Vi har en 7½ årig dreng som lige nu går i 1. klasse. Vi oplever dog at han ikke trives. Der foregår noget drilleri både fra dem i hans klasse og fra de større klasse. Selve skolen har integreret SFO så det er de samme børn han går med hele dagen. Vi har også haft samtaler med lærer om at han er forstyrrende i timerne, forlader klasseværelset ud af det blå, og har generelt ikke respekt for timerne.
Vi har snakket med ham om det herhjemme, da det ikke er den attitude vi ser i ham herhjemme, og det overrasker os at det foregår i skolen. Vi er diciplinerende forældre, vi følger (så tæt vi nu kan så det passer vores familie) de råd vi har lært gennem årene og inspireret af "Jo Frost". Vi har brugt Time out, point system, givet begge vores drenge (yngste 4år) opgaver i hjemmet for at skabe forståelse for samarbejde i hjemmet, og respekt for tingene.
Vi overvejede før vores ældste startede skole om vi skulle vælge en privat/ friskole, men det var desværre ikke en mulighed på det tidspunkt. Men nu overvejer vi om vi skal finde ud af det, også selvom han er startet i skole.
Kan man flytte fx i sommerferien ? Det vil vi undersøge. Men hvad kunne det betyde for vores dreng psykisk ? Kunne det evt. skabe flere problemer ?
Det er ikke altsammen dårlig på hans nuværende skole, men vi savner lidt mere samarbjede mellem lærer-forældre. Vi savner lidt mere fokus på det enkelte barn og vi savner lidt mere struktur i deres hverdag. Alt det har vi forventninger om at kunne finde på en privat/friskole, men er det forkert ?
håber du har nogle råd.
mvh mor og far S.
Lindas svar
Kære Mor og Far S.
Gode overvejelser bag at skulle skifte skole
Der er RIGTIG mange holdninger til det at skifte skole. Jeg kan kun svare for mig selv: Jeres ønsker for skolens samarbejde med forældre lyder rimelige og lyder til at modsvare jeres families ønsker for disciplin og struktur i øvrigt. Jeg kan sagtens forstå I overvejer en ny skole.
Det eneste manglende spørgsmål og svar jeg ser i jeres overvejelser er: Ser I hele billedet? Forlader han fx klassen og forstyrrer af andre grunde end drillerier?
De der mekanismer bag mobning/drillerier
Se Red Barnets video om mobning lige her. Her står der bl.a. ” Det allerbedste middel mod mobning er at støtte børn i at være tolerante og i at skabe positive børnefællesskaber”. Hvis ikke I oplever, at skolen er gearet til at understøtte positive børnefællesskaber, så kan jeg godt forstå I kigger efter noget bedre.
De historier jeg har hørt om skoleflytning ift drillerier osv. har ofte været positive – dog skal de følges tydeligt op, så barnet fornemmer, at der hele vejen rundt arbejdes efter en ny start med håb og inklusion. Det betyder bl.a., at jeres søn skal klædes på til at være inkluderet, lad mig forklare…
Under-hunden i fællesskabet er nogle gange en tillært rolle
Børn kan nemlig tillære sig at være ”underhunden” i et fællesskab, fx hvis de bliver behandlet sådan af de andre børn. Nogle gange kan jeg spotte disse børn allerede i vuggestuen/børnehaven. Det jeg mener er, at den måde jeres søn har tænkt om sig selv (og oplevet at blevet drillet) måske har sat sig som en holdning til ham selv, som I må ændre. Med andre ord skal jeres søn have at vide OG erfare OG konkludere, at han er en værdig og god kammerat, der er værd at være sammen med. Hvis I kan bygge dette ind i jeres samvær med ham, så tror jeg, at I er rigtig godt klædt på til at skifte skole.
I kan også vælge at blive og kæmpe
Hvis I derimod vælger at blive på den nuværende skole, så kan I stadig præge jeres søn til bedre at modstå drillerierne via hans holdning til ham selv, hans strategier og et forsat meget OPSØGENDE samarbejde med skolen.
Jeg ønsker jer alle, alt det bedste!
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Ring på 28 58 77 98 og få et personligt råd til dine familieudfordringer 10 min gratis derefter 450 kr./t.
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk