Barsel på gsk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

673 visninger
5 svar
0 synes godt om
25. maj 2017

Gingerspice

Vi er nået til det sted i vores forhold hvor vi rigtig gerne vil have et barn - og vi vil faktisk gerne i gang med det samme. Men hele næste år går jeg på GSK hvor jeg skal supplere nogle fag for at kunne søge ind på universitetet, og jeg kan overhovedet ikke finde ud af om jeg kan få lov til at gå til eksamen hvis jeg går på barsel midt i det hele.

Jeg ved godt det kan tage lidt tid før der er gevinst, men vil gerne være på den sikre side hvis vi nu skulle være så heldige at det bare lykkedes med det samme. 

Så er der nogen der ved om man kan gå på barsel mens man er i gang med GSK, hvor man så stadig kan gå til eksamen? Vil selvfølgelig spørge min studievejleder, men vil ikke booke en tid hvis jeg på forhånd ved det er helt umuligt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2017

CinemaStrange

Så vidt jeg ved er hele GSK systemet blevet reformeret for nylig og idag er GSK undervisning kun korte kurser der strækker sig over 4, 8 eller 12 uger (fordi det kun er GSK kurser under 12 uger der er SU-berretigede) derfor har jeg svært ved at se hvordan man kan gå på barsel fra et fag der varer 12 uger og derefter kunne gå op og bestå eksamen når man slet ikke har været til stede? Men måske misforstår jeg dit spørgsmål?  Er dog ret sikker på man ikke kan få SU hvis man ikke er decideret studieaktiv på GSK men du kunne måske godt få lov at gå til eksamen - men du ville jo ikke have modtaget noget undervisning så?

Måske det kan lade sig gøre at tage et intensivt forløb og få det gjort færdig inden barsel?  man kan tage lynkurser i feks matematik og fysik i sommerferien. 

Anmeld Citér

25. maj 2017

Gingerspice

CinemaStrange skriver:

Så vidt jeg ved er hele GSK systemet blevet reformeret for nylig og idag er GSK undervisning kun korte kurser der strækker sig over 4, 8 eller 12 uger (fordi det kun er GSK kurser under 12 uger der er SU-berretigede) derfor har jeg svært ved at se hvordan man kan gå på barsel fra et fag der varer 12 uger og derefter kunne gå op og bestå eksamen når man slet ikke har været til stede? Men måske misforstår jeg dit spørgsmål?  Er dog ret sikker på man ikke kan få SU hvis man ikke er decideret studieaktiv på GSK men du kunne måske godt få lov at gå til eksamen - men du ville jo ikke have modtaget noget undervisning så?

Måske det kan lade sig gøre at tage et intensivt forløb og få det gjort færdig inden barsel?  man kan tage lynkurser i feks matematik og fysik i sommerferien. 

Det er nemlig 12 ugers kurser jeg skal tage.

Jeg vil få cirka 6 ugers undervisning, og de resterende 6 uger kan jeg godt læse op på hvis det endelig er, det er matematik og kemi som jeg har fuldstændig styr på i forvejen. Sommerkurser må kan kun tage ét af ad gangen, og jeg mangler tre fag, så det dur desværre ikke.

Anmeld Citér

25. maj 2017

CinemaStrange

Gingerspice skriver:

Det er nemlig 12 ugers kurser jeg skal tage.

Jeg vil få cirka 6 ugers undervisning, og de resterende 6 uger kan jeg godt læse op på hvis det endelig er, det er matematik og kemi som jeg har fuldstændig styr på i forvejen. Sommerkurser må kan kun tage ét af ad gangen, og jeg mangler tre fag, så det dur desværre ikke.

Okay,  på den måde!

Det tror jeg godt du kan hvis du kan lave en aftale med skolen - spørgsmålet er om du vil få SU, det er jeg mere i tvivl om men man får jo alligevel heller ikke SU i eksamensperioden så det er ikke sikkert du taber mere end en måneds SU alligevel. Jeg ved at hvis man bliver udmeldt fra et GSK fag (feks pga fravær) har man stadig lov at gå til eksamen - så selv hvis du ikke skulle få givet barsel og du vælger at blive væk fra undervisningen kan du stadig gå til eksamen.

Så ja, synes helt sikkert du skal tale med studievejledningen om hvordan I gør det 

Anmeld Citér

25. maj 2017

drabo

Profilbillede for drabo

Selvom du evt. Ville kunne gå på barsel halvvejs gennem et turbo kursus, så er det altså lidt modigt at tro du kan læse 6 ugers undervisning op med et lille barn. Selv dem der følger undervisningen har det hårdt nok. Det er immervæk et årspensum, som skal læres på 8-12 uger.

Hvis man bliver meldt udfra gsk så mister man sit krav på at kunne gå til eksamen, måske kan man så blive selvstuderende og få lov Af den vej, men i kemi vil det kræve et laboratoriekursus, som kun udbydes i foråret.

hvis det er du mangler så mange fag, så er enkeltfag HF måske en mulighed, her er kurserne lidt længere, så det vil være mindre af pensum du evt ville gå glip af. Du skal huske gsk er et en gangs tilbud, så hvis man dumper ler stopper kan man ikke blive optaget på gsk i samme fag igen, det er ikke tilfældet for enkeltfag.

held og lykke med begge projekter

Anmeld Citér

26. maj 2017

Gingerspice

drabo skriver:

Selvom du evt. Ville kunne gå på barsel halvvejs gennem et turbo kursus, så er det altså lidt modigt at tro du kan læse 6 ugers undervisning op med et lille barn. Selv dem der følger undervisningen har det hårdt nok. Det er immervæk et årspensum, som skal læres på 8-12 uger.

Hvis man bliver meldt udfra gsk så mister man sit krav på at kunne gå til eksamen, måske kan man så blive selvstuderende og få lov Af den vej, men i kemi vil det kræve et laboratoriekursus, som kun udbydes i foråret.

hvis det er du mangler så mange fag, så er enkeltfag HF måske en mulighed, her er kurserne lidt længere, så det vil være mindre af pensum du evt ville gå glip af. Du skal huske gsk er et en gangs tilbud, så hvis man dumper ler stopper kan man ikke blive optaget på gsk i samme fag igen, det er ikke tilfældet for enkeltfag.

held og lykke med begge projekter

Jeg har før læst op til engelsk B på 3 uger som selvstuderende, og fået 12 til både skriftlig og mundtlig. Giver dig helt ret i at det er modigt, men nu gik mit spørgsmål mere på om det overhovedet var muligt rent praktisk.

HF enkeltfag er ikke en mulighed, man kan ikke få SU hvis man har afsluttet en gymnasial eksamen, og et år er lang tid at gå uden indkomst.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.