Risiko for downs

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.954 visninger
9 svar
2 synes godt om
16. maj 2017

CKJ

Profilbillede for CKJ

Hej med jer alle

jeg har idag været til nf scanning og fået afvide der var en forhøjet risiko for downs. 1 til 211. Er der nogle af jer andre der har prøvet det? Jeg skal have lavet moderkage biopsi på torsdag og er da reg nervøs.....

må jg høre jeres historie? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2017

Bb2015

CKJ skriver:

Hej med jer alle

jeg har idag været til nf scanning og fået afvide der var en forhøjet risiko for downs. 1 til 211. Er der nogle af jer andre der har prøvet det? Jeg skal have lavet moderkage biopsi på torsdag og er da reg nervøs.....

Har ikke prøvet det selv, men en veninde har. Det endte med en sund og rask dreng, der ikke har downs syndrom 

Anmeld Citér

16. maj 2017

Rockertand

CKJ skriver:

Hej med jer alle

Hvorfor i alverden ikke få taget en Harmony/Nifty i stedet? Jeg har fået Harmony med 1:57 i bagagen (uden alder 1:237).

Anmeld Citér

16. maj 2017

Carina:-)

Rockertand skriver:

Hvorfor i alverden ikke få taget en Harmony/Nifty i stedet? Jeg har fået Harmony med 1:57 i bagagen (uden alder 1:237).

Det har jeg også 

Hvis nakkefolden er fin tynd så tilbyder de mange steder at man får en nipttest istedet for .

Jeg havde et tal der sagde 1:289 og bare min alder gav jo 1:16 

(var oldgammel) 

Så overlægen på Skejby sagde at han til enhver tid ville anbefale nipt

Jeg spurgte forresten til næseben på fostret og det gad han ikke kigge efter for som han sagde -

Jeg er født uden næseben og har da vist klaret mig ok alligevel 

OT men tankevækkende når flere fødesteder stadig bruger manglende næseben som indikator for downs. 

Anmeld Citér

16. maj 2017

CKJ

Profilbillede for CKJ

Min beslutning om moderkage prøve er taget på det grundlag, at den dækker flere kromosom fejl end kun downs og er 100% sikker. Nipt testen er kun 99% - altså giver den en ringere udregning end jeg egentlig har nu - hvis I forstår? Lige nu er min risiko 1/211 - altså under 3! Halvt procent - ved en 99% udregning vil der altid være den ene procent jeg ville ligge min tvivl op af..... Og den tjekker heller ikke for alle kromosom fejl......

Anmeld Citér

16. maj 2017

CKJ

Profilbillede for CKJ

Nakkefoldnf var iøvrigt ikke din tynd ��

Anmeld Citér

16. maj 2017

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg staver ikke ret godt ��er vidst for træt. 

Men hvad jeg mente var, at min risiko nu er under en halv procent - og så skrev jeg at nakkefolden ikke var tynd og fin ��

Anmeld Citér

16. maj 2017

Carina:-)

CKJ skriver:

Jeg staver ikke ret godt ��er vidst for træt. 

Men hvad jeg mente var, at min risiko nu er under en halv procent - og så skrev jeg at nakkefolden ikke var tynd og fin ��

Så kan jeg godt forstå du vælger biopsien.

Nipt viser de 3 mest alm kromosonfejl - de sjældne er meget sjældne især ved tynd nf.

Min risiko holdt op imod risikoen for at abortere var mindre .

Min svigerdatter på dengang lige fyldt 18 fik en på 1:31 og fik en biopsi hvor jeg var med.

Hun havde dagen før taget et plaster på med bedøvende creme 

På selve dagen lå hun på briksen -lægen skannede for at se hvor baby lå og moderkagen og så skannede sygeplejesken videre imens han tog prøven.

Det gjorde ikke voldsomt ondt men spændte mere sagde hun og hun var self nervøs 

Hun skulle holde sig i ro resten af dagen og havde lidt spændinger dagen efter .

Hun fik svar 3 dage efter og han er sund og rask. 

Anmeld Citér

16. maj 2017

blomst84

Min risikovurdering var 1-187. Fik taget en moderkage biopsi og fik 2 dage efter svar på st jeg ventede en sund og rask dreng. De bedste tanker til dig, det er en hård tid med uvished. 

Anmeld Citér

16. maj 2017

CKJ

Profilbillede for CKJ

Ved i om ddt var grundet tyk nakkefold eller noget i blodprøven som var skyld i jeres dårlige tal? For jeg synes, at læse, at en tyk nakkefold også kan være tegn på misdannelser? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.