Hej.
Jeg og min kone skal på weekend i 3 nætter, uden vores datter på 2,5 år. Hun skal passes i vores eget hjem af nogle meget nære venner.
Hvordan skal/kan vi forberede hende, os selv og de som skal passe hende, bedst muligt?
Mvh.
Lindas svar
Kære Krm far
Hvor bliver jeg glad, når jeg hører forældre, der tør tage sig tid til at pleje parforholdet uden børnene. I giver jeres datter en stor gave i at pleje hendes base i livet på denne måde.
Som forberedelse på I skal afsted har jeg følgende ideer og forslag:
- Fortæl hende begejstret 2-3 dage i forvejen, hvem der skal passe, mens I er væk. Hvis I taler om det for lang tid før, kan jeres datters fantasi stikke af med hende + hun er så lille at det måske er nok først at tale om ” i morgen”. Det kommer an på hvor udviklet hendes tidsforståelse er, ofte har 2-årige kun lige fået begreb om ”i går” og ”i morgen” alt derudover kan være svært at forholde sig til.
- Guid hendes ideer om, hvad der skal ske mens I er væk fx: ” Så kommer Onkel XX og I skal lege herhjemme og bage en kage til vi kommer hjem igen. ”
- Nogle børn har gavn af en visuel oversigt over tiden før under og efter I kommer tilbage.
I min familie laver jeg en tegning pr dag jeg er væk til mine børn (som en tegneserie), eller lader dem tegne det, der skal ske. På den måde er der både overblik, håb og forventningens glæde. - Aftal evt. lidt ekstra hygge, jeres datter kan se frem til mens I er væk: ”Så må du få et Kinderæg til DisneyShow” eller tilsvarende.
- Nogle børn vil synes det er sjovt at pakke en taske til sig selv, til de dage de skal passes… også selvom de passes hjemme. På den måde kan I gennemgå: ” Vi er jo væk tre dage, det vil sige vi skal pakke tre kjoler, tre par sokker og lidt ekstra underbukser…”
- Nogle børn har gavn af et opkald midtvejs I er væk – andre børn kommer til at savne unødvendigt af at tale i telefon med mor og far, når de er på tur. Det er en individuel vurdering.
I forhold til de som skal passe jeres barn vil jeg foreslå følgende
- En ”sådan plejer vi gøre”- plan over, hvad jeres datter er vant til af spisning, putning, trøst, ble, bad, bamser, underholdningsregler osv.
- En snak om forventninger, så I ikke bliver skuffede og de ikke bliver forvirrede.
- Tal højt om hvem der betaler evt. udgifter og om de forventer betaling. Nogle gør, andre gør ikke.
OBS. Nogle gange glemmer vi at sige de åbenlyse ting, fordi vi ” ikke vil bestemme over jer…”, men i praksis er det bedre at sige bekymringer, planer og ’plejer’ højt og derefter tilføje, at I naturligvis har tillid til dem der passer og den måde de vælger at gøre tingene på. Tilliden til, at de kan klare opgaven er utrolig vigtig!
Jeg håber I får en rigtig god tur! Jeg ønsker jer alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Ps. Jeg holder foredrag for forældre i børnehaver og vuggestuer – skal jeg komme ud i jeres institution? Se mere her.
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk
Anmeld
Citér