Hej jeg er 19 år, uden uddannelse og job, jeg har søgt ind på hf og regner med at komme ind, jeg tror jeg er gravid da jeg havde noget der lignede en positiv graviditetstest (tager til lægen mandag) og jeg er så fortabt om jeg skal beholde barnet eller ej, jeg bor sammen med min forlovede som siger at han vil blive om jeg beholder barnet eller ej, jeg vil så gerne have barnet men jeg vil også bare kunne give barnet alt det bedste i verden, og ved ikke om jeg kan det med mig på su og ham på kontanthjælp (kan nå at ændre sig) Hvad skal jeg gøre
Lindas svar
Kære Skønne Ungkvinde
En ting jeg altid nævner, før jeg rådgiver i denne slags spørgsmål er: Jeg kan aldrig tale FOR en abort. Vil du have uvildig rådgivning må du spørge en anden. Men det jeg KAN svare dig på er følgende:
Hvad er det bedste i verden?
Jeg kan sige dig, at de fleste mødre på denne jord ønsker at give deres børn ”det bedste i verden” og jeg kan love dig for, at der bliver gjort mange krumspring for det. Og jo, penge, økonomi og karriere åbner NOGLE døre. Men andre ting i livet bliver også mere låst med den livssituation at være færdig med uddannelser og skulle starte karriere. Eller at have to karrierer, der skal vedligeholdes. Alle faser i livet har hver sine udfordringer. Unge kvinder er måske mindre livsmodne, men er samtidig mindre kræsne med alt det de er vant til at få og kræve… Der vil altid være for og imod.
Om kunsten at blive klar
Jeg har svaret på en del spørgsmål om, hvorvidt ’man’ er klar (eller ikke) til at få børn. For mig at se er det vigtigste, at forældrene VIL barnet, at forældrene ikke har for mange modarbejdende faktorer (som psykiske udfordringer, familiemodstand, tidligere anbringelser, misbrug osv.) og forældrene helst skal have et netværk, der kan støtte op. Men grundlæggende er ingen ”klar”, til at få børn, når de bliver gravide. Jeg tror bl.a. det er derfor, at mennesker er gravide i 9 måneder! Fordi det tager lang tid at blive ”klar”.
Denne gang et helt bramfrit svar fra min lever
Helt ærligt. I min optik har dit barn allerede alt det, som det skal bruge: To kærlige forældre, som VIL det, og endda mulighed for at vokse op i et af de mest privilegerede lande i verden. Jo det bliver en kamp, men det er moderskabet altid. Spørgsmålet er, hvornår du helst vil tage denne kamp og om du er villig til at tage konsekvenserne af din beslutning.
Men det kan jeg selvfølgelig sagtens sige, siden jeg ikke går ind for at skaffe fostre af vejen, fordi det ikke passer ind i planen.
Skal vi være så korrekte, perfekte og polerede i overfladen?
Så kære Ungkvinde. Hvor er det dejligt at høre, at du ikke tager let på denne beslutning. Livet er ikke simpelt og bliver sjældent helt ’rigtigt’. Men hvor er det skønt, at din forlovede bakker op. Hvor er du heldig, at du overhovedet kan bliver gravid (mange ’modne’ kvinder kæmper med netop dette, fordi de venter længe før de forsøger). Dette blev ikke så diplomatisk et svar som normalt, håber du fik noget ud af det alligevel. Jeg ønsker jer alle, ALT det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk