Fornuftsægteskab

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.451 visninger
6 svar
6 synes godt om
9. juni 2017

Anonym trådstarter

Ja, det lyder lidt fladt, I know. Min kæreste og jeg ønsker under alle omstændigheder at blive gift. Vi vil bruge resten af livet sammen og elsker hinanden uendelig højt. Egentlig ville vi gerne spare op til det helt store bryllup og fest, men det har lange udsigter, altså mange mange år, og vi overvejer derfor at blive gift snart for at sikre hinanden og børn. På rådhus og så forny det i kirke med stor fest en gang i fremtiden. 

Men jeg er nødt til at få et overblik over for og i mod. Hvad det helt konkret giver af plus sikkerhedsmæssigt at være gift, kontra eventuelle ulemper ved ikke at gøre det.

Jeg har 2 børn fra tidligere, han har 1 og jeg ventet vores første fælles barn. Vi har ikke noget af værdi, men har begge livsforsikring, hvis vi skulle dø ved en ulykke og den slags. 

Hvis det sker og vi ikke er gift, vil min kærestes børn (hvis det er ham) så få udbetalt hans livsforsikring? Ryger de ind på en låst konto, eller vil min kærestes x havde adgang til min bonusdrengs andel? Hvad med vores fælles barn? Hvordan står jeg barnet og jeg i den situation? Hvad er der ellers, vi bor til leje, så tænker ikke vi bliver smidt ud. Altså den anden af os. Hvad med vores personlige ejendele. De går vel til børnene hvis vi er ugift, kan vores xer så gøre krav på de ting? 

Hvordan ellers ift at være sikret? 

Jeg er klar over, at spørgsmålene lyder lidt kyniske, men det er jo fordi grunden til vi tænker på at gøre det nu er for at sikre hinanden, hvorfor det netop er relevant at forstå hvordan de ting hænger sammen.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2017

MoarMoar

Jeg vil kontakte en advokat eller besøge advokatvagten som sidder på mange biblioteker en gang om måned, hvor man kan få mundtlig og gratis rådgivning. 

Anmeld Citér

9. juni 2017

Tranebaer

Her kommer lige lidt juridisk rådgivning. Du har mange spørgsmål, men jeg tror jeg er kommet ind på det hele nu!

Lejebolig:
- Hvis begge står på lejekontraken er der intet problem. Hvis det kun er den ene, skal I have boet der i to år, før den anden kan fortsætte lejemålet ved den andens død.

Ekskærester:
- Hvis ikke I stadig er gift på papiret, har jeres tidligere kærester/kone/mand ingen arveret, og kan ikke røre jeres børns eventuelle arv eller livsforsikringer. 

Livsforsikringer:
- Læs forsikringsbetingelserne, hvori der står hvem summen udbetales til.

Modsat arv er det mest normale at forsikringen udbetales til "nærmeste pårørende", hvilket betyder: 1. Ægtefælle, 2. Samlever, 3. Børn og 4. Andre arvinger.

Hvis nummer 1 findes udelukkes de andre osv., hvorfor forsikringen vil blive udbetalt til dig/din mand alt efter hvem der dør.

At man er samlever jf. pkt. 2 ovenfor har dog også nogle krav: 1. Lever på samme bopæl og 2. Venter, har eller har haft børn sammen eller har boet sammen i to år i ægteskabslignende forhold. Eftersom du er gravid med fælles barn og I bor sammen er det opfyldt.

Arv når man ikke er gift:
Modsat livsforsikringer har samlevere ingen automatisk arveret. Arven vil gå med 50 % til hans søn og 50 % til jeres fællesbarn. Hans eks kan ikke råde over arven.

Det er særligt problematisk hvis I ejer noget af værdi sammen, eksempelvis et hus/lejlighed/bil, da du bliver tvunget til at sælge for at kunne betale arven til børnene, hvis ikke du har pengene i kontanter ved siden af. Du kan nemlig, ligesom eksen, heller ikke råde over arven.

Arv hvis man er gift:
Hvis I er gift og den ene dør, skal I først foretage en bodeling (ligesom hvis I skulle skilles). Her deler man jeres værdier op i to. Du får den ene del, og resten er arv. Arven deles herefter i to lige store dele. Du får den ene del, og den anden del skal deles lige mellem hans søn og jeres fællesbarn.

Testamente:
Hvis I vil vente med at blive gift, kan I oprette et "udvidet samlevertestamente", hvor I bliver stillet som om I var gift med særeje. Det betyder, at I arver hinanden, men at man springer bodelingen over. Det er således det, den afdøde ejer, der deles, og ikke halvdelen af hvad I har tilsammen.

Anmeld Citér

9. juni 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Kort fortalt arver du intet og børn alt når i ikke er gift eller har testamente. Dit barn i maven arver på lige fod med hans tidligere børn. Hans livsforsikring vil derfor sættes på en konto til de fylder 18. 

Hvis i fx ejer hus sammen skam du købe børnene ud så deres del af friværdien også kommer fri ligesom værdi ag bil osv skal købes ud. 

Når der er delebørn vil jeg virkelig råde jeg til at blive gift og få en advokat indover et testamente det er ikke helt simpelt. 

I øvrigt ikke spor kynisk men fornuftigt har set frygtelige sager hvor en forældre først mister sin mand og så må leve fod meget små penge og sælge hud efterfølgende. 

Anmeld Citér

9. juni 2017

Tranebaer

Mariehøne123 skriver:

Kort fortalt arver du intet og børn alt når i ikke er gift eller har testamente. Dit barn i maven arver på lige fod med hans tidligere børn. Hans livsforsikring vil derfor sættes på en konto til de fylder 18. 

Hvis i fx ejer hus sammen skam du købe børnene ud så deres del af friværdien også kommer fri ligesom værdi ag bil osv skal købes ud. 

Når der er delebørn vil jeg virkelig råde jeg til at blive gift og få en advokat indover et testamente det er ikke helt simpelt. 

I øvrigt ikke spor kynisk men fornuftigt har set frygtelige sager hvor en forældre først mister sin mand og så må leve fod meget små penge og sælge hud efterfølgende. 

Det er ikke helt korrekt. 
Men jeg er enig med dig, ægteskab har nogle klare økonomiske fordele.

Anmeld Citér

9. juni 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Tranebaer skriver:

Det er ikke helt korrekt. 
Men jeg er enig med dig, ægteskab har nogle klare økonomiske fordele.

Jeg er klar over det ikke er 100 pct dækkende gav bare den korte version 

Anmeld Citér

10. juni 2017

Zelinasmor

Nu har folk skrevet de basis ting der er.

En anden ting er hvis du imod alle odds skulle ende på kontanthjælp, der gælder andre regler hvis du er gift og din mand arbejder. 

En anden ting er, at selvom i fortsat kan låne penge hver for sig og i eget navn, så må de faktisk medregne den andens negative formue.

Min mand kunne f.eks ikke låne mere fordi jeg havde en stor su-lån gæld. Selvom han ikke skyldte meget og havde en god løn. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.