Eksperthjælp: Er far ikke omsorgsfuld nok? Hvordan får jeg ham til at se datterens behov?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.903 visninger
8 svar
26 synes godt om
26. juni 2017

Linda Stæhr

Efter en uheldig episode mandag eftermiddag mellem min datter på 6½ og hendes far, er jeg blevet i tvivl om hans evne til at drage omsorg for vores pige når hun er sammen med ham.
Episoden er ikke et enkelt stående tilfælde, og jeg har før forsøgt at forklare min datters far at han ikke må være så voldsom når de pjatter og leger sammen, da det gør skade på hende.

Konkret episode fra mandag eftermiddag:
Vi er ved at afslutte et hyggeligt besøg hos farmor. Far har sat sig ind på bagsædet af bilen og har rullet vinduet halvt ned. Min datter går hen og ligger hånden på den nedrullede rude hvortil far placere sin hånd ovenpå og i sjov presser min datters hånd ned mod rudens kant. Hun begynder at råbe og skrige i smerte og jeg kommer hende straks til undsætning, og forsøger at fjerne fars hånd, men han griner bare og synes det er morsomt. Jeg råber og skriger til ham at skal slippe hende og om han ikke snart kan fatte at han ikke skal være så voldsom overfor hende, han slipper grebet med det samme, og er tydeligvis chokeret over episoden. Min datter græder voldsomt og jeg trøster hende selvfølgelig, og hun bliver hurtig god igen. Far derimod er blevet møghamrende fornærmet og har rullet vinduet helt op og sidder og surmuler inde i bilen.
Jeg sætter min datter i bilen og vi sætter kursen hjemover, hvor far bliver sat af og går hjem til sig selv, vi bor ikke sammen.

Min store bekymring er at det har taget overhånd med min datters fars hårde opførsel overfor for vores datter, og at der ikke er nogen til at "redde" hende når jeg ikke er der og legen går for vidt. Far respektere vores datters grænser, og han kan ikke læse hendes signaler selvom hun råber og skriger at han skal stoppe.

Han mener iøvrigt ikke at han har gjort noget galt, da han jo ikke mener at han tog hårdt fat i hende, så det kunne ikke have gjort ondt på hende. Så der er ikke kommet en undskyldning fra far eller nogen form for trøst fra hans side af.

Har jeg grund til min bekymring og hvad skal jeg stille op med den...?

Lindas svar

Kære Ea

Det er en lidt indviklet situation du her giver mig et indblik i, så lad mig først summere op:

1. Du og far bor hver for sig, men ses sammen med datteren på 6,5 år indimellem.
  2. Du er bekymret for om far kan aflæse datterens grænser.
  3. Du mistænker far for at være ligeglad eller følelseskold – måske ikke kun overfor datteren men også overfor din mening.

Lad mig starte fra en ende af.

Striden om hvem der ved bedst

1. Når to personer deles om ansvaret for et barn, så vil der indimellem være ”forhandlinger” om, hvem der har ret til at definere barnets behov bedst. I dette tilfælde forsøger du at overbevise far om, at DU ser behovene bedre end far (hvilket du muligvis gør). Men siden du skriver at ”jeg har forsøgt at forklare far at…” så hører jeg også, at du påtager dig rollen, som den der ’uddanner’ far til at være en bedre far (alt sammen i godhed mod din datter). Det jeg gerne vil frem til er: At det VIL gøre far mindre sikker i sin rolle som far at blive rettet på OG det vil spille jer to voksne op imod hinanden, når den ene ”ved” bedre end den anden. Med andre ord skaber det konflikt, når EN voksen fortæller en ANDEN voksen, hvad vedkommende er dårlig til og skal gøre anderledes.

Kunsten at tilpasse sig sit barns behov og grænser

1. Som jeg hører det, har far fået rollen af ”indimellem-forælder” – altså en der ser sin datter indimellem, men ikke er sammen med hende til dagligt. Her har jeg lige et par overvejelser, som måske kan bidrage:

For at kunne tilpasse sig sit barn, må man kunne aflæse barnets signaler. For at kunne aflæse et barns signaler (med en vis præcision) må man være meget sammen med dette barn. Jeg skulle fx bruge en uges tid tæt sammen med din datter, før jeg turde irettesætte noget som helst ved hende og før jeg ville vide, hvordan jeg skulle tilpasse mig hendes signaler. Min point er, at det muligvis er sværere for far at aflæse sin datter end det er for dig. Men det gør ham ikke NØDVENDIGVIS til en far der ikke KAN aflæse grænser. Måske handler det om, at kendskabet er forskelligt og at han derfor nødvendigvis må acceptere at tage fejl indimellem… Jeg kan ikke fortælle, om det er det, der sker, men du må spørge dig selv, om det muligvis kunne være sådan.

Evnen til at lykkes som forældre

1. Alle mennesker har brug for at prøve, lykkes, fejle og prøve igen. Det vi har brug for (for at føle os vellykkede) er nogle der tror på os, hepper os på vej og venligt guider, hvis vi trænger. Det er min opskrift på at kunne lykkes med noget som helst her i livet. Giver den mening for dig? Jeg tror også, at du ville ønske du kunne vejlede far til at lykkes bedre, men dine bange anelser og din egen frustration over fars ”fornærmethed” kommer i vejen. Måske det får dig til at bebrejde mere end at støtte?

Troen på egen intuition

Så kære mor. Nu har jeg udfordret din situation lidt fra flere vinkler og forsøgt at sætte det op i et nyt perspektiv. Nu må du åbent og ærligt forholde dig til tre ting: 1. Din egen fornemmelse/intuition af situationen og 2. Dit eget rationale omkring evt. blinde vinkler i sagen. Og 3. Træffe en aktiv beslutning om, hvad der skal ske. Fx at datteren ikke kan få lov at se far mere, eller at der skal laves nye ordninger eller... Jeg kan desværre ikke på afstand fortælle dig om noget ikke er, som det skal være. For jeg har ikke været der, og jeg kender ikke jeres historik.

Familierådgiverens personlige mening

Min personlig mening i den sag er, at HVIS du vælger at far fortsat skal se sin datter; så må du aktivt vælge at støtte ham i det. Det kan være svært at være deltidsfar, specielt hvis mor står ved siden af, når man til sin forfærdelse opdager, at man har overskredet sit eget barns grænser. Alle forældre elsker deres børn (på deres egen måde), men det kan være svært at være ærlig om egne fejl og kommen-til-kort, hvis man føler sig målt og vejet… mon det giver mening i jeres sag?

Med alt det sagt vil jeg ønske dig, din datter, din datters far OG jeres familie ALT det bedste

Venlig hilsen Linda Stæhr

Ps. Jeg sidder også klar ved telefonen, hvis du har lyst til at diskutere sagen yderligere (eller hvis jeg har ramt helt ved siden af). Jeg koster 450 kr./t og de første 10 min er gratis. SMS gerne i forvejen på 28 58 77 98.

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2017

Flomama

Jeg undrer mig lige højt her  

Der skrives om at læse signaler, men barnet er jo 6,5 år? Hun udviste jo ikke signaler, men skriger ordret at far skal stoppe og det gør ondt? Det har vel ikke så meget med signaler at gøre? 

Anmeld Citér

27. juni 2017

Carina:-)

Flomama skriver:

Jeg undrer mig lige højt her  

Der skrives om at læse signaler, men barnet er jo 6,5 år? Hun udviste jo ikke signaler, men skriger ordret at far skal stoppe og det gør ondt? Det har vel ikke så meget med signaler at gøre? 

Jeg er enig.

Og hvis situationen er som beskrevet at et barn på 6.5 græder og skriger. Og far bare griner,  og fortsætter , er det jo decideret vold der er beskrevet.

Anmeld Citér

27. juni 2017

migxher

Carina:-) skriver:

Jeg er enig.

Og hvis situationen er som beskrevet at et barn på 6.5 græder og skriger. Og far bare griner,  og fortsætter , er det jo decideret vold der er beskrevet.

Helt enig! Jeg synes faktisk det er bekymrende læsning. At et voksent menneske overhovedet gør sådan ved et barn, eller det ville faktisk også være underligt hvis han havde gjort det ved en anden voksen  

Jeg ville klart søge noget prof hjælp hvis det ikke er et enestående tilfælde at han bare overskrider grænser på den måde. Det er en meget underlig adfærd.!

Anmeld Citér

27. juni 2017

HvidSne

Jeg undrer mig også over svaret her. Hvis situationen er beskrevet nogenlunde rigtigt, så handler problemet jo ikke om at læse behov, men at faren klart overskred datterens grænse. Det kan jeg godt forstå må være skræmmende at se på.

Anmeld Citér

27. juni 2017

Rockertand

Enig, ikke særligt godt svar.

Jeg tænkte faktisk, om faderen kunne tænkes at læne sig op ad noget Aspergers, når han flere gange ikke har vist evnen til at aflæse i en sådan grad?!

Anmeld Citér

27. juni 2017

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg har det også en smule stramt med dit post scriptum, hvor du lige får reklameret for din (ret dyre) rådgivning. Det synes jeg ikke er passende at blande sammen med dit frivillige arbejde her på siden.

Anmeld Citér

3. juli 2017

Linda Stæhr

PUHK skriver:

Jeg har det også en smule stramt med dit post scriptum, hvor du lige får reklameret for din (ret dyre) rådgivning. Det synes jeg ikke er passende at blande sammen med dit frivillige arbejde her på siden.

Kære Puhk - og I andre.

Jeg beklager at det falder dig for brystet, at jeg "laver reklame". Det var egentligt ment som en hjælp, for at denne mor får nok støtte. Jeg har snart været rådgiver i 3 år herinde og er først for nyligt med bævende hjerte begyndt at skrive nummer på, fordi jeg synes jeg efterlader mine lyttere i intetheden ellers.

Mine priser er hvad de er, så jeg kan overleve som selvstændig - og faktisk ret lave i forhold til markedet - netop for at alle kan få hjælp.

Jeg havde foretrukket at arbejde gratis - virkelig, men så mange penge tjener min mand desværre ikke, og vi er en helt normal børnefamilie som de fleste.

Ang vold/overgreb eller en misforståelse

Jeg hører heldigvis, at denne mor tydeligt kan finde ud af at reagere og er meget opmærksom på om far er for meget. Derfor valgte jeg en anden og mere udfordrende vinkel i mit svar end at sige: "Ja tag barnet og skrid" - sådan fungerer virkeligheden sjældent og jeg vil ikke bryde en familie op uden at jeg er sikker - og det er jeg sjældent på skrift.

Desuden hæfter jeg mig ved, ved, at datteren ret hurtigt er glad igen efter det der skete. Jeg bilder mig ind at det tyder på hun blev forskrækket og ikke skadet... men igen jeg må forsøge at tyde spørgsmålet så godt, som jeg kan ud fra det lidt jeg får.

Håber dette gav lidt svar - tak for kommentarer!

Anmeld Citér

6. juli 2017

Newsence

Børn bliver hurtigt "gode igen" men de kan altså godt indeni være dybt såret. Et barn vil hurtigt blive sig selv igen alene for forældrenes skyld fordi barnet ikke vil have konflikt.. Men sæt barnet hos en børnepsykolog og barnet vil kunne fortælle om episoden og være dybt berørt laaang tid efter. Syntes faktisk at barnet bliver ladet i stikken her. 

NEJ mor skal måske ikke bare tage barnet og skride. OG self skal mor ikke rette på far hele tiden, men i denne situation hvor barnet bliver udsat for smerte SKAL mor sgu da reagere og aktivt vise barnet at det ikke er ok at far skader barnet, ellers ville barnet hurtigt få det indtryk at barnet selv var skyld i det.. 

Hvis man tænker over det så ville INGEN voksne finde sig i at en anden person tog fat om ens hånd og pressede den mod rudekanten ( helt ærligt hvorfor overhoved gøre det? Allerede der er der en atypisk adfærd der får mine alarmklokker til at ringe) Og stadig forstil at den person så pressede så hårdt at det gjorde meget ondt og grinede når den voksne person skreg at der skulle gives slip.

HELT ærligt hvor mange voksne havde IKKE meldt den episode som vold?

Men nu er det et barn og pigens far??

Jeg tror ikke faren er ond eller ønskede at begå vold men han har tydeligvis problemer med at vurdere hvad der er ok opførsel og hvad man gør og ikke gør og hvornår man overskrider andres grænser. Ærlig talt kommer visse diagnoser ind i mine tanker når jeg læser indlægget. Faren skal have hjælp helt sikkert og Pigen skal beskyttes.

Hvordan dette skal gøres er svært at sige men jeg ville helt sikkert ikke anbefale at barnet var alene med faren. Måske en ordning med noget overvågetsamvær i en eller anden art så far kan være far uden mor nødvendigvis er der, men alene skal han HELT sikkert ikke være..

Jeg hæfter mig også ved at moren fortæller at det ikke er den første episode. NU skal barnets behov gå før forældrenes. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.