Ledig og gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

952 visninger
8 svar
3 synes godt om
26. juni 2017

Anonym trådstarter

Hej alle. Hvordan griber i jobsøgning an, når I er gravide? Min jobsøgning og tid som ledig starter, når jeg er 22/23 uger henne, så jeg kan ikke ligefrem skjule det. Jeg vil selvfølgelig og absolut passe min jobsøgning, men.. Må man skrive i ansøgningen man er gravid? Jeg har jo ikke lyst til at spilde deres tid på at kalde en kandidat ind til samtale,  som de ikke vil have, fordi jeg dårligt når at starte, før jeg skal gå af igen  hvordan gør man? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2017

Hullahop92

Jeg er i samme situation og lige begyndt på jobsøgningen. Jeg er i uge 28, så tydeligt gravid. Jeg har fået afvide, at jeg ikke må oplyse om graviditeten i selve ansøgningen. Men jeg har samtidig pligt til at oplyse det til virksomheden, hvis de spørger direkte eller ved en evt. samtale, da der er under 3 mdr. til termin. Man kan selvfølgelig ikke omgå reglerne om, at man skal søge 1-2 jobs pr. uge, men jeg blev anbefalet at søge personligt, så maven ligesom ville være synlig med det samme og derfor ville man ikke 'spilde folks tid'. Halvdelen af ens jøbsøgninger må gerne være uopfordret og der fik jeg af vide, at man ikke nødvendigvis skal snakke med chefen eller bestyreren ved en personlig henvendelse. Man kan derfor i princippet gå hen til den lokale flaskedreng i Netto med sin tydeligt synlige mave og spørge om de mangler arbejdskraft. Svaret vil jo højst sandsynligt være "nej" eller "jeg skal sige det videre". Man behøver ikke 'bevise', at man har søgt på nogen måde. 

Anmeld Citér

26. juni 2017

MiniMe2005

Hullahop92 skriver:

Jeg er i samme situation og lige begyndt på jobsøgningen. Jeg er i uge 28, så tydeligt gravid. Jeg har fået afvide, at jeg ikke må oplyse om graviditeten i selve ansøgningen. Men jeg har samtidig pligt til at oplyse det til virksomheden, hvis de spørger direkte eller ved en evt. samtale, da der er under 3 mdr. til termin. Man kan selvfølgelig ikke omgå reglerne om, at man skal søge 1-2 jobs pr. uge, men jeg blev anbefalet at søge personligt, så maven ligesom ville være synlig med det samme og derfor ville man ikke 'spilde folks tid'. Halvdelen af ens jøbsøgninger må gerne være uopfordret og der fik jeg af vide, at man ikke nødvendigvis skal snakke med chefen eller bestyreren ved en personlig henvendelse. Man kan derfor i princippet gå hen til den lokale flaskedreng i Netto med sin tydeligt synlige mave og spørge om de mangler arbejdskraft. Svaret vil jo højst sandsynligt være "nej" eller "jeg skal sige det videre". Man behøver ikke 'bevise', at man har søgt på nogen måde. 

Undskyld, men det der er et virkeligt upassende svar, og jeg bliver sgu lidt vred! Det er meget muligt, at man som gravid ikke er den mest oplagte kandidat, men derfor kan man stadig godt gøre sit bedste. Alt andet er at skide på alle andre i samfundet, som er med til, at vi i Danmark har et velfærdssystem, som betyder, at man stadig har en rimelig indkomst, selvom man er arbejdsløs. At sige, at man i princippet kunne spørge flaskedrengen i Netto, om de mangler arbejdskraft er direkte svinsk! Desuden laver de rent faktisk stikprøver for netop at indgå, at man snyder på den måde. Jeg kender en, der fik at vide, at den person hun havde talt med, ikke var højt nok oppe i hierakiet til at tælle. Så en flaskedreng vil næppe tælle.

Jeg blev også ledig, da jeg var gravid, og jeg søgte alt, jeg kunne komme i nærheden af, bare i det tilfælde at der bar nogen, der ville ansætte mig, selvom jeg var gravid. For det sker. Min tidligere kollega blev ansat, selvom hun var fire måneder henne. 

Jeg kan godt forstå, at man kan føle, at du spilder en potentiel arbejdsgivers tid, men det gør du virkeligt ikke. Om ikke andet, så se dine ansøgninger som et visitkort til, når du kommer tilbage fra barsel. For vil du helt ærligt være hende med de halvhjertede ansøgninger, når du skal ud og søge igen? 

Gør dig selv (og os andre) en tjeneste, og gør det ordentligt! Mave eller ej.

Og nej, du må ikke skrive det i dine ansøgninger.

Anmeld Citér

26. juni 2017

Bananaalice

Jeg har arbejdet i fagforening, der mødte jeg nogle seje gravide der var ude og tilbyde masser af både virksomhedspraktikker, og en masse "I kan jo ansætte mig med tilskud indtil jeg skal på barsel, og går det godt kan vi jo snakkes ved efter endt barsel om et år ". 

ALtså virkelig fremme i skoen og proaktive, og gjorde hvad de kunne for at bevise 0 sygedage indtil videre, og gjorde alt hvad de kunne for at få tidsbegrænsede stillinger. Så find ud af hvad du kan tilbyde i den tid du har, og så måske sælg/brug det? Men tænker klart du mere bør ringe så og være lidt mere uopfordret.

Anmeld Citér

26. juni 2017

Hullahop92

MiniMe2005 skriver:

Undskyld, men det der er et virkeligt upassende svar, og jeg bliver sgu lidt vred! Det er meget muligt, at man som gravid ikke er den mest oplagte kandidat, men derfor kan man stadig godt gøre sit bedste. Alt andet er at skide på alle andre i samfundet, som er med til, at vi i Danmark har et velfærdssystem, som betyder, at man stadig har en rimelig indkomst, selvom man er arbejdsløs. At sige, at man i princippet kunne spørge flaskedrengen i Netto, om de mangler arbejdskraft er direkte svinsk! Desuden laver de rent faktisk stikprøver for netop at indgå, at man snyder på den måde. Jeg kender en, der fik at vide, at den person hun havde talt med, ikke var højt nok oppe i hierakiet til at tælle. Så en flaskedreng vil næppe tælle.

Jeg blev også ledig, da jeg var gravid, og jeg søgte alt, jeg kunne komme i nærheden af, bare i det tilfælde at der bar nogen, der ville ansætte mig, selvom jeg var gravid. For det sker. Min tidligere kollega blev ansat, selvom hun var fire måneder henne. 

Jeg kan godt forstå, at man kan føle, at du spilder en potentiel arbejdsgivers tid, men det gør du virkeligt ikke. Om ikke andet, så se dine ansøgninger som et visitkort til, når du kommer tilbage fra barsel. For vil du helt ærligt være hende med de halvhjertede ansøgninger, når du skal ud og søge igen? 

Jeg er helt enig. Nu genfortalte jeg bare, hvad jeg havde fået afvide af min fagforening, så der er ingen grund til at fare i flint.  Trådstarter skal selv have lov til at bestemme hvad hun vil gøre. Dette var ment som ét perspektiv på jobsøgning som gravid. 

Anmeld Citér

26. juni 2017

Hullahop92

Til trådstarter: Du skal jo også tænke på, at virksomheder reelt ikke må diskriminere dig pga. graviditet, så hvis de opfatter din ansøgning som spild af deres tid, så er det jo dem - og ikke dig - der er galt på den.  At det så ofte desværre foregår sådan i virkeligheden er en anden sag, men man kan i hvert fald gøre sit bedste.  

Anmeld Citér

26. juni 2017

Anonym trådstarter

MiniMe2005 skriver:

"For vil du helt ærligt være hende med de halvhjertede ansøgninger, når du skal ud og søge igen? 

Gør dig selv (og os andre) en tjeneste, og gør det ordentligt! Mave eller ej."

Hey hey hey hey!!!!!!! Okay, så du blev provokeret af svaret fra hende ovenfor, men det giver dig da INGEN grund til at skrive provokerende til mig, hvad har jeg gjort dig? Jeg spørger bare, hvad man gør, jeg har ikke skrevet, at jeg vil skrive sølle ansøgninger og ikke tage det seriøst, jeg har tvært i mod skrevet, at jeg selvfølgelig vil passe min jobsøgning, og spurgte om man måtte skrive om man er gravid, eller hvordan man ellers griber det an.

Ret lige din frustrationer mod rette modtager, tak!

Anmeld Citér

27. juni 2017

Beem82

Jeg stod i samme situation i sidste graviditet, var ca halvvejs da jeg blev ledig.

Jeg fik også at vide, at jeg ikke måtte oplyse om graviditeten i ansøgningen, men de ville anbefale at jeg informerede om det, hvis jeg blev inviteret til samtale, så arbejdsgiver var forberedt på maven når jeg dukkede op til samtalen.

Dette blev aktuelt et par gange og jeg fornemmede at ihvertfald den ene af gangene, så var arbejdsgiver taknemmelig for informationen, da det havde en stor indflydelse på den mulige ansættelse.

Noget jeg synes var forvirrende var den periode på enten seks eller otte uger før barsel, hvor man kan nøjes med at søge om midlertidige stillinger. Der var a-kassen meget afslappet, bare jeg snakkede med folk rundt omkring ang ansættelse, så var de glade. Derimod var jobcenteret mere strikse og forlangte de samme typer ansøgninger som før. Det synes jeg var svært at navigere i.

Anmeld Citér

27. juni 2017

MH82

Jeg stod I samme situation, da jeg blev arbejdsløs ca. 2 måneder henne. Jeg må indrømme at jeg havde pisse dårlig samvittighed over at søge jobs velvidende at jeg var gravid.

Løsningen blev at jeg meldte mig ind I samtlige vikarbureauer og det passede perfekt. Fik en 3 måneders stilling, som sluttede da jeg skulle på barsel.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.