Vi har en frisk og glad datter 4,5 år gammel. Smed sin ble både dag og nat, da hun var næsten 3 år uden problemer. Ikke ville lave stort på toilet overhovedet. Kan sidde med ble på toilettet og lave, hvordan kommer vi videre? Har prøvet alt snart?er Tom for ideer?
Lisbeths svar
Hej!
Forstår frustrationen og afmagten når alt I har forsøgt ikke hjælper.
Hun bliver også påvirket ,da hun mærker jeres forventninger om renlighed, som hun lige nu ikke kan honorere.
I har prøvet mange ting skriver du.Alligevel vil jeg liste op ,hvad jeg mener I kan gøre.
Det er meget normalt små børn kan udvikle en angst/bekymring for at give slip på afføringen.Hvor ryger den hen, når den plumper ned i wc?Ryger jeg med, er det farligt, jeg må holde igen, det er sikkert for mig. Bleen hjælper barnet til kontrollen med afføringen.
I skal igang med en stor læring om kroppen. lån bøger på biblioteket.læs dem sammen med hende. I kan tegne hendes krop i almindelig størrelse når hun ligger ned.klister papir sammen og tegn uden om hende.
Der er en nyere bog Hr Pølle som er rigtig god, bed om hjælp til flere
Når I skal følge madens vej gennem kroppen, kan hun tegne de forskellige dele. Vis gerne på hendes egen krop.
Fortæl hvor lang tid turen varer, så Hun kan være med i udregning af tidspunktet for afføringstrang.
Snak med hende og anerkend hvis hun er bange og diskuter ikke.Foreslå evt en potte, den kan være mere tryg at sidde på.
Et besøg hos egen læge, m.h.p at udelukke en massiv forstoppelse længere oppe.Hvis der er det ,vil lægen henvise til et børneambulatorium, De er superdygtige til at hjælpe børn og forældre
Tålmodighed ,rummelighed, støtte og omsorg er vejen frem. Der skal også støttes op i børnehaven med hjælp til toiletbesøg.
Håber dette kan inspirere.
Ønsker en masse held og lykke med projekt renlighed.og fortsat held og lykke med hende.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk