Hej jeg har en meget fremmelig og sund datter Der fylder 3 år til septemper. Hun er meget dygtig med hendes sprog og vi får også at vide fra pædagoger og famile osv at hun er meget kvik. Hun leger nu meget rollespil lege mor far og børn. Men mest kan hun lide når hun er hjemme hos os at lege at , hun er en baby. Så siger hun babylyde og kravler rundt som en baby, og snakker som en baby, og spørger ind ind til " hva er det" til alting. Selvom hun godt ved hvad tingene hedder. Det bekymre mig ikke så meget disse lege tænker hun bare er fascineret af babyer, og da hun stadig går i vuggestue og tager sig meget af de helt små, ser jeg det bare som interesse.
Men en del af at hun vil være lege baby er så, at hun nu vil bruge sut og det er det der bekymre mig. Hun har fra helt spæd aldrig ville bruge sut. Vi har aldrig, selvom vi har ønsket det, ville bruge sut. Er det normalt?
Det skal lige siges at jeg ammede hende til hun cirka var et år. Hu har var meget afhængig af min mælk og ammede hende flere timer om aften inden sengetid. Efterfølgende har hun ikke kunne lade mine bryster være og har længe ikke kunnet sove uden at haven en hånd ved mit bryst.
Hun skal til juli starte i børnehave, og syntes absolut ikke at hun skal bruge sut der. Ved ikke om vi skal afvænne hende med det samme eller om det bare er fase til hun starter i børnehave og ser , at de andre heller ikke bruger sut håber i kan hjælpe,
Venlig hilsen den lidt fortvivlede mor
Lindas svar
Kære Lidt fortvivlede mor
Jeg tror ikke din datter pludselig vil blive afhængig af en sut, bare fordi hun pludselig bruger den i leg som 3-årig. Men I kan for en sikkerheds skyld aftale, at den fx ikke bruges om natten, for ” så skal vi ikke lege, så skal vi sove”.
Ammeerfaringer: Jeg kan høre af din historie med amning, at din datter har brug for fysisk nærhed og tryghed for at trives. Samtidig hører jeg, bag beskrivelsen af din datter som ”sund” og ”fremmelig”, at hun får nok nærhed med dig til dagligt. Jeg tror ikke din datter selv kobler følelsen af ligge ved dit varme trygge bryst som 1-årig med den sut hun pt leger med. Derfor konkluderer jeg, at hun ikke er i gang med at finde trøst og nærhed gennem en opfundet babyleg med en sut.
Drop bekymringerne og sæt grænser
For mig at se er din bekymring omkring sutten derfor ikke værd at holde fast i. Sutteafhængighed er ofte lettere end vi tror, for hvis forældre er tydelige og afklarede med reglerne for brug af sut, så stopper de også barnet forhandlinger og krav om sut, meget hurtigt og smertefrit. Med andre ord gør tydelige regler og grænser alting lettere for børn – også i jeres tilfælde.
Du kan selv styre det
Jeg kan høre at du er en omsorgsfuld mor, der lægger mærke til din datter, vurderer hendes behov og forsøger at sikre hendes trivsel og udvikling. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at dette vil forblive en leg for din datter. Specielt hvis du understøtter det som værende en leg og intet andet.
Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Ring på 28 58 77 98 og få et personligt råd til dine familieudfordringer 10 min gratis derefter 450 kr./t.
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk