Jeg er tosset. Indeni. Udenpå forsøger jeg at være den rimelig rolige forældre, der dog alligevel sætter klare grænser.
Min datter på 6 er forfærdelig at putte for tiden. Normalt bliver hun puttet, vi siger godnat og går ud af hendes værelse, og så sover hun på 10 minutter.
Men for tiden kommer hun rendende nedenunder konstant med den ene undskyldning efter den anden. Hun er ikke bange eller utryg, hun ønsker ikke jeg skal være hos hende, hun mener bare at hun "kan ikke sove", og så finder hun hundrede påskud til at komme rendende. I går sov hun først kl 22!!
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg bliver jo ved at enten følge hende tilbage i seng, eller sige hun skal gå i seng igen, men så går der 5 min og hun kommer rendende igen. Grundene er mange. "skulle lige smide det her i skraldespanden" (hun har en skraldespand på værelset! Ingen grund til at komme ned efter det), "skulle lige se om jeg måske lige kunne tisse igen" (kan hun så ikke) "skulle lige se hvad i lavede", "kom bare til at tænke på, hvad vi skal have til morgenmad".
Og jeg mærker jo langsomt mit blodtryk stige for hver gang hun kommer ned, men formår so far at holde hovedet rimelig koldt og ikke skælde ud, for det hjælper jo heller ikke.
Jeg eskorterer hende tilbage i seng, siger hun skal blive liggende og siger godnat. Forklarer hende, at hun under alle omstændigheder ikke falder i søvn, når hun hele tiden rejser sig fra sengen. Forklarer, at nogen gange tager det lidt længere tid at falde i søvn, men så må man blive liggende og prøve at slappe af i kroppen.
Problemet er jo også, at når så vi står op kl halv syv, er hun helt færdig, fordi hun ikke har sovet nok om natten, når hun falder så sent i søvn.
Det handler ikke om samsovning, hun vil hellere sove i sin egen seng.
What to do?