Muldvarp/muldvarpe

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juni 2017

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Det korrekte er ganske rigtigt en muldvarp, men din logik holder ikke. Det hedder en høne, en hare, en hane, en måge, en hoppe, en bille osv. osv., så dyr kan godt ende på -e i ental. De får så bare -r på i flertal. 

Men den gruppe du opremser her, ender jo på e. Hvis du fjerner e'et til sidst, mister ordene deres betydninge. Muldvarp hører til en anden gruppe navneord f.eks hest, vest, stol, bord, vogn, kat osv.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Men den gruppe du opremser her, ender jo på e. Hvis du fjerner e'et til sidst, mister ordene deres betydninge. Muldvarp hører til en anden gruppe navneord f.eks hest, vest, stol, bord, vogn, kat osv.

Åh jo, men hele pointen bag spørgsmålet var jo, at TS ikke kendte ordet, altså netop ikke vidste, at det ikke endte på -e i ental. For hende kunne det lige så vel miste betydning, hvis e'et ikke var der, idet hun var usikker på entalsformen. Du er ude i omvendt logik i f.t. TS' egentlige spørgsmål/tvivl. 

Anmeld Citér

26. juni 2017

Dash

Åh jo, men hele pointen bag spørgsmålet var jo, at TS ikke kendte ordet, altså netop ikke vidste, at det ikke endte på -e i ental. For hende kunne det lige så vel miste betydning, hvis e'et ikke var der, idet hun var usikker på entalsformen. Du er ude i omvendt logik i f.t. TS' egentlige spørgsmål/tvivl. 

Lige præcis!  

Anmeld Citér

26. juni 2017

Loa

Det korrekte er ganske rigtigt en muldvarp, men din logik holder ikke. Det hedder en høne, en hare, en hane, en måge, en hoppe, en bille osv. osv., så dyr kan godt ende på -e i ental. De får så bare -r på i flertal. 

Jo jo men TS ved jo at det hed muldvarp, men om der så pludselig skulle et e på.

jeg siger ikke at dyr ikke kan ende på e, det tror jeg da ikke lige jeg skriver nogle steder...

det ville svare til TS skrev "hedder det en måge eller en måg" 

tja det var logisk i mit hovede, det jeg skrev..

Anmeld Citér

26. juni 2017

Skouboe

Dash skriver:

lige en totalt ligegyldig tråd om hvordan man egentlig udtaler dyret i ubestemt ental. Siger man fx se en muldvarp, eller se en muldvarpe? 

Jep morgendillemaet vil ingen ende tage herhjemme 

Tja, hjemme hos os diskuterer vi på 17. år om det hedder ret & ro eller ret & fred.... 

Anmeld Citér

26. juni 2017

Dash

Loa skriver:

Jo jo men TS ved jo at det hed muldvarp, men om der så pludselig skulle et e på.

jeg siger ikke at dyr ikke kan ende på e, det tror jeg da ikke lige jeg skriver nogle steder...

det ville svare til TS skrev "hedder det en måge eller en måg" 

tja det var logisk i mit hovede, det jeg skrev..

Jeg jeg vidste faktisk ikke om det var muldvarp eller muldvarpe. Jeg har faktisk altid troet det hed muldvarpe. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.