Svært at blive gravid p. gr. alder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

723 visninger
6 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. maj 2017

Anonym trådstarter

Jeg er 37 og ønsker mig et barn med min kæreste. Vi har prøvet over et år, men der sker ikke rigtig noget. Jeg har i forvejen 2 store børn. Dengang var jeg først i tyverne og blev gravid med det samme begge gange.

Hvad er det der gør det er sværere at blive gravid når man er ældre? Færre ægløsninger? Er det sværere for ægget at tage imod sædcellen? Er det sværere for ægget at sætte sig fast? Eller?

Jeg har ægløsning hver måned, men selvom vi har sex på det rigtige tidspunkt sker der ikke noget.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2017

FruSteffensen

Der er flere ting der gør det, men helt grundlæggende falder ægkvaliteten med alderen.

Dvs. at selvom ægget bliver befrugtet (det kan også blive sværere for sædcellen at trænge igennem æggeskallen med alderen fordi skallen bliver tykkere), er der lavere sandsynlighed for at det befrugtede æg deler sig som det skal og at det fortsætter med det. Og hvis ikke det deler sig som det skal, bliver det ikke til et barn.

Det er samme problematik med f.eks. børn med downs syndrom som der er flere af jo ældre moderen er. Downs kommer fra en fejl i det stadie hvor ægget smider halvdelen af sit arveanlæg så det er klart til at modtage et halvt arveanlæg fra den sædcellen der befrugter det. Jo ældre kvinden bliver, jo færre æg opfører sig som de skal.Men

er I sikre på at det er din alder der er problemet? Så gammelt er 37 jo heller ikke. Når I har forsøgt i et år, kan I jo allerede nu få en henvisning fra jeres egen læge. Om ikke andet så til en udredning hos en gynækolog som kan undersøge om alt er som det skal være hos jer begge (nedsat sædkvalitet er også noget mange mænd lider af).

Hvis det viser sig "bare" at være din alder, behøver I jo ikke gå i behandling hvis I ikke ønsker det. Men omvendt ville jeg synes det var rart at vide om der var noget galt, for hvis det er, er der jo en stor risiko for at I alligevel ender med at skulle insemineres eller i IVF behandling, og der betyder din alder rigtig rigtig meget, dvs. jo før I kommer i gang, jo bedre.

Anmeld Citér

25. maj 2017

NupaSofia

Jeg ved intet om det, men 37 år lyder ikke som for gammel. Eller det jeg mener er, at jeg har svært ved at tro, at det er din alder, der gør, at baby lader vente på sig. 

Anmeld Citér

25. maj 2017

Rockertand

Anonym skriver:

Jeg er 37 og ønsker mig et barn med min kæreste. Vi har prøvet over et år, men der sker ikke rigtig noget. Jeg har i forvejen 2 store børn. Dengang var jeg først i tyverne og blev gravid med det samme begge gange.

Hvad er det der gør det er sværere at blive gravid når man er ældre? Færre ægløsninger? Er det sværere for ægget at tage imod sædcellen? Er det sværere for ægget at sætte sig fast? Eller?

Jeg har ægløsning hver måned, men selvom vi har sex på det rigtige tidspunkt sker der ikke noget.  

De sundeste/stærkeste æg bliver løsnet i de unge år, og så falder ægkvaliteten langsomt, som årene går.

37 er ingen alder.

Har din kæreste børn i forvejen - eller nogensinde gjort en gravid? Det er jo meget muligt, at han har nedsat sædkvalitet.

Anmeld Citér

25. maj 2017

Mille123

Husk insemination er gratis igen på trods af flere børn. - jeg har skulle have hjælp fra starten, nok fordi vi også gik i gang plus 30. - vi fejler ikke rigtig noget. Andet end der er langt mellem "snapsene" (de gode æg)

Anmeld Citér

25. maj 2017

FruSteffensen

Rockertand skriver:

De sundeste/stærkeste æg bliver løsnet i de unge år, og så falder ægkvaliteten langsomt, som årene går.

37 er ingen alder.

Har din kæreste børn i forvejen - eller nogensinde gjort en gravid? Det er jo meget muligt, at han har nedsat sædkvalitet.

Det er altså ikke rigtigt. Ægkvaliteten falder fordi æggene gradvist bliver ødelagt mens de ligger i hvile i æggestokkene. Det skyldes bl.a. forurening og andre giftstoffer som vi udsætter kroppen for såsom rygning, kemikalier i rengøringsmidler, kosmetik osv. og gifte i madvarer.

Hvis ikke æggene blev udsat for den påvirkning, ville der ikke være forskellen på hvor gode æg der blev løst som 20-årig og som 40-årig.

Men pointen er rigtig nok: Ægkvaliteten falder med alderen

Anmeld Citér

25. maj 2017

Rockertand

FruSteffensen skriver:

Det er altså ikke rigtigt. Ægkvaliteten falder fordi æggene gradvist bliver ødelagt mens de ligger i hvile i æggestokkene. Det skyldes bl.a. forurening og andre giftstoffer som vi udsætter kroppen for såsom rygning, kemikalier i rengøringsmidler, kosmetik osv. og gifte i madvarer.

Hvis ikke æggene blev udsat for den påvirkning, ville der ikke være forskellen på hvor gode æg der blev løst som 20-årig og som 40-årig.

Men pointen er rigtig nok: Ægkvaliteten falder med alderen

Det bliver vi så ikke enige om, mærkeligt nok er der ikke påvist abnormt mange graviditeter i en høj alder i samfund, der ikke har den samme forureningsgrad som vores, faktisk er der forbavsende lidt forskel på fertilitet/udfordringer i verdenssamfundet (men der er forskel på, hvornår man søger hjælp, kulturbestemt).

Derudover er der et element af insulinresistens, som er fremherskende i I-lande, men det er ikke forureningsbestemt, det er en af-art af livsstilssygdomme.

- og der er mange andre elementer, herunder sikkert også miljøpåvirkninger, men det er stadig spekulativt, og man kender endnu ikke den regelrette effekt på fertiliteten, dog ved man med sikkerhed, at alder giver dårligere æg (selvom min personlige holdning er, at tesen er overdrevet), højere risiko for defekter i embryonfasen og højere risici for Down.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.