Gener?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.560 visninger
9 svar
0 synes godt om
29. maj 2017

Anonym trådstarter

Hejsa Man kan jo umuligt forudse, hvordan ens barn vil komme til at se ud, men jeg har et nysgerrigheds spørgsmål.

Jeg har mørktebrunt krøllet hår, og min kæreste har blond hår, som også krøller hvis det er langt nok. Så der er jo en vis sandsynlighed for, at vi får et barn med krøller. Så vidt jeg ved, dominerer mørkt hår lyst hår, så med sandsynlighed et mørkthåret barn.

MEN! Da jeg var barn, faktisk helt frem til skolealderen, der var mit hår meget lysere. Det er med årene, at det er blevet helt mørkebrunt. Har jeg så "blonde" eller "brune" gener mon?

Smider lige et billede op af forskellen på mit hår da og nu i næste indlæg.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2017

Anonym trådstarter

5 år versus 27 år 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

29. maj 2017

Rockertand

Anonym skriver:

Hejsa Man kan jo umuligt forudse, hvordan ens barn vil komme til at se ud, men jeg har et nysgerrigheds spørgsmål.

Jeg har mørktebrunt krøllet hår, og min kæreste har blond hår, som også krøller hvis det er langt nok. Så der er jo en vis sandsynlighed for, at vi får et barn med krøller. Så vidt jeg ved, dominerer mørkt hår lyst hår, så med sandsynlighed et mørkthåret barn.

MEN! Da jeg var barn, faktisk helt frem til skolealderen, der var mit hår meget lysere. Det er med årene, at det er blevet helt mørkebrunt. Har jeg så "blonde" eller "brune" gener mon?

Smider lige et billede op af forskellen på mit hår da og nu i næste indlæg.

Vi har 5 børn - 2 med glat hår, 2 med hvirvler og 1 med ekstreme slangekrøller. De varierer i alle mørke- og lyseblonde nuancer.

Mor er blondine/lys/bleg, far er mørk/monsterbrun året rundt.

Anmeld Citér

29. maj 2017

Aristocats

Begge mine forældre har meget mørkt/tangerende til sort hår med fald/krøller og har haft det hele livet. Jeg har naturligt helt glat lyst hår (og har det stadig den dag i dag som voksen). Er hermed også ret lys i huden og blåøjet - er alt i alt meget "lys" i udseendet. 

Begge mine unger har sort, meget krøllet og kruset hår med meget tekstur - min mand er så også sort, så det er jo helt klart det der dominerer - men de fleste mennesker havde faktisk regnet med at ungernes krøl blev lidt "løsere" end hvad det er, taget mit hår i betragtning ... men man kan jo aldrig vide sådan noget - krøller eller ejjjjj... 

Anmeld Citér

29. maj 2017

MiniMe2005

Begge mine forældre har mørkt, krøllet hår og er mørke i huden uden fregner. De kan begge holde til masser af sol. Jeg har glat, mørkeblond hår med rødligt skær, masser af fregner og skal som minimum bruge spf 30 for at være ude, og selv med solcreme bliver jeg nemt rød. Så jeg er totalt modsat mine forældre.

Min mand har blond, krøllet hår. Min søn er hvidblond. Om det kommer krøller eller ej, er lidt svært at tyde endnu, da det stadig er ret tyndt.

Anmeld Citér

29. maj 2017

NRO

Min far har mørkt krøllet hår og min mor har super glat og nordisk blond hår. Min far ikke fra Danmark, og altid ret brun. Min mor har vist aldrig været brun  

Jeg selv har mørkblond hår med slangekrøller/prinsessekrøller, min ene bror har det samme og den anden har lysere hår uden krøller. Min mors hår må altså have været mindre dominerende. Min mand har kobberrødt glat hår, og vores søn har en hårfarve jeg ikke kan beskrive (så flot) men den tenderer til rødt (alt efter hvem man spørger). Men min mand er ikke traditionel rødhåret i den forstand, han kan godt få farve. Min søn har ingen krøller endnu i en alder af halvandet. Men jeg ved fra min familie hvor de fleste er udlænge med mørkt hår, at hvis krøllerne kommer, så kommer de tit lidt senere 

Anmeld Citér

29. maj 2017

Guldlok88

Min far har sort hår, min mor har mørkeblondt.. Jeg blev mellem blondt. 

Min søns far er også mellem blondt, og vores søn blev helt lyshåret dog er han begyndt at få nogle sorte hår hist og pist  

Anmeld Citér

29. maj 2017

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar, selvom der ikke er en eneste af jer, der har svaret på det jeg rent faktisk spurgte om 

Anmeld Citér

29. maj 2017

Aristocats

Anonym skriver:

Tak for jeres svar, selvom der ikke er en eneste af jer, der har svaret på det jeg rent faktisk spurgte om 

Jeg ville nok gå udfra at du grundlæggende har "brune" gener 

Anmeld Citér

29. maj 2017

SjeBets

Mine forældre har begge mørk hår, og bliver nemt brune og min lille bror det er det samme, og jeg der imod er født rødhåret mit hår idag er farveskiftende, med et rødligt skær, og jeg kan på ingen måde tåle solen, er bleg og har fregner over alt. ... plejer at sige til min mor at det må være postbudet der er min far. 

Men eftersigende var min oldefar rødhåret, og det må være der fra ...  

Mine egne børn har arvet fra deres far, min yngste er dog meget lys men det er jeg og hendes far også, mine andres børns far er mørk, og de er også mørkhåret og taget nemt i mod sol, bliver ikke røde men brune. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.