Har min søn leukæmi!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.407 visninger
5 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
5. maj 2017

Anonym trådstarter

Jeg har fået kørt mig selv helt op og er død bekymret lige nu. 

Min yngste søn på halvandet er rigtig tit syg. Jeg har ikke tænkt videre over det, andet end at det jo er træls og virkelig synd for ham. Men han ramler simpelthen ind i den ene sygdom efter den anden. 

Idag var vi ved lægen. Lige nu ligger han med skoldkopper, øjenbetændelse, mellemørebetændelse og astmatisk bronkitis. Han har tabt sig en del fordi han ikke har spist rigtigt den sidste uge og i forvejen er han spinkel så nu ser han virkelig tynd ud..

det der har gjort mig dybt bekymret idag er at blodprøven hos lægen viste et ifølge lægen "ret højt" tal for leukocytter. Han lå omkring 11 mener jeg. Samtidig med det har han en lymfeknuder i nakken som de sidste par dage er hævet op og er helt hård og sidder som en knude agtig på den nederste del af kraniet. 

Jeg Googlede så forhøjet leukocytter og det der kommer frem er leukæmi og at man ofte ser hævede lymfeknuder samtidig, at børnene ofte er syge og er blege. 

Det passer spot on på min søn �� vi skal ind til lægen igen mandag medmindre han er blevet ordentligt frisk igen, han sagde vi skulle være meget Obs på ham- men jeg vil ind og have taget den blodprøve igen for at sikre mig at det tal falder, uanset hvordan han har det på mandag! 

Ser jeg spøgelser eller har jeg grund til at være bekymret?��

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Det har vi jo ingen jordisk chance for at svare på, men som økonom kan lidt fakta måske hjælpe. 

Ifølge dette link er der 45 børn der rammes årligt i alderen 2-5 år. Jeg mener der er ca 50.000 børn i hver år hvilken giver en sandsynlighed på 0,03 pct - det er lavt

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/boern/sygdomme/kraeftsygdomme/boerneleukaemi/. 

Anmeld Citér

5. maj 2017

Maise86

Anonym skriver:

Min yngste søn på halvandet er rigtig tit syg. Jeg har ikke tænkt videre over det, andet end at det jo er træls og virkelig synd for ham. Men han ramler simpelthen ind i den ene sygdom efter den anden. 

Idag var vi ved lægen. Lige nu ligger han med skoldkopper, øjenbetændelse, mellemørebetændelse og astmatisk bronkitis. Han har tabt sig en del fordi han ikke har spist rigtigt den sidste uge og i forvejen er han spinkel så nu ser han virkelig tynd ud..

det der har gjort mig dybt bekymret idag er at blodprøven hos lægen viste et ifølge lægen "ret højt" tal for leukocytter. Han lå omkring 11 mener jeg. Samtidig med det har han en lymfeknuder i nakken som de sidste par dage er hævet op og er helt hård og sidder som en knude agtig på den nederste del af kraniet. 

Jeg Googlede så forhøjet leukocytter og det der kommer frem er leukæmi og at man ofte ser hævede lymfeknuder samtidig, at børnene ofte er syge og er blege. 

Det passer spot on på min søn �� vi skal ind til lægen igen mandag medmindre han er blevet ordentligt frisk igen, han sagde vi skulle være meget Obs på ham- men jeg vil ind og have taget den blodprøve igen for at sikre mig at det tal falder, uanset hvordan han har det på mandag! 

Uden overhovedet at vide noget om leukæmi, så tillader jeg mig at svare da jeg til dagligt arbejder med patienter og blodprøver. 

Forhøjede leukocytter på 11 er selvfølgelig forhøjede - men at have forhøjede leukocytter er normalt i forbindelse med sygdom da det er en infektions markør. 

Hævede lymfekirtler er også helt normalt ved sygdom. 

Malene udfra det du fortæller her ville jeg ikke være bekymret for leukæmi, men det er selvfølgelig bekymrende at din søn er så ofte syg. 

Min søn var også vældig ofte syg over en periode på 1,5 år og var i gennemsnit indlagt 1 gang om måneden med diverse infektioner. Her hjælp det nærmest fra den ene dag til den anden da han fik fjernet polypper. 

God bedring med sønnen

Anmeld Citér

5. maj 2017

Anonym

Anonym skriver:

Tror du skal prøve at tage den med ro. Forhøjet antal leukocytter er tilstede ved infektionstilstand, det har mange der har infektioner i kroppen. Det behøver jo slet ikke have noget med leukæmi at gøre. hans mange sygdomme kan jo også skyldes nogle immundefekter, eller måske andet mere fredeligt.Hævede lymfeknuder er også normalt ved infektioner - viser kroppen er i gang med sine forsvarsmekanismer. Det er bestemt også noget mit barn har når hun er syg, også i længere perioder ad gangen. Håber alting viser sig at være okay, og det er "bare" en uheldig bunke sygdomme på samme tid. Men bed om at få tjekket immun-tal også?

Anmeld Citér

5. maj 2017

Anonym

Leukocytter på 11 lyder meget fredeligt... Meget fredeligt endda. Jeg bliver bekymret, når leukocyttallet er over 20 - og først bekymret for blodkræft, når vi rammer meget højere værdier.

Hævede lymfeknuder sammen med infektion er i øvrigt også bragende normalt.

Mvh hende, der arbejder med det til dagligt. 

Anmeld Citér

5. maj 2017

Annemette07

Anonym skriver:

Jeg har en kronisk sygdom i tarmene, og mine leukocytter er altid forhøjet. De ligger gerne mellem 10-18, så er det næsten uanset om jeg føler mig rask, eller har det mega dårligt. Ved godt jeg ikke er et barn, men mine tal har altid været forhøjet, man fandt bare aldrig grunden før efter jeg havde født og fik nogle voldsomme symptomer samt fore måneders indlæggelse.

mange børn er tit syge, og nogen næsten aldrig. Det er meget forskelligt fra barn til barn. ☺️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.