Jeg synes, det er så kunstigt og iscenesat et setup, at jeg slet ikke er i tvivl om, de grovklipper og manipulerer. Bare de der scener, hvor eksperterne sidder i bilen eller ved pc'erne og sådan "helt spontant" udbryder: "Jeg er spændt på, om X nu kan følge op på vores råd" - og den anden nikker eftertænksomt og supplerer:"Ja, det bliver interessant at se ..." - arghh, det er så kunstigt og indøvet! Og så lige op til reklamepausen - pludseligt break og et "efter pausen-spot" med én, der helst skal græde, sige noget vredt eller have en skideballe af eksperten.
Programmet ville jo være røvkedeligt uden drama - der skal være noget grimt eller fortvivlet eller groft uansvarligt for at sikre, seerne er med. Jeg ved godt, folk selv vælger at deltage, og noget får de fleste jo ud af det, men de bliver også udstillet på en måde, der helst skal få alle seere til at krumme tæer over dem.
Jeg bruger nogle af programmerne i min danskundervisning og lader de unge mennesker analysere på metoder og fiktionskoder - underlægningsmusik, kameraføring, klip osv. - og det er altså heftigt, hvad der bruges af effekter for at skrue op for dramatikken.
Iøvrigt kan jeg bedst lide Swyrtz (eller hvad han nu hedder). Han har jo så også fået tildelt den primært sympatiske, alfaderlige rolle.
Anmeld
Citér