"datter vil ikke sove"
hej lisbeth
- jeg har en datter på 8 måneder der ikke vil sove om natten for tiden..
jeg plajer ikke og have problemer med at få hende til at sove, men den seneste tid har jeg ikke selv fået ret meget søvn fordi hun har været så ulykkelig om natten,
vil prøve at beskrive hendes dag for dig
Hun vågner omkring 8 halv 9 om morgen og for havregrød med frugtmos i til morgenmad, (jeg laver hendes havegrød på estatning)
derefter kommer hun i bad og så leger jeg/vi med hende
kl ca 12 får hun rugbrødshapser med forskelligt pålæg, med sødmælk på glas (hun vil ikke drikke astatning) og så kommer hun ind at putte hun sover ca 2 timer
ved en ca 3 tiden får hun A38 med frugtmos og havregryn i samt vand ved siden af.
derefter går vi en tur / handler og gør hvad der skal klares.
Ved en 6 tiden får hun øllebrød med en lille smule sødmælk på
ved en 8 tiden spiser hun det sidste måltid og så bliver hun puttet,
Det skal lige siges at hun for ca 14 dage 3 uger siden kom ind på sit eget værelse og sove...
hun spiser 5 gange dagligt. og vil ikke nomalt ikke have flaske, jeg plajer hvis hun er rigtig ulykkelig lave noget kamille the til hende, det plajer at hjælpe men de sidste par dage har det ikke virket på hende..
Hendes afføring ser nomal ud og hun kommer af med det flere gange om dagen.
hun fik sine første tænder i undermunden da hun var 6 måneder gammel.
Jeg har indnu ikke fået talt med min sundhedsplajeske om det, fordi jeg håbede på du kunne hjælpe mig
Jeg bliver rigtig ked af det når jeg ikke kan trøste hende..
Jeg håber virkelig du kan hjælp mig
Kærlig hilsen Nadia
Lisbeths svar
Kære Nadia!
Det kan være en hård tid omkring 8 måneder og børn bliver adskilt fra mor og far,både for barnet og også for forældrene.
Det at stå med et grædende utrøsteligt barn, deter så svært.
Der er flere ting jeg tænker på når jeg læser dit brev.
Hvis hun kun sover 2 timer om dagen fra hun står op, så er det ikke meget for en 8 månders baby.
Måske er hun overtræt sidst på dagen.
At sove til klokken 8 om morgenen er fint, alligvel tror jeg du med fordel kan lade hende sove en lur om eftermiddagen.
Jeg har en tro på at børn der sover det de har lyst til, sover bedre om natten.
Så er der maden, indtil eftermiddag lyder det fint.
Selvom hun måske endnu ikke har tænder eller så mange ,så kan hun sagtens sidde og gumle i et stykke blød frugt, banan og blød pære
Aftensmaden mener jeg hun skal have ændret stille og roligt.
Hun er nu stor nok, til at få både kartofler, grønstager, fisk og kylling.fra nu af og indtil 1 års alderen, skal hun vænne sig til jeres kost/ mad.
Det at sidde og øve sin motorik med at samle mad op, det er de fleste børn glade for.
Når du putter, så lav de samme ritualer hver aften,bad, bog, sang, tøjdyr, og beroligende snak.så hun vænner sig til sit dejlige værelse, måske en lille lampe tændt.
Put hende godt og trygt i sin seng.
Håber noget af dette vil hjælpe jer.
Mange hilsner
Lisbeth
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk