mit barnebarn er meget nervøs og bange for tiden, hun er 8 år, og eneste barn i familien, så hun hører nok en del voksen snak, skal vi prøve at tale lidt mindre voksensnak, når hun er til stede, eller kommer hun bare over det uden men
Lindas svar
Kære bedste
Hvor er det skønt med din gode omsorg for dit barnebarn på 8, som mistrives.
Jeg synes du skal lytte meget til din egen fornemmelse, og hvis den er, at der er for meget voksensnak (hvilket jeg hører som at I taler om problemstillinger hun ikke kan håndtere at høre om), så JA så skal det selvfølgelig ændres. Men…
Denne slags mistrivsel kommer sjældent kun af EN ting og kan sjældent løses af EN forandring
Et barn der er meget nervøs og bange for tiden har brug for støtte og ikke kun beskyttelse. Er du med på forskellen? Det er så vigtigt, at børn der virker bange og nervøse har omsorgsfulde voksne, som kan rumme følelser og overvejelser som i den alder farer rundt i hovedet. Altså voksne der kan lytte uden at dømme, fordømme eller bebrejde. Hun har ikke brug for at blive sat stævne og udspurgt, men snarere at få tilbud om støtte gennem samvær. Fx: Skrælle kartofler sammen og spørge til, at du kan se hun er nervøs, eller køre en tur sammen og fortælle lidt om løst og fast og vise, du er klar til at rumme, det hun har på sinde. Det er lettere at tale sammen, når man LAVER noget sammen, altså har noget fælles tredje at fokusere på.
Skolen skal evt. inddrages og ALTID forældrene
Et barn som er meget nervøs og bange har brug for årvågne voksne omkring sig - og ikke kun derhjemme. Det er jo ikke sikkert at det er ”voksensnakken”, der har skabt hendes nuværende ubehag. Måske der er kliker i skolen, udfordringer med det boglige, drillerier i gymnastiksalen… Mulighederne er uendelige. Derfor er det vigtigt, at de voksne får snakket sammen først og er enige om, hvad der kunne have udløst tingene, og hvad der kan gøres.
Hvad kan du gøre først
Det vigtigste er derfor at du taler med forældrene og beskriver meget præcist HVAD du ser, som gør at du konkluderer at dit barnebarn er bange og nervøs… måske forældrene ikke har set det? Måske de har svært ved at acceptere det? Uanset er det lettere at tale om, hvis du kan beskrive præcist hvad du har set/hørt/mærket hos dit barnebarn og så tager den derfra. Undgå at komme med løsninger og forslag før forældrene er fuldstændig ombord med, at dit barnebarn KUNNE have udfordringer. Ellers risikerer du let at forældrene bliver defensive. Alle forældre elsker deres børn, men det er ofte svært at acceptere, at vores kære i vores varetægt kan have det svært, så vær nænsom.
Jeg ønsker dig og din familie ALT det bedste
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Ps. Du kan også ringe mig op, hvis du har lyst at tale mere om denne problemstilling: 28 58 77 98. Sms gerne i forvejen. De første 10 min. er altid gratis! Derefter 450 kr/t.
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk