Åh. Jeg elsker min kæreste. Jeg har altid drømt om at finde en som ham - han er indbegrebet af perfekt kæreste. Vi har et fantastisk ligeværdigt parforhold, et sundt sexliv, gensidig kærlighed og ønsker for fremtiden. Vi er ligeværdige i forhold til praktisk og husligt arbejde, vi giver plads til hinanden og han kender mig bedre end jeg kender mig selv. For eksempel har han fundet ud af, at der er en hel speciel smilerynke der mangler, hvis jeg ikke smiler oprigtigt, og at jeg nulrer min trøje når jeg er angst og nervøs. Jeg fortæller alt dette for at sige, at han er mit livs kærlighed, og jeg vil ikke undvære ham.
Derfor piner det mig også, at det kniber med tilliden. De første mange måneder af vores forhold (vi har været sammen lidt over 2 år, vi bor sammen) løj han meget. Ikke om store vigtige ting, bare hvide løgne, ofte for at undgå konflikt. Han havde forud for mig været i et forhold i 5 år med en pige med borderline personlighedsforstyrrelse, og der var løgnene blevet en måde at overleve på, fordi hun tog alt som en opfordring til konflikt og kørte det ekstremt op, hvilket sled ham helt ned. Så var det til slut nemmere at lyve end at skulle kæmpe endnu en kamp.
Det tog jo lige noget tid at komme ud af den vane med mig, men det er klart det var lidt af en prøvelse, fordi tilliden blev ødelagt af det. Han har aldrig været utro og den slags, så det er slet ikke det, vi er ude i.
Vi fik bearbejdet det, og han er blevet rigtig god til at være ærlig, har lært det ikke er farligt. Så her for ikke længe siden holdt han med at ryge e cigaretter. Han havde dampet massivt i årevis, havde den altid i hånden, så det var et kæmpe skridt, hvor han brugte nikotinplastre i overgangen.
Det gik fantastisk og han begyndte at løbe, når han fik abstinenser og fik derfor en hobby. Hele vejen svor han, at hvis han fik så meget trang han gav op, ville han finde en e cig, ALDRIG i livet om han ville ryge rigtige cigaretter!
Han begynder så at lugte af smøger med jævne mellemrum. Han er meget forvirret herover og siger, at det må skyldes at han går med sine kolleger der ryger. Han begynder at løbe langt sjældnere, og jeg tror efterhånden jeg er ved at miste forstanden, fordi jeg altså kan lugte de cigaretter. Han bliver ved at se mig dybt i øjnene og love mig han ALDRIG ville begynde at ryge rigtigt, at han ville fortælle mig hvis det var svært.
For jeg har selvfølgelig hele vejen sagt, at jeg er der for ham. At jeg ved hvor svært afhængighed er, så jeg ville aldrig hverken dømme eller bebrejde ham. En dag skal han så ud med skrald, og er noget længe om det. Da han kommer ind stinker han langt væk af cigaretter, og da han for første gang nogensinde ikke vil kysse mig, ved jeg hvad klokken har slået.
Han kan godt se, at han et fanget, og han kryber til korset. Han har røget en smøg morgen og aften i to uger. Han stammer sig dybt. Over at have løjet. Over at have fået mig til at tvivle på mig selv. Over at have set mig direkte i øjnene og sagt, at han ALDRIG ville lyve om det, ALDRIG ville begynde på sådan en dum vane..
Jeg er virkelig ked af det. Ikke over cigaretterne, for jeg har fuld forståelse. Men over løgnene. Han siger, at han havde håbet han kunne stoppe igen, så han ikke skulle fortælle mig, at han var faldet i, men det var ikke lykkes. Jeg er ked af, at han har fået mig til at tro jeg var skør over jeg kunne lugte de smøger..
Vi får bearbejdet det, han starter på plastre igen, og jeg forklarer ham igen jeg vil støtte ham hele vejen, og at han aldrig skal skamme sig over at snakke med mig om abstinenser. Eller sige hvis han har kæmpe krise. Det lover han.
Han er nu stoppet med plastre igen og det går angiveligt godt med rygestoppet. Nu et problemet bare, at jeg har svært ved at lægge det bag mig. Jeg har svært ved at komme videre fra, at han kunne lyve mig op i ansigtet i ugevis uanset årsagen, og at jeg så den side af ham igen. Hver gang jeg får bare en lille snert lugt af noget der måske kunne lugte af nikotin, får jeg ondt i maven. Ikke for om han ryger, men for om han lyver igen.
Hvordan får vi genoprettet en sund tillid igen? Hvordan får jeg stoppet min paranoia? Det er så slemt, at jeg har været ude i skuret i mørket for at se, om han havde gemt en pakke cigaretter derude, hvilket resulterede i jeg trådte på en rive, som bankede op i panden af mig og gav mig en bule - karma eller hvad?
 han ved det godt, har fortalt ham det med det samme jeg kom ind igen, gør meget ud af at være ærlig, så der ikke er en masse usagt mellem os.
Ved godt at når man tilgiver skal man lægge det bag sig, men det er vel normalt man har brug for tid til at bearbejde det?