Eksperthjælp: Hvorfor kan jeg ikke få lov til alenetid med min søn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.061 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. juli 2017

Linda Stæhr

Jeg er far til en dreng på 7 år som jeg har fra et tidligere forhold og som jeg ser hver 2. weekend. Efterfølgende er jeg blevet gift og har en datter på 4 år som bor fast hos os. Sagen er den at min kone har svært ved at acceptere at min søn bør have alenetid med sin far uden tilstedeværelse af lillesøster (i form af besøg i svømmehal, cykeltur el. lign). Jeg ville gerne give min søn noget alenetid med mig ca hver anden gang han er på besøg, da jeg mener det er vigtigt for vores relation. Desværre har jeg ikke praktiseret alenetiden med min søn til mere end måske 2-3 gange indenfor de sidste 6 måneder, da jeg mærker at min kone ikke har forståelse for det, og vores datter bliver ked af det når far og bror tager afsted. Er det forkert at have alenetid med sin søn- eller er det mig der misforstår situationen? Med venlig hilsen, Carsten

Lindas svar

Kære Carsten

Tak for dit vigtige spørgsmål og beklager dette sene sommersvar.

Jeg tror ikke, der er noget, du har misforstået: Børn har brug for at vide sig elskede af deres forældre og har godt af, at vi giver os tid til dem – også hver for sig. Det er klart at din datter bliver ked af, at I tager afsted, hvis din hustru ikke støtter dig og hjælper med at aktivere hende imens.

Den sammenbragte familie

Når familier består af flere hold familier og børn, så opstår der meget let gnidninger. Hvem bliver favoriseret, hvem føler hvad, er der mon en speciel binding mellem nogle børn over andre? Du beskriver at du ”mærker”, at din kone ikke har forståelse for dit behov for alenetid med din søn. Jeg overvejer om I overhovedet har fået talt om det. Dine, mine og vores børn – konceptet kræver ekstra finføling og kommunikation, før vi kan forstå og tage hensyn til hinanden. Der kan nemlig meget let opstå følelser af favorisering, jalousi, afmagt… Jeg kan ikke på afstand fortælle dig, hvad din kone (evt.) tager afstand fra. Da det umiddelbart ikke lyder urimeligt at have en dag for din søn alene hver 4. uge. Det er vel en del af pakken, hun fik med dig?! Derfor tror jeg, at der er dybere følelser på spil, som forstyrrer jeres tillid og samvær.

Mit forslag til dig

Mit forslag er, at du for et øjeblik glemmer den praktiske diskussion om hvor meget, hvor ofte og hvor alene, du skal se din søn og sætter alle sejl ind på at finde ud af din kones følelser i sagen. Når par diskuterer kommer den ene let til at tale løsninger og den anden forsøger at blive hørt for sine følelser – og så taler man forbi hinanden. Grundreglen er, at alle følelserne skal høres først, FØR der planlægges praktiske aftaler, for ellers bliver den part der har følelser i klemme overrumplet med logiske argumenter. Mon det giver mening for dig?

Husk på kærligheden

Men vigtigst af alt er, at du og din kone husker på kærligheden i, at I vil hinanden det godt. Mange diskussioner (eller mangel på diskussioner) bunder i en frygt for om kærligheden kan bære de følelser, der kommer i spil. OG DET MÅ DEN ALTID KUNNE.

Jeg ønsker dig og din samlede familie alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Ps. Du er velkommen til at ringe op og snakke situationen yderligere igennem på 28 58 77 98, hvis du trænger. De første 10 min er gratis derefter 450 kr/t. SMS gerne tidspunkt i forvejen.

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.