frkchili skriver:
Der har sikkert været lignende tråde før, men som ikke-mor er jeg interesseret i at høre, hvad I mødre finder bedst og sværest ved livet som mor.
Hvad er det bedste ved at være mor?
Hvad er det sværeste/hårdeste?
Hvad har overrasket jer?
Hvad savner I fra livet uden børn?
Er der noget ved mor-livet, som er nemmere, end I havde regnet med? Og sværere?
Er der noget, I fortryder ikke at have gjort, inden I fik børn? Fx mht rejser, karriere etc.?

kan ikke lige svare på hvad det bedste er. Men jeg elsker når min datter gør noget komplet skørt fordi det i hendes alder giver mening, eller når hun på hendes egen måde viser hendes kærlighed til mig. Og så elsker jeg at ligge i sengen og putte med hende, selvom det efterhånden er sjældent at hun vil det.
Det hårdeste er når ens barn er syg eller har ondt, og mam bare intet kan gøre. Eller når man skal kæmpe sig igennem trods perioderne hvor der bliver prøvet grænser af for alle pengene, og det ender hos tårer hos både mor og barn.
Ved ikke om noget har overrasket mig - tror jeg er overrasket over at have fået et nemt barn i forhold til søvn mm.
Jeg savner ikke at blive vækket klokken tidligt om morgenen af en alt for frisk pige der bare er klar. Til tider savner jeg friheden i bare at kunne tage en spontan biotur eller lign. Den økonomiske frihed i at kunne bruge for mange penge og leve med at der ikke lige var penge til mad de sidste dage af måneden - Men jeg vil ikke bytte min datter for at kunne de ting igen.
Det er nemmere at genkende min datter i børnehaven end ventet - ja, det lyder åndssvagt, men jeg havde faktisk en frygt for at komme ned og skulle hente min datter og ikke ville kunne se hvem af pigerne der er hende. Selvfølgelig kan man kende sine børn... Det er også nemmere at holde rutiner end jeg havde ventet. - ved ikke om der er noget der er sværere end forventet. Måske at holde fast i et nej når det ville være så meget lettere for fredens skyld, bare at sige ja og give barnet den is, bamse eller hvad hun nu tigger om.
Der er ikke noget vi fortryder ikke at have fået gjort inden vi fik børn - for vi mener ikke at børn er en hindring for at gøre ting. Vi fik stadig drømmebryllupsrejsen, selvom vi havde en datter der blev passet hos bedsteforældrene, og de rejser vi ellers drømmer om, kan enten foretages med børnene når de er store nok til at få noget ud af det, eller foretages uden børn når de er store nok til at blive hjemme mens vi tager afsted. Jeg opgav ganske vist at få en uddannelsen efter at have fået barn, men da det var den 4 uddannelse jeg måtte opgive, var det mere en selvindsigt i at jeg psykisk ikke kan gennemføre en uddannelse, der gjorde det, ikke barnet.