Erfaringer med "Spis dig gravid"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.453 visninger
10 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. juni 2017

Frk. Flint

Hejsa

Sagen er den, at jeg går til zoneterapi for at få styr på min cyklus, da den lever lidt sit eget liv.

Min zoneterapeut har lånt mig bogen "Spis dig gravid", da hun mener at den kost bigen anbefaler vil være gavnlig for mig.

Er der nogen som har gjort sig nogle erfaringer med bogen/kosten? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juni 2017

TLO

Min cyklus har hele tiden været fuldstændig stabil, men  jeg startede at følge 'spis dig gravid' for at have en fornemmelse af, at jeg selv gjorde mit for at optimere - vi havde da forsøgt i 2½ år.

Ca 4 mdr senere stod jeg med en pos test, som desværre endte med en MA, men jeg forsatte med at spise efter bogen og blev et år senere gravid og er nu 35+2.

Jeg har lavt stofskifte og oplevede efter min kostomlægning, at jeg kunne gå ned i mit ugentlige indtag af medicin, hvilket jeg klart til skriver kostomlægningen, så noget godt for min krop har det i hvert fald gjort.

Anmeld Citér

29. juni 2017

Frk. Flint

TLO skriver:

Min cyklus har hele tiden været fuldstændig stabil, men  jeg startede at følge 'spis dig gravid' for at have en fornemmelse af, at jeg selv gjorde mit for at optimere - vi havde da forsøgt i 2½ år.

Ca 4 mdr senere stod jeg med en pos test, som desværre endte med en MA, men jeg forsatte med at spise efter bogen og blev et år senere gravid og er nu 35+2.

Jeg har lavt stofskifte og oplevede efter min kostomlægning, at jeg kunne gå ned i mit ugentlige indtag af medicin, hvilket jeg klart til skriver kostomlægningen, så noget godt for min krop har det i hvert fald gjort.

Det er nemlig fornemmelsen af man selv gør noget for at optimere sine chancer jeg godt kan lide.

Fulgte du kostplanen 100%? 

Jeg er kun lige begyndt at læse bogen, så ved ikke så meget om den endnu. Men vil det betyde at man aldrig mere kan spise et stykke hvidt brød eller lidt slik, for så mindsker det ens chancer for graviditet?

Min undren går på om ens chancer kun bliver øget, hvis man følger planen 100% eller om der er plads til undvigelser i ny og næ og så vil ens chancer stadig være øget? Kan du følge mig? 

Anmeld Citér

29. juni 2017

Dorthe1986

Den virkede også for mig. Min cyklus var helt ad h til, som i at jeg faktisk ikke havde nogen. 3 måneder tog det med den kost, så fik jeg både en cyklus og blev gravid - og min søn er den dag i dag 6 år

Og ja pointen er at man holder sig ret strikst til kosten. Fordi grundlæggende går det ud på at holde insulinproduktionen nogenlunde stabil. Jeg producerer fx rigtig meget insulin og spiser jeg så hvidt brød/slik osv, så stiger blodsukkeret og så pumpes der mere insulin ud i blodet - og fordi den type hurtige kulhydrater som brød og slik er, får blodsukkeret til at stige hurtigt og falde hurtigt igen, så kommer der også store udsving i insulinniveauerne.

Jeg var ufattelig striks - rugbrød til morgenmad med ost og en slags skinke (mættede helt vildt faktisk) frokost kunne være avocado med rejer og dressing (fedt er ikke den store synder her) aftensmad kunne være æggekage. Spiste også stegt flæsk med persillesovs, men skiftede så kartofler ud med kogt blomkål osv. En anden super erstatning for kartoffel er jordskokker.

Juleaften lavede min mor jordskokker til mig, samt risalamande lavet på perlebyg

Udover at min cyklus kom igen og jeg blev gravid, tabte jeg mig også 13 kg på de tre måneder.

Anmeld Citér

29. juni 2017

Frk. Flint

Dorthe1986 skriver:

Den virkede også for mig. Min cyklus var helt ad h til, som i at jeg faktisk ikke havde nogen. 3 måneder tog det med den kost, så fik jeg både en cyklus og blev gravid - og min søn er den dag i dag 6 år

Og ja pointen er at man holder sig ret strikst til kosten. Fordi grundlæggende går det ud på at holde insulinproduktionen nogenlunde stabil. Jeg producerer fx rigtig meget insulin og spiser jeg så hvidt brød/slik osv, så stiger blodsukkeret og så pumpes der mere insulin ud i blodet - og fordi den type hurtige kulhydrater som brød og slik er, får blodsukkeret til at stige hurtigt og falde hurtigt igen, så kommer der også store udsving i insulinniveauerne.

Jeg var ufattelig striks - rugbrød til morgenmad med ost og en slags skinke (mættede helt vildt faktisk) frokost kunne være avocado med rejer og dressing (fedt er ikke den store synder her) aftensmad kunne være æggekage. Spiste også stegt flæsk med persillesovs, men skiftede så kartofler ud med kogt blomkål osv. En anden super erstatning for kartoffel er jordskokker.

Juleaften lavede min mor jordskokker til mig, samt risalamande lavet på perlebyg

Udover at min cyklus kom igen og jeg blev gravid, tabte jeg mig også 13 kg på de tre måneder.

Wauw det lyder ret vildt at det har hjulpet dig SÅ meget. Men det har da været de 3 måneder værd med kosten. Holder du dig stadig til den? Eller spiser du normalt igen og stadig har en stabil cyklus?

Fik du tjekket dit insulinniveau ved lægen? I så fald, var det så i forbindelse med PB og hvor lang tid havde i prøvet da du fik det tjekket?

Anmeld Citér

29. juni 2017

Dorthe1986

Frk. Flint skriver:

Wauw det lyder ret vildt at det har hjulpet dig SÅ meget. Men det har da været de 3 måneder værd med kosten. Holder du dig stadig til den? Eller spiser du normalt igen og stadig har en stabil cyklus?

Fik du tjekket dit insulinniveau ved lægen? I så fald, var det så i forbindelse med PB og hvor lang tid havde i prøvet da du fik det tjekket?

Vi havde prøvet 1,5 års tid. Nej de målte ikke insulinniveau, men fik det sådan forklaret  

Nej i dag spiser jeg ikke så stramt efter den. Og har fået en datter siden, hvor jeg slet ikke så stringent spiste efter den, men derimod havde tabt mig yderligere rigtig meget . Men helt klart så får en pco krop det bare rigtig godt af at følge den kost  

Anmeld Citér

29. juni 2017

Cherraly

Profilbillede for Cherraly

Den hjalp mig med at få stabil cyklus, samt tabe mig og blive gravid. Jeg havde meget ustabil cyklus med lange pauser inden. 

Anmeld Citér

29. juni 2017

KissMeKissMeKissMe

Jeg måtte stoppe efter en måneds tid, da jeg simpelthen tabte mig vildt meget. Kunne på ingen måde opretholde et højt nok kalorieindtag med de ting, man måtte spise. Ikke fordi jeg manglede søde sager osv. Men bare rugbrød f.eks. som man vist kun må spise én skive af pr dag.

Så det var egenligt ret ubehageligt at være på den kur.  Blev dog gravid alligevel efter at medicin havde fået styr på min pcos. 

Anmeld Citér

29. juni 2017

nielsen80

KissMeKissMeKissMe skriver:

Jeg måtte stoppe efter en måneds tid, da jeg simpelthen tabte mig vildt meget. Kunne på ingen måde opretholde et højt nok kalorieindtag med de ting, man måtte spise. Ikke fordi jeg manglede søde sager osv. Men bare rugbrød f.eks. som man vist kun må spise én skive af pr dag.

Så det var egenligt ret ubehageligt at være på den kur.  Blev dog gravid alligevel efter at medicin havde fået styr på min pcos. 

Havde samme oplevelse! Tabte mig ret meget, og havde ikke brug for det, så endte på et BMI nær undervægtig.

Jeg har ikke ustabil cyklus eller PCO, og blev faktisk frarådet at følge kosten af den fertilitetslæge, jeg snakkede med det om. Hendes input var, at det er fint, når man har pco - for os andre (hvis vi ellers lever ok sundt) gør det i bedste fald ingen forskel, i værste får man ikke nok energi og dermed har man dårligere fertilitet. 

Anmeld Citér

30. juni 2017

Frk. Flint

Tak for alle jeres input

Jeg har ikke fået konstateret PCO, men tanken har strejfet mig, da min cyklus er så ustabil. Jeg har fået en tid ved lægen på torsdag til en snak om det. Er spændt på udfaldet af den samtale.

Vi har kun været igang med PB siden slut november, hvor jeg også stoppede på p-piller. Så det er ikke så lang tid igen, vi har prøvet, men jeg synes det er lang tid at min cyklus har været ustabil.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.