Hej Linda
Er i tvivl om min datter bare er stædig eller om det er noget vi skal være mere opmærksomme på. Vi mangler i hvert fald nogle metoder at håndtere det på.
Min datter kan godt lide rutiner, som så mange andre børn. Men hun vil stortset altid gå samme vej til og fra børnehaven eller hvor vi nu har været. F.eks. Skulle vi hjem af, vi (hendes far og jeg) vil en anden vej end normalt fordi der skulle hentes noget i en butik. Hun bryder fuldstændig sammen, græder så tårerne triller og nægter at gå med. Vi snakker lidt, jeg fortæller hende om de ting der er på vejen der hen og hun vil gerne hen og kigge. Pludselig går det op for hende at vi ikke har tænkt os at vende om og gå samme vej tilbage (troede jeg vi havde gjort klart for hende, men åbenbart ikke). Så hun græder som pisket igen, skriger og siger hun ikke vil den vej, hun kender ikke den vej osv. Så jeg måtte løfte hende hele vejen hjem, mens hun græd og skreg.
Generelt har hun nemt ved at blive påvirket, hvis der sker noget uforudset.
Har du nogle gode råd til hvordan vi skal håndtere sådanne situationer , mest fordi jeg synes det er synd for hende, at hun bliver så ked af det. Hun virker nemlig mere ked af det og evt bange end vred, hvor jeg ville synes det er nemmere at håndtere, hvis det er fordi hun er vred over ikke at få sin vilje.
Lindas svar
Kære Vædder
Jeg har stor tillid til mødres første intuition om deres børn. Desuden synes jeg, at det er rigtig godt, at du lytter efter forskellen på om det er vrede, bange, hysterisk osv.
Så lad os gå ud fra din datter har mere brug for rutiner end de fleste, siden at det kan gøre hende så bange/ængstelig at afvige fra dem.
Børn der har ekstra brug for trygge rutiner
Nogle børn har brug for velkendte afprøvede rutiner, specielt omkring familiens praktiske vaner. Fx at gå samme vej hjem, tage tøjet på i en bestemt rækkefølge eller at man SKAL børste tænder lige før man sover. Her kan det både være en måde at reservere mest mulig energi til ukendte/krævende situationer (ligesom vi voksne har vores vaner, så vi ikke skal tænke over alle de små hverdagsting). Men det kan også være en måde at regulere angst og frygt i hverdagen. Altså hvis verden er lidt stor og uoverskuelig, så kan rutiner give ro og tryghed. Den dag hvor rutinerne bliver brudte, viser angsten sig, for så brydes forsvaret ned… Giver det mon mening for dig? (Jeg bruger ordet angst, ikke som diagnose, men som en reaktion).
Hvad skal du være opmærksom på
Alle strategier (som fx altid at gå samme vej hjem) er gavnlige i forståelsen: Skal understøtte vores liv i at være gnidningsfrit og godt. Men alle strategier kan blive ”for meget”. Fx kan det være sundt at knokle igennem indimellem (det hjælper os tjene penge), men hvis der ikke bliver tid til ro og afslapning kan det ende i stress og udbrændthed.
Med andre ord, alle strategier og normaltilstande kan blive for meget. Når du spørger, om der er noget, du skal være opmærksom på, så er det at din datters (sunde) strategier ikke skal blive usunde, hvor tilstanden af ængstelse for forandring bliver for voldsom. Jeg hører umiddelbart, at hun reagere indenfor normalspektret, men at hun har brug for din støtte for at forblive der.
Det er en stor stor verden
Se, jeg ved ikke, hvad der gør din datter ængstelig til at starte med. Det må du (med din gode sunde mor-intuition) forsøge at undersøge. Hvad trætter, tærer eller bruger hendes ressourcer og overskud på daglig basis så meget, at hun har brug for at kompensere med trygge rutiner? Er der meget larm i børnehaven? Er der for lidt voksen-støtte i børnehaven? Er der for travlt på hjemmefronten? Er der utrygge elementer i hverdagen? Får hun sovet nok? Osv. osv. Sker det ofte eller sker det sjældent, at hun bryder sammen over ændrede rutiner. Forsøg at se mønsteret. Du og far må lave et stykke detektivarbejde og finde ud af, hvor I kan understøtte jeres datters trivsel.
At lære at håndtere forandring
Børn skal selvfølgelig lære at udholde, når tingene ikke altid er de samme – lidt ad gangen. Men jeg synes, det er vigtigt at starte med den grundlæggende ro og tryghed i hendes liv først. Dernæst kan I lave små forandringer og lade hende erfare, at verden består alligevel. Husk at forberede hende godt på alle forandringer I laver i rutinerne i forvejen. Det gør det lettere for jeres datter at forberede sig mentalt og udholde det uforudsigelig. Og NÅR hun så reagerer, så giv hende al din tryghed og ro. Hold hende, trøst hende, forstå hendes følelser og giv hende din støtte. Jeg synes faktisk at det var en god reaktion at I kunne bære noget af vejen hjem og dermed bevise at det nok skulle gå. Børn har brug for forældrenes ro i at alt nok skal gå! Så forbliv selv tryg og rolig, vis forståelse og gå langsomt frem.
Opsamling
Hvis I sikrer jeres datters generelle tryghed, nænsomt guider forandringer i rutinerne og i øvrigt fortsætter med at mærke, hvad hun har brug for, så skal alt nok forblive godt. Jeg ønsker jer alle, alt det bedste!
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Ps. I er velkomne til at ringe og tale situationen yderligere igennem, hvis I trænger. I kan ringe på 28 58 77 98. De første 10 min er gratis, derefter koster det 450 kr. /t. SMS gerne tidspunkt i forvejen.
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk