Anonym skriver:
Hej.
Jeg er virkelig virkelig i vildrede mht. hvordan jeg bedst skal hjælpe/vejlede min datter.
Hun har nærmest siden børnehaven leget meget med 2 bestemte piger, som hun nu også går i klasse med, men det har ændret sig en del. Generelt har hun altid været åben over for stort set alle pigerne i klassen, da hun ikke er typen der afviser, men er meget inkluderende. Der er et par enkelte piger hun aldrig rigtig har haft legeaftaler med, men det er ikke udelukkende hendes skyld. Hun er nu 10 år, og har gået til håndbold med 3 piger fra klassen, hvoraf 2( x og y) af dem, er dem som hun har leget med længe. Problemet er lidt, at den ene af de 2 piger, anser hun for sin bedste veninde, men denne pige(x) er blevet meget populær i klassen, og alle vil nærmest gerne være hendes bedste veninde. Når hun er her leger hun(x) rigtig godt sammen med min datter, og man kan mærke på dem, at de kender hinanden godt. Men når de er oppe i klassen leger hun(x) typisk med den anden pige(y), som min datter også har leget meget med, og de er derudover typisk 2-3 andre piger med - men ikke min datter. Min datter kommer hjem og fortæller at hun føler sig uden for i pigegruppen, og bliver holdt uden for - det er hovedsageligt i forbindelse med de 5 piger, der nu hænger meget sammen(gruppen hvor hendes to gode veninder gennem tiden også er med). Den ene af pigerne(y) går og fortæller min datter, at hun ikke kan synge - noget der også betyder meget, da de har en årlig musikkonkurrence, hvor det åbenbart kun er dem der er "gode nok", der må være med i pop-pigegruppen - og hun går hele tiden og minder min datter om, at hun ikke længere er x´s bedste veninde. Det påvirker min datter meget, da hun er en meget følsom pige. Ja, hun(y) siger løbende mange trælse ting til hende. Jeg opmuntrer hende til at lege med de øvrige piger i klassen - ud over de 5 piger i "populærgruppen", så er der 3 piger i klassen. Heldigvis har hun det også nogenlunde fornuftigt med de piger. Men hun har enormt svært ved at slippe tanken om at være x´s bedste veninde - eller i hvert fald en af dem, og er det også oppe i hendes eget hoved, selv om x flere gange har sagt til hende at hun gerne vil lege med hende, fordi de andre piger ikke er dér. Sådan noget gør rigtig ondt på en mor at opleve! Faktisk synes jeg det er rigtig træls at se, at flere af pigerne i klassen er så fokuserede på selv at være med, at de glemmer at tage hensyn til andre! Jeg har egentlig opmuntret hende til at spørge dem hun vil lege med og siger, at det nok alligevel kan styrke hende i pigegruppen, men hun får sværere og sværere ved det, fordi hun føler sig nederst i hierakiet og er bange for at blive afvist. Jeg har snakket med læreren, som også har forsøgt at lave legegrupper med pigerne, men det virker bare ikke til at hjælpe. Jeg er så bange for, at det skal påvirke min datters selvværd og selvopfattelse på en negativ måde, og jeg synes det som forældre er svært at se på, at nogle hun før har været bedste veninder med, nu i større og større grad begynder at kritisere hende, holde hende udenfor osv. Ind imellem oplever jeg, at hun leger med drenge, der er 2-3 år yngre end hende, fordi det er "lettere" og det gør mig ked af det. Jeg vil bare sådan ønske at hun har det godt med pigerne i klassen, og at de også behandler hende med respekt. Men til trods for at hun er meget følsom, er hun herhjemme en stædig pige, og vi har vores kampe om tøj og hår. Hun har langt tykt og flot hår, men møder nogle gange op med filtret hår i skolen - til trods for at jeg italesætter det hver eneste dag. Hun har svært ved at rette sig efter det, jeg siger, selv om jeg synes, jeg er tydelig og kort, når jeg udtrykker mig. Vi har kampe herhjemme, og jeg har så dårlig samvittighed, fordi jeg bare gerne vil støtte hende, når fællesskabet i skolen er svært, så det herhjemme ikke også bliver negativt. Men jeg bliver også nødt til at opretholde en vis struktur og kan ikke bare lade hende gøre, som det passer hende. Læreren har også sagt, at hun nogle gange mangler at lave hendes lektier - og det er til trods for, at hun ikke har svært ved skolearbejdet. Men hun modarbejder, når jeg forsøger at opretholde faste lektiestunder. Jeg synes virkelig det er svært. Jeg ligger sågar søvnløs om natten en gang imellem - og det er hårdt, når man også har et krævende arbejde. Alt i alt er jeg ret frustreret - jeg oplever at min datter ikke trives i klassen, og at hverdagen er enormt svær at få til at hænge sammen.
Rosalyn, den desperate.
Min datter på 9 har det også svært med det sociale i skole, hun har dårligt selvværd og tror ikke så meget på sig selv, selvom vi har gjort alt for at det skal blive bedre.
De er også begyndt at danne klikker i kl og Freja leger normalt lidt med alle.
De har i hendes kl lavet nogen forskellige ting for at komme det til livs
Først lavede de noget, hvor der er en der skal sidde på en sto,l og så skal alle de andre sige noget positivt om den der sidder på stolen, og jeg tror alle eleverne kom igennem det
Og nu har de lavet nogen ting hvor de skriver sig på et papir hvad de vil lave feks sjippe 10 min, lave dansk opgave osv. Og før de spørger læren om hjælp skal de have spurgt en ven. Det er i de timer hvor de har pædagogen.
De holder også samtaler i en rundkreds en gang imellem.
Og så har jeg en aftale med læren om at jeg kommer og fortæller nå der er noget også snakker de om det, for min datter har svært ved at gå til læren nå der er sådan nogen ting.
Det med st din datter fuldstændig er på tværs der hjemme tænker jeg godt kan have en samhæng med det med skolen.
Min datter er virkelig slem herhjemme nå hun har haft en dårlig dag i skolen.
Det med din datters hår må du jo hjælpe hende med, nå hun ikke vil så må du gøre det.og det samme med lektier så må du tjekke om de er lavet og hvis ikke så kan hun ikke lave noget andet før de er lavet.