Hej
jeg bliver 43 år og har 3 store børn i alderen af 20,18 og 13 år med børnenes far. Vi er skilt og jeg har en kæreste som også har store børn på 24 og 19 år. Men vi bor hver for sig da han har et hus og bor længere væk og jeg vil Gerne Ha min søn på 13 år fortsætte i den skole, hvor jeg bor. Deres far er Flyttet længere væk men han har dem hver anden uge og kører dem til og fra skole.
Jeg har lige fundet ud af at jeg er gravid!! Ved ikke om jeg lykkelig eller ikke. Min kæreste har 2 store børn på 24 og 19 år. Vores store unger er jo snart klar til også at få børn. Er det helt ude i hampen og få det barn? Har fået 1 abort før.
Jeg elsker børn og det kunne være dejligt at have et fælles?? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Har intet sagt til nogen endnu.
Den fortvivle mor
Lindas svar
Kære Fortvivlede mor – i denne udvidede familie.
Tillykke med at du er blevet gravid – selvom det er uventet og måske ikke helt efter planen.
Der er EN ting jeg altid slår fast, før jeg kommenterer denne slags spørgsmål: Jeg anbefaler aldrig abort og vil aldrig opfordre til abort, så dette vil præge mit svar til dig i dag.
Et nyt liv med en efternøler til de store børn
Pyha jeg kan godt forstå, det er en overvældende oplevelse, at stå som 43-årig gravid med 5 børn/bonus børn. Hvor er det i øvrigt en fantastisk stor og dejlig familie, du har fået.
Jeg hører du har omsorg for alle dine børn og bonusbørn, og at du umiddelbart samarbejder godt med de andre forældre i familien.
Det er i sig selv en kæmpe gave og ressource. Dette store netværk vil kunne understøtte og hjælpe dig, hvis du vælger at lade din baby at vokse sig stor – i det fællesskab dine øvrige børn kender.
Forventningens glæde – og bekymringer
Du nævner både positive ting men også nogle bekymringer i dit indlæg. Den bekymring du nævner handler om, at din baby i så fald vil kunne risikere at blive næsten jævnaldrende onkel/tante for dine øvrige børns børn.
Jeg er selv nabo til en sådan familie med jævnaldrende onkler og niecer/nevøer – og det udløser ofte nogle sjove samtaler, som nabobørnene gerne forklarer og er gode til at takle med et træk med skulderen og et smil. Jeg kender ikke dine børn og kan ikke forudsige, hvordan de vil have det med den situation. Men jeg synes umiddelbart aldrig, at man skal vælge et barn fra alene fordi det er pinligt eller akavet at skulle forklare sagen.
En beslutning for dig
Uanset hvilken vej du vælger at gå i dette dilemma kan ingen vælge for dig. Men jeg vil stærkt opfordre dig til at dele dine tanker og følelser med andre – en eller to du har fuld tillid til. Det er vigtigt aldrig at stå alene i så stor en sag, som at være gravid, specielt med disse overvejelser.
Jeg ønsker dig og alle dine, alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk