har selv døjet med voldsomt blodtab efter fødsel, men syntes, at det hurtigt gik fremad,  så det ikke sortnede for øjnene, når man rejste sig. 

Du tager fejl. Man har ret til 3 ugers sammenhængende hovedferie, jf. ferielovens paragraf 14.

Anmeld Citér

11. juli 2017

dd2016

Anonym skriver:

Du tager fejl. Man har ret til 3 ugers sammenhængende hovedferie, jf. ferielovens paragraf 14.

Tak for hjælpen. De har fået problemet løst så de kun bliver et par dage, håber virkelig jeg kan klare det Men mener ogaå jeg havde læst at man har ret til sammenhængene 3 uger men det er der ikke noget at gøre ved nu.

Anmeld Citér

11. juli 2017

Tante15

Ja, det gjorde jeg, beklager. 

Vi har nu altid prioriteret 2 ugers sammenhængende ferie, da vi har haft fokus på at det var vigtigere, at alles ferieplaner gik op, fremfor 3 uger i træk, men det er jo heller ikke et problem, når vi løser det på denne måde .

Anmeld Citér

12. juli 2017

Mamalou

dd2016 skriver:

Tak for hjælpen. De har fået problemet løst så de kun bliver et par dage, håber virkelig jeg kan klare det Men mener ogaå jeg havde læst at man har ret til sammenhængene 3 uger men det er der ikke noget at gøre ved nu.

Jeg mistede også en del blod under fødslen med efterfølgende indlæggelse - jeg fik blod af to omgange og var som dig også hårdt ramt. Vi kom hjem efter fem dage og jeg kom rimelig hurtigt til mig selv igen og den første tid (første barn) gik med at sidde i sofaen med baby. Så prøv om du ikke lade være med at tage sorgerne på forskud Jeg forstår til fulde, at du er træt af situationen og uanset hvad vil det være dejligt at have farmand hjemme i hele fem uger. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.