Går der virkelig så lang tid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

670 visninger
9 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. maj 2017

Mel92

Hej piger,
Jeg har gået og undret mig lidt de sidste par dage, og jeg håber en af jer kan berolige mig lidt eller har prøver det samme. 

Jeg er omkring 7+5, og i sidste uge omkring 6+6, var vi til første lægesamtale for at starte vandrejournalen op. Det var ikke hos den rigtige læge, men hos en af sygeplejerskerne. 2. lægesamtale med min egen læge om 3 uger.

Jeg fik taget blodprøver og målt blodtryk, vejet, blev spurgt om allergier osv..

Det der undrer mig er, at jeg først vil få svar på blodprøverne til den konsultation med min egen læge om 3 uger. Er det normalt at der går så længe? Andre blodprøver får man jo svar på efter et par dage, så det her undrer mig altså lidt.

Jeg mener bare at jeg ville blive rimelig gnaven hvis jeg så går i de uger op til og tror at alt er i den fineste orden, for så at komme op om 3 uger og få at vide at blodprøven slår ud på et eller andet.

Noget andet der undrede mig var, at jeg ikke fik selve vandrejournalen med. Burde man ikke også få det, eller er det normalt at der skal gå nogle måneder før jeg får den med?

Jeg beklager det blev lidt langt  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2017

Anonym

Mel92 skriver:

Hej piger,
Jeg har gået og undret mig lidt de sidste par dage, og jeg håber en af jer kan berolige mig lidt eller har prøver det samme. 

Jeg er omkring 7+5, og i sidste uge omkring 6+6, var vi til første lægesamtale for at starte vandrejournalen op. Det var ikke hos den rigtige læge, men hos en af sygeplejerskerne. 2. lægesamtale med min egen læge om 3 uger.

Jeg fik taget blodprøver og målt blodtryk, vejet, blev spurgt om allergier osv..

Det der undrer mig er, at jeg først vil få svar på blodprøverne til den konsultation med min egen læge om 3 uger. Er det normalt at der går så længe? Andre blodprøver får man jo svar på efter et par dage, så det her undrer mig altså lidt.

Jeg mener bare at jeg ville blive rimelig gnaven hvis jeg så går i de uger op til og tror at alt er i den fineste orden, for så at komme op om 3 uger og få at vide at blodprøven slår ud på et eller andet.

Noget andet der undrede mig var, at jeg ikke fik selve vandrejournalen med. Burde man ikke også få det, eller er det normalt at der skal gå nogle måneder før jeg får den med?

Jeg beklager det blev lidt langt  

Hej og tillykke med graviditeten. 

Hmm jeg tror det er individuelt hvor hurtigt eller hvor sent man tager til lægen. Jeg er i dag 8+2 og har bestilt tid til læge i næste uge hvor jeg vil være 9+3. Det passer fint med den blodprøve der skal tages til doubletesten(nakkefoldsscanningen).

Nu er det godt nok 3. graviditet, så følte ikke behov for at gå til lægen at få bekræftet graviditeten. 

Det er helt normalt at vandrejournalen først bliver lavet senere. Nakkefoldsscanningen ligger ca i uge 11-13, så den skal bare laves inden da og blodprøver skal tages. 

Men du kan jo altid prøve at ringe til lægesekretæren og høre om de har fået svar på blodprøven. Men hvad har du helt præcist fået taget blodprøve for? 

Anmeld Citér

23. maj 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Normalvis starter man vandrejournalen op sammen med lægen.. tænker at sygeplejersken blot har taget prøver til diverse tests der skal sammenlignes med dine mål til Nakkefoldsscannigen - omend jeg synes det er lidt tidligt måske. Men det er vel forskelligt. 

Tænker at du får din vj med efter lægesamtalen. Han/hun spørger nok ind til dig og din kæreste, personlige forhold osv, for at vurdere hvilken "Pakke" i skal høre under de har jo forskellige forløb for "alm gravide" sårbare, syge osv  

Anmeld Citér

23. maj 2017

Bananaalice

Intet kan afholde dig fra at gå på sundhed.dk og selv læse svarerne, eller ringe til lægesekretæren og spørge hende.

Alle lægehuse gør det forskelligt, hos mit lægehus er det sygeplejersken der kontakter sygehus og sætter forløbet i gang.

Anmeld Citér

23. maj 2017

Chris87

Skal også til lægen den 1 juni hvor jeg er i 8'Ende uge - fik også af vide af min læge det ikke var hende, men sygeplejskeb jeg skulle indtil og have oprettet journalen med.. andet har jeg dog heller ikke fået af vide.. meget sparsomme informationer

Anmeld Citér

23. maj 2017

Mel92

Anonym skriver:

Hej og tillykke med graviditeten. 

Hmm jeg tror det er individuelt hvor hurtigt eller hvor sent man tager til lægen. Jeg er i dag 8+2 og har bestilt tid til læge i næste uge hvor jeg vil være 9+3. Det passer fint med den blodprøve der skal tages til doubletesten(nakkefoldsscanningen).

Nu er det godt nok 3. graviditet, så følte ikke behov for at gå til lægen at få bekræftet graviditeten. 

Det er helt normalt at vandrejournalen først bliver lavet senere. Nakkefoldsscanningen ligger ca i uge 11-13, så den skal bare laves inden da og blodprøver skal tages. 

Men du kan jo altid prøve at ringe til lægesekretæren og høre om de har fået svar på blodprøven. Men hvad har du helt præcist fået taget blodprøve for? 

Mange tak 

Jamen det var blodprøver for blodtype, og for om jeg har nogle sygdomme. Og for at måle d-vitamin videt også. Jeg er ret så sikker på at jeg ikke har nogle sygdomme, men alligevel vil man da gerne have svar hurtigst muligt..

Det er nok også fordi det er første gang og man er lidt usikker på det hele. 

Jeg må prøve at ringe og høre i morgen. 

Tak for svar 

Anmeld Citér

23. maj 2017

Mel92

Mor11 skriver:

Normalvis starter man vandrejournalen op sammen med lægen.. tænker at sygeplejersken blot har taget prøver til diverse tests der skal sammenlignes med dine mål til Nakkefoldsscannigen - omend jeg synes det er lidt tidligt måske. Men det er vel forskelligt. 

Tænker at du får din vj med efter lægesamtalen. Han/hun spørger nok ind til dig og din kæreste, personlige forhold osv, for at vurdere hvilken "Pakke" i skal høre under de har jo forskellige forløb for "alm gravide" sårbare, syge osv  

Jeg synes nemlig også kun jeg kan læse mig til at andre kommer til lægesamtale senere, men det er nok som du skriver forskelligt 

Jeg tænker at jeg nok også er lidt usikker på det hele, når det er første gang 

tak for svar! 

Anmeld Citér

23. maj 2017

Mel92

Bananaalice skriver:

Intet kan afholde dig fra at gå på sundhed.dk og selv læse svarerne, eller ringe til lægesekretæren og spørge hende.

Alle lægehuse gør det forskelligt, hos mit lægehus er det sygeplejersken der kontakter sygehus og sætter forløbet i gang.

Det har du da egentlig ret i - jeg burde kunne se det på sundhed.dk ja 

tak for svar!

Anmeld Citér

23. maj 2017

Mel92

Chris87 skriver:

Skal også til lægen den 1 juni hvor jeg er i 8'Ende uge - fik også af vide af min læge det ikke var hende, men sygeplejskeb jeg skulle indtil og have oprettet journalen med.. andet har jeg dog heller ikke fået af vide.. meget sparsomme informationer

Jeg synes nemlig generelt heller ikke jeg har fået vildt meget at vide. Det er måske helt normalt, men når det netop er første gang, bliver man jo nervøs for om det hele bmiver gjort rigtigt og "til tiden" osv..

Og tillykke til dig 

Anmeld Citér

24. maj 2017

Anonym

Jeg var også hos sygeplejersken først, hvor hun startede vandrejournalen op. Hun udfyldte delene med allergier, tidligere forløb osv, og tog blodprøve (ikke til doubletesten, da den i region hovedstaden skal tages på sygehuset).

14 dage senere kom jeg ind til lægen, fik svar på blodprøverne hvor hun så også skrev de sidste informationer på vandrejournalen og her fik jeg så vandrejournalen med hjem. - det har været helt normal procedure i begge mine graviditeter.

Blodprøven tester blodtype samt diverse sygdomme. Det er jo ikke noget akut i dem og hvis de fandt noget der var vigtigt for dig at vide nu, ville de nok også ringe til dig. Det de normalt tester for i blodprøven, er jo blot ting de skal vide i forhold til den lille når du når langt længere hen eller endda først ved fødslen.

Kan godt huske at man som første gangs gravid gerne vil holdes i hånden af fagfolk hele vejen igennem (især i starten), men man bliver først og fremmest nødt til at stole på at de ved hvad de laver og at deres rutiner fungerer. (Medmindre at alle alarmklokker ringer, men så burde man nok skifte læge).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.