Eksperthjælp: 17 måneder kan 16-17 ord.er det ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

731 visninger
1 svar
0 synes godt om
1. maj 2017

Lisbeth Jess

Hej..

Jeg skriver fordi jeg har et spørgsmål omkring sprogforståelse hos et barn på 16 mdr.
A er i dag 17 måneder men skal jo korrigeres lidt, derfor skriver jeg 16 mdr.

Han kan cirka 15 ord, hvilket jeg egentlig er fint tilfreds med og tænker det er ganske ok.
Vi venter på han skal have høreapparat om 1 uge da han har væsentlig nedsat hørelse på højre øre - dog ikke i de toner almindelige stemmer er i, så der burde ikke være nogen forklaring på min bekymring på baggrund af hans hørenedsættelse.

Det min bekymring går på er at jeg ikke føler han forstår særlig meget af det vi siger til ham. Han forstår små ord som sut, mad, tørstig osv. Men vi kan ikke give ham en sproglig opfordring som fx kan du finde en bog osv. Han forstår det ganske simpelt ikke. Han svarer heller ikke på ja/nej spørgsmål. Altså hvis jeg spørger om han er sulten, tørstig, vil op osv osv. Det er som om han ikke forstår at jeg forventer et svar.

Det er jo svært at huske, men jeg husker det som om at storebror forstod en del i den alder, og jeg har også videoer af storebror som udpeger diverse kropsdele og gentager flere dyrlyde når han bliver spurgt i den alder. Jeg er klar over man ikke skal samenligne børn, og jeg forventer heller ikke han skal kunne præcis det samme som sin bror på samme tidspunkt, men jeg har brug for at vide om det jeg oplever mon er normalt?

Han bruger sin stemme meget og "snakker" hele tiden. Han giver også tydeligt udtryk for hvad han vil ved at trække os hen til køkkenet hvis han fx er tørstig osv.. Han øver sig også i fagter til fagtesange osv.

Jeg prøver tit at øve forskellige ting med ham som kropsdele osv men han har slet ikke koncentration til disse ting, han vil meget hellere bare lege med sit legetøj.

Derudover er han rigtig glad, sover fantastisk og er motorisk alderssvarende.
Han er ekstremt god til at fordybe sig i ting er er derfor ekstremt god til diverse puttekasser og bygger vildt høje tårne osv.

Det at han til tider fordyber sig så meget kan gøre at han virker lidt fraværende og vi kan have svært ved at komme med i legen.. Men dette er kun i perioder og små tidsrum i løbet af dagen så jeg tænker det er okay.

Han er PT under udredning for BOR syndrom, men det burde heller ikke have betydning da det kun giver fysiske sygdomme.

Hvad tænker du omkring hans sprogforståelse? Er det okay for en på 16 måneder? - vi venter på at få en vurdering af en talepædagog fra OUH da dette følger med når man får høreapparat, men der er ret lang ventetid.
Ser frem til at høre fra dig.

Lisbeths svar

Hej !

Beklager det meget sene svar, der er lidt sygdom indover.

Med det du beskriver,omkring hans hørelse,de bekymringer der har været ind over i hans korte liv.

Så tænker jeg.Slip din bekymring, lad være med at presse ham.

Selvfølgelig skal I snakke,men ikke kun med tanke på læring.

Han snakker meget,når nu han får bedre hørelse vil det hjælpe meget.

Jeg forestiller mig I hurtigt kommer til talepædagog.Et lille barn med høreapparater, der skal støtte til ham og forældre. 

Håber det bliver super for ham at han nu får hjælp til at høre.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.