Anonym skriver:
ja som overskriften lyder så føler min far at min søster er begyndt at tage afstand til ham og udelukke ham fra hende og familiens liv.
Store begivenheder får han ikke afvide. Og da min søsters datter blev indlagt for kort tid siden fik min far det først afvide længe efter til trods for at han er meget tæt med datteren og bor 5 fra sygehuset. Førhen ville dette være blevet ringet om med det samme..
Det er mange små og større ting der gør han nu føler sådan og desværre føler jeg det samme. Jeg er også blevet udelukket fra deres liv..
Det skal lige siges at min far ikke er min søsters rigtige far. Men han har altid været som en far og hun siger selv til andre at hun kun har en far og det er min far men efter vores mor døde for snart 4 år siden er hun bare blevet mere og mere fjern fra ham.
Det sidste skete her til aften. Min søster og familie skal snart flytte (1 maj) hvilket vi fik afvide for ca 14 dage siden( de flytter meget langt væk- mindst 2 timer i bil) Men nu har de åbenbart fået nøglen og er i lejligheden hele weekenden. Min far finder ud af det ved et tilfælde da vi plejer at være sammen i denne weekend men hører intet fra dem selvom vi altid plejer at ringe hvis vi ikke kommer.
min far er nu mega såret og mener de vil skide ham et stykke. Han vil sige det til dem. Men min far er ikke god til at formulere sig så jeg frygter han vil gøre det værre..
men bør jeg blande mig?
overvejede at ringe og tale med min søster og pænt spørge om der var noget galt og at far er såret men jeg kan simpelhent ikke finde ud af om jeg bør blande mig. Har virkelig brug for jeres råd her
Jeg forstår dig så godt - også tilskyndelsen til at blande dig. Jeg har oplevet noget meget tilsvarende bare med min stedsøster og min mor, siden min stedfar døde, og det gør så ondt at se. Jeg blev frarådet at tale med min stedsøster om det, og det, tror jeg, var meget godt. Jeg er bange for, jeg kunne have gjort ondt værre ved at tale min mors sag - at der ville komme ting op til overfladen om forskelle på "mine og dine børn", måske gammelt nag og sårede følelser fra begge sider, for NOGET må vel ligge og rumstere, når et "barn", også et voksent, lægger pludselig distance til en (sted)forælder. Og skal det for en dag, så tror jeg, det skal ske direkte mellem parterne og ikke foranlediget af "det ægte barn", som føler med forælderen og vil beskytte ham/hende. Det kan blive meget kompliceret.
Meget afhænger selvfølgelig af din og din søsters forhold og fortrolighed. Men ville du kunne bære det og holde hovedet koldt, hvis fx din søster havde ubehagelige ting at sige om din far?
Her faldt tingene langsomt til ro af sig selv, men det er aldrig blevet helt det samme mellem min stedsøster og min mor. Jeg tænker, at det må blive min mors afgørelse, om der skal tales højt om det på et tidspunkt, ikke min.
Når forældre (eller stedforældre) dør, sætter det ofte uventede tanker og følelser i gang, og måske har din søster alligevel nogle gamle ting i klemme, som hun nu reagerer på på sin tilsyneladende hjerteløse måde. Spørgsmålet er, om din far - og du - kan håndtere at få evt. ubehagelige "sandheder" at vide? Jeg går egentlig ind for åbenhed, men det må i sidste ende være din fars afgørelse, om der skal åbnes eller ej, og det skal nok ikke ske uden om ham.