Hullahop92 skriver:
Jeg er i samme situation og lige begyndt på jobsøgningen. Jeg er i uge 28, så tydeligt gravid. Jeg har fået afvide, at jeg ikke må oplyse om graviditeten i selve ansøgningen. Men jeg har samtidig pligt til at oplyse det til virksomheden, hvis de spørger direkte eller ved en evt. samtale, da der er under 3 mdr. til termin. Man kan selvfølgelig ikke omgå reglerne om, at man skal søge 1-2 jobs pr. uge, men jeg blev anbefalet at søge personligt, så maven ligesom ville være synlig med det samme og derfor ville man ikke 'spilde folks tid'. Halvdelen af ens jøbsøgninger må gerne være uopfordret og der fik jeg af vide, at man ikke nødvendigvis skal snakke med chefen eller bestyreren ved en personlig henvendelse. Man kan derfor i princippet gå hen til den lokale flaskedreng i Netto med sin tydeligt synlige mave og spørge om de mangler arbejdskraft. Svaret vil jo højst sandsynligt være "nej" eller "jeg skal sige det videre". Man behøver ikke 'bevise', at man har søgt på nogen måde.
Undskyld, men det der er et virkeligt upassende svar, og jeg bliver sgu lidt vred! Det er meget muligt, at man som gravid ikke er den mest oplagte kandidat, men derfor kan man stadig godt gøre sit bedste. Alt andet er at skide på alle andre i samfundet, som er med til, at vi i Danmark har et velfærdssystem, som betyder, at man stadig har en rimelig indkomst, selvom man er arbejdsløs. At sige, at man i princippet kunne spørge flaskedrengen i Netto, om de mangler arbejdskraft er direkte svinsk! Desuden laver de rent faktisk stikprøver for netop at indgå, at man snyder på den måde. Jeg kender en, der fik at vide, at den person hun havde talt med, ikke var højt nok oppe i hierakiet til at tælle. Så en flaskedreng vil næppe tælle.
Jeg blev også ledig, da jeg var gravid, og jeg søgte alt, jeg kunne komme i nærheden af, bare i det tilfælde at der bar nogen, der ville ansætte mig, selvom jeg var gravid. For det sker. Min tidligere kollega blev ansat, selvom hun var fire måneder henne.
Jeg kan godt forstå, at man kan føle, at du spilder en potentiel arbejdsgivers tid, men det gør du virkeligt ikke. Om ikke andet, så se dine ansøgninger som et visitkort til, når du kommer tilbage fra barsel. For vil du helt ærligt være hende med de halvhjertede ansøgninger, når du skal ud og søge igen?
Gør dig selv (og os andre) en tjeneste, og gør det ordentligt! Mave eller ej.
Og nej, du må ikke skrive det i dine ansøgninger.