Eksperthjælp: Han slår og bider og kalder mig grimme ting (5,5år)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.089 visninger
0 svar
1 synes godt om
10. juli 2017

Linda Stæhr

Har meget akut brug for hjælp til vores 5 1/2 årige dreng
han slår bider og sparker og bliver ustyrlig.. det kan ikke stoppes. Han kalder mig (mor) meget grimme ting, bider og sparker mest mig men også faren...ønsker det skal stoppe.
da både mig og min kæreste glider længere og længere fra hinanden bare af frustrationer.

Lindas svar

Kære mor

Jeg kan høre din frustration og din dybe sorg bag ordene over, at din søn gør sådan og at du ikke ved hvad du skal stille op. Siden du ikke skriver så mange detaljer til mig, så må jeg svare lidt generelt. Måske du kan finde hjælp til min artikel: Førstehjælp til provokerende børn.

Hvad er historikken?

Siden din søn reagerer så voldsomt, så er der noget i familien du ikke har fået øje på, som må ændres. Måske denne liste kan inspirere. Du skriver, at I akut har brug for hjælp, men et barn får ikke akut den adfærd du beskriver. Det kan næsten kun være noget der er bygget op over længere tid. Prøv at tænke tilbage, hvornår han begyndte at virke vredere. Hvad skete i den periode? Hvad forsøger han egentligt bede om hjælp til? Eller er det en af de mere indviklede reaktioner (som børn i kærlighed kan have), der skal tage fokusset væk fra andre problemer (fx jeres parforholds udfordringer)? Mulighederne er mange, men jeg kan ikke svare her på afstand.

Børns vrede

Jeg har skrevet en del om emnet på denne side: http://trivselifamilien.dk/boerns-vrede/ måske den er et sted at starte. Vrede børn har et budskab der skal høres… ellers vil de fortsat blive vrede. Men det betyder ikke, at du skal acceptere at blive bidt og sparket. Start dog med at ignorere ordene og få styr på de voldsomme fysiske reaktioner først. Dernæst, når familien har mere ro, kan du regulere, hvad han må sige i vrede til dig. Jeg tror, at du kan læse dig til meget, men i en sag, hvor dit parforhold er i krise pga jeres søns aggressioner synes jeg, at du skal bede om personlig hjælp!

Få hjælp personligt – af nogen der kan følge jer!

Jeg gætter på, at du allerede har talt med din søns pædagoger, ellers er dette det første, du skal gøre. Pædagogerne er dem, der kender dig og din familie bedst og de kan støtte jeres proces fra sidelinien. Se dig også om i din vennegruppe/familie, om der er nogen, der kan støtte jer i denne tid, evt. med besøg, aflastning af praktiske opgaver eller bare et godt råd.

Jeg har selv stået som støttepædagog for flere børn med de udfordringer, som du beskriver her. Jeg ved af erfaring, at den slags skal følges tæt og at I som forældre skal have god rådgivning, der passer præcist i jeres situation, for at I kan skabe de nødvendige forandringer. For man bliver så let blind for ens egen familie og der er så mange følelser, så det er næsten umuligt at gennemskue, hvad der skal til.

Du er velkommen til at ringe til mig en af dagene, så vil jeg forsøge at guide yderligere. Jeg ønsker dig og din søn og din kæreste alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.