Hej
Jeg har to piger på 6 år og 18 måneder. Den store er længe om at falde i søvn og jeg skal sidde hos hende til hun falder i søvn og det kan vare fra 20min til 2 timer. De bliver puttet 20-20.30 . Jeg har altid haft problemer med min store pige angående søvn, min yngste har jeg også problemer med nu og det har varet i nu 1 uge. Min yngste plejer normalt at få flaske og så aflevere hun flasken til mig og vender sig om men på det sidste er det desværre blevet for meget. De er begge glade og går i skole og vuggestue. Den yngste har så ligepludselig fået problemer med at sove i vuggestuen hun sover knap 1 time og før var det 2-3 timer. Jeg er udmattet , vi kan intet med manden da jeg desværre ikke kan holde ud og falder i søvn sammen med børnene. Og det er faktisk ret irriterende. Jeg er gravid igen med nr 3 og er 16 uger henne. Min mand arbejder fra kl. 16.00-05.00 så jeg klarer eller prøver at klare der hele selv og det er så udmattende at jeg er ved at få ondt af mig selv. Jeg har ingen der kan hjælpe da alle prøver at lave mine regler om i hjemmet og det synes jeg ikke om! Jeg har bestilt tid til en psykolog og håber snart at få svar da jeg er ved at blive sindsyg. Jeg elsker mine børn over alt på jorden og gør alt for at de skal have det godt ,men jeg er virkelig træt af at skulle vente i flerw timer på at den store skal falde i søvn og nej jeg har prøver at sige til hende godnat skat mor skal lige ned og lave madpakker så kommer jeg igen når jeg er færdig, Der er intet at være bange for jeg er lige dernede og kommer med det samme hvis du bliver ked af det eller hvis lillesøster græder, men lige så snart jeg rejser mig op begynder hun at græde og jeg fortæller hende at det er i orden at græde, men mor skal ned og du skal ligge dig ned og sove. Men nej så skriger/græder hun endnu højere og vækker lillesøster og så begynder hele balladen for hun bliver ved med at spørge om jeg skal ned og jeg siger ssshh så er det sove tid godnat og lillesøster bliver puttet igen men det går bare ikke jeg får nerver på til sidst og bliver lidt hård og siger- så er det nok nu ligger du dig ned ,men intet virker jeg synes selv jeg har prøvet ALT men intet virker. Jeg er træt, Bange for hvordan det bliver med nr 3 , Jeg føler mig som en ond mor tit da jeg er nød til at snakke lidt hård til min ældste datter. Jeg har hovedpine hver eneste aften og savner lidt tid for mig selv hvor jeg kan slappe af. Jeg ved godt det blev et indviklet indlæg ,men sådan er mit liv desværre også lige pt??????
Lisbeths svar
Hej kære Du!
Sender dig et stort varmt knus, her hvor du oplever alt hænger på dig.
Nå du beskriver din hverdag med dine to børn ,søvnvaner, pligter, træthed, ingen hjælp og en mand som arbejder meget, får jeg et billede af du klarer det hele.
Det er tungt , når byrden er stor, kræfterne små, graviditeten trætter og kan påvirke humøret.
Så fint du har bestilt tid hos en psykolog, ryk for en hurtig tid.
Jeg tror dine børn reagerer på ,du har det skidt og er træt.Det er vigtigt, Du og din mand får en snak om ,hvordan I to kan hjælpes ad, trods hans skæve arbejdstider.Han må have fri indimellem med de mange timer han arbejder.
Kan han aflaste morgen eller eftermiddag inden han møder?
Jeg foreslår du putter den lille først Når der kun soves 1 time i vuggestuen ! Kan hun sikkert sove fra kl 19-1930. Den store kan have lidt alenetid imens.
I kan nu have hyggetid den store og dig. Lad hende være med at smøre madpakker, vis hende hvor meget hun betyder for dig, knus og kærlighed i rigelige mængder.
Når I har hygget er det sengetid for hende, find nogle gode ritualer som kun er for hende, fordi hun er 6 år, hun er helt speciel, skal hun mærke.
Når din mand har fri skal I både have nærvær som familie og alenetid med børnene.
Håber du med god hjælp kan mobilisere ro og overskud til at få styr på bl.a søvnvanerne og der bliver rum til dig også.
Du kan stadig kontakte din sundhedsplejerske , bede om et besøg i.f.h.t den store, den lille og den kommende baby.
Hun kan hjælpe dig med nogle vigtige ting.
Håber du får det bedre og får den rigtige gode hjælp.
Held og lykke med det hele.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk