Kære alle,
Jeg er veninde til en fantastisk, sød og dejlig kvinde, som også har borderline - jeg har et problem i forbindelse med vores forhold, som jeg meget gerne vil have hjælp til.
Min veninde og jeg har kendt hinanden i 3 år, og jeg føler, at jeg igennem årene har lært at forstå hendes sygdom, og hvad hun har problemer med, så vi har i alle årene kunnet opretholde, hvad jeg synes er et godt venskab, som jeg gerne vil bevare. Det sidste års tid er hun imidlertid begyndt at opføre sig på en måde, som jeg virkelig har svært ved at håndtere: Det virker som om, at hun er blevet besat af at være fysisk syg. Hver gang jeg taler med hende fejler hun noget nyt (ifølge hende selv) - urinvejsproblemer, mavesmerter, kræft(!), forstuvede lemmer, hjernerystelse, infektioner, gigt, kønssygdomme, tropesygdomme, diskosprolaps....ringorm og listen fortsætter og fortsætter. Jeg har en kraftig formodning om, at hun ikke virkeligt er syg, men enten oprigtigt selv tror, at hun er syg eller, at hun simulerer symptomer. Jeg er ked af, hvis det lyder fordomsfuldt, men det er ikke sagt fordømmende - jeg holder meget af hende - men det er blot, hvordan jeg oplever det. De mystiske sygdomme forsvinder og skifter fra dag til dag, og hun er blevet undersøgt af alverdens læger og hospitaler, som aldrig finder noget galt med hende. Hun bruger virkelig systemet især lægevagten et par gange om ugen!!
Hvad jeg føler er begyndt at gå ud over vores venskab er, at jeg oplever, at hun meget gerne vil have, at vi pårørende er meget "ynkende" og meget medlidende over hendes lidelser....og det har jeg også været MEGET længe. Men når man for 117. gang får et opkald, hvor hun skal fortælle og ynkes for, at hun nu fejler noget nyt, må jeg indrømme, at jeg bliver træt - det er som om, at hun gerne vil behandles som en 5-årig, der skal trøstes af "mor."
Jeg har især lagt mærke til, at hendes sygdomme "tager til", når vi pårørende af forskellige grunde ikke har mulighed for at give hende konstant opmærksomhed - pga. arbejde, ferie eller andet. Kort sagt, så er det min oplevelse, at hun "bruger" disse sygdomme for at få opmærksomhed, og jeg kan mærke, at jeg begynder at distancere mig fra hende af samme grund, hvilket hun selvfølgelig mærker, og så bliver det en ond cirkel. Min mand er også ved at være grundigt træt af, at hun ringer konstant for at fortælle om sine lidelser. Desuden har hun virkelig en usømmelig omgang med medicin blandt andet morfin som jeg har fornemmelsen hun er ret afhængig af... og da jeg er sygeplejerske går det mog meget på man kan have sådan et misbrug Til morfin..
Jeg vil oprigtigt gerne beholde vores venskab, men jeg føler, at jeg er ved at køre træt...at jeg ikke har mere at give. Hvis I kunne give mig nogle tips til, hvad jeg kan gøre for at få vores venskab på sporet igen, ville jeg blive meget glad! Tusind tak!