Vi har 4 dejlige børn. (den yngste er dog ikke et problem her) Men de 3 andre på 7, 9 og 11 år, gider ALDRIG i seng når vi siger det er nu. Det bliver altid til sure miner også selv om den i weekenden tit bliver 22. Det er meget deprimerende at slutte dagen af med at vi alle bliver sure på hinanden og og vi forældre bliver tappet for energi. De to store ligger nogle gange og læser lidt inden de ligger sig til at sove og vi læser ofte lidt for hende på 7 og nogle gange læser hun for os. Her udover synger vi en godnat sang med dem hver især og beder en bøn.
Vi forældre har brug for vejledning i hvordan vi kan gøre det til noget der er hyggeligt og noget de gerne vil i seng. Til hverdag bliver de puttet med ca. 1/2 times mellemrum - kl. 19:30, kl. 20:00 og kl. 20:30.
Venlig hilsen en heldig mor til 4
Lindas svar
Kære heldige mor til 4 hvoraf 3 ikke gider i seng…
Stort tillykke med du har ET barn, der gerne vil i seng – læg lige mærke til, om hun er ”nem” fordi hun prøver at kompensere for 3 besværlige søskende. For i så fald forsøger hun bære ansvaret for hele familiens humør! Jeg får lidt den fornemmelse og det er i så fald et meget tungt ansvar for et lille barn (ps. selv spædbørn kan tage den rolle).
Store børn der ikke gider…
Dine store børn er så store, at de præcist ved, hvad de gider og ikke gider. Men de har stadig en alder, hvor de ikke kan forstå helt, hvorfor faste sengetider er vigtige – så det må du og din mand tage ansvar for – som I jo netop gør
I kan også finde mine temasider om søvn på min hjemmeside lige her: http://trivselifamilien.dk/boernogsoevn/
Her er mine forslag til jer (baseret på børnenes alder)
- For det første skal kampen vendes rundt. Børnene skal lære at overvinde sig selv i stedet for jer i kampen om at skulle seng: Det gør I, ved at gøre det mere attraktivt at skulle i seng: Find et stort ark papir. Skriv børnenes navne og aftal en belønningsordning: Det barn der hver dag i 7 (eller 10) dage går i seng (som I aftaler), får hver dag et klistermærke og ved ugens slutning en aftalt gave! Det er totalt gulerods ordning, og det er HELT OK! Læringen for jeres børn bliver både at komme i seng (uden ubehag), men også at kæmpe for deres egne mål. Samtidig får I børn i seng til tiden. HURRA.
- For det andet skal I virke ligeglade, for at det lykkes. Alt I gør skal understøtte at det er DERES kamp, ikke jeres. Det betyder samtidig, at I må acceptere, hvis et af børnene leger fandango hele aftenen! Det skal barnet tids nok mærke konsekvenserne af, når I vækker til normal tid næste dag – ikke? Det er jo barnets valg.
- Når det så er gennemført 1-2 gange (hvilket kræver, at I aftaler passende gaver, der er attraktive men ikke FOR store), så skal I erklære, at børnene er dygtige og har klaret det rigtig flot. ” Fremover får I ingen gaver, men I må gerne få klistermærker, hvis I vil”… Børnene skal nok selv stoppe ordningen, når de mister interessen. OFTEST vil det betyde, at vanen er fuldstændig kørt ind og tingene går som de skal - ellers må I tilpasse ordningen og prøve igen. Kæmp den gode kamp J
- Husk at aftalen om, HVAD der skal ske, HVORNÅR og med HVILKEN hjælp skal være meget præcis. Lad evt. børnene tegne på arket, hvad I forventer i hvilken rækkefølge og til hvilken tid. Overvej at samordne det tidspunkt børnene skal ligge i sengen, så der bliver lidt intern konkurrence. Aftal også hvad der er tilladt, når børnene ligger i sengen. Evt. skal alt legetøj og underholdning væk eller koordineres med et æggeur! Drop desuden al elektronik to timer før puttetid (samles evt. på et opladningsbord til fast tid hver dag), da det forstyrrer børns hjerneaktivitet, så det er sværere at falde i søvn.
- Vær meget konsekvente – specielt i starten! Det skal være fuldstændig målbart om børnene gør det I har aftalt eller ej. Afviger det EN aften, så kan jeg love, at børnene hurtigt får det lært til næste dag!
Når børn ikke i sig selv er motiverede til at lykkes med en sag, har vi forældre lov til at gøre det mere interessant for dem, så de lærer gode vaner i livet. Husk at denne ordning ikke vil virke motiverende andet end et par gange… så er spillet ligesom ikke sjovt længere.
Jeg ønsker jer og jeres 4 skønne børn alt det bedste i livet!
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Ps. ved I at I kan ringe til mig på 28 58 77 98 og få personlig sparring på familiens udfordringer... Jeg tillader mig at nævne det her. Send gerne en sms og aftal tid.
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk