Gravid smerter - kontakte JM?? Hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.111 visninger
11 svar
7 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. april 2017

Wheelybug

Hej piger

Jeg har brug for hjælp med et hurtigt svar på om jeg bør kontakte jordemoderen/fødemodtagelsen.

Jeg er 17+4 og har i weekenden og i går og i dag haft en del underlivssmerter. Udover de normale ligamentssmerter har jeg også haft tyngdefornemmelse og smertefuld murren foran mellem navlen og skambenet, hvor jeg også føles ekstra hård på maven og har ikke følt dette før. Jeg tænker, at disse smerter skyldes plukveer . Jeg kan læse at det er helt ufarligt med plukveer i 2 trimester, men at de ikke må komme umotiveret, når man slapper af. Da jeg har været hjemme hele weekenden plus i går og i dag, hvor jeg bare har slappet af primært i sofaen, bliver jeg derfor urolig når jeg stadig har disse konstante smerter - fordi det må jo betyde at de kommer umotiveret? Så kan det f.eks. være et tegn på en for kort livmoderhals o.l.

Ville I kontakte jordemoderen? For at gøre det værre har selve jordemoderkonsultationen lukket frem til onsdag efter påske, så kan ikke finde ud af hvem jeg ellers skal ringe til...  Umiddelbart er der jo kun fødemodtagelsen hvor man ringer til med akutte ting, men hvordan ved jeg om dette er akut? Synes det er lidt pinligt at ringe hvis de synes jeg er helt åndssvag  og gynækologer i nærheden holder også påskelukket... Håber I kan hjælpe med hvad I selv ville gøre? Min mor synes jeg bare skal ringe til fødemodtagelsen, men jeg er ikke glad for det, hvis det som sagt ikke er noget... Men ville heller aldrig tilgive mig selv hvis nu det er noget jeg burde reagere på og ikke gør det.. Hjælp...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2017

MiniMe2005

Jeg tænker blærebetændelse ud fra den måde, du beskriver smerterne. Jeg ville kontakte lægen :-) 

Anmeld Citér

11. april 2017

Thea14

Er ret sikker på at det er lægen/lægevagten du skal kontakte når du ikke er længere henne...

Umiddelbart lyder der som noget blærebetændelse - Du beskriver i hvert fald mit forløb meget præcist. - så få fat i din læge eller lægevagten så du kan blive testet og komme ibehandling. Ubehandlet blærebetændelse er ikke godt når man er gravid.

Anmeld Citér

11. april 2017

Wheelybug

Hej begge to

Tak for tilbagemeldingen. Tanken om blærebetændelse har faktisk strejfet mig da jeg de seneste par dage har skulle tisse uden at der rent faktisk kom mere end et par dråber. Men har bare aldrig prøvet at have det før så aner ikke hvordan det føles. Men ja må hellere se om jeg kan få fat i lægen- forhåbentlig kan han guide mig  Var bare bange for om det kunne være noget alvorligt som jeg burde reagere på, men det mener I ikke kan jeg forstå?

Anmeld Citér

11. april 2017

FrkC

Jeg ville også kontakte lægen/lægevagten mhp evt blærebetændelse som nævnt .. 

Her (i mit område) er det først ved 22+ man skal ringe til fødegangen ved problemer .. Selvfølgelig må man sikkert godt ringe, men de kan jo ikke gøre noget som lægen ikke kan på nuværende tidspunkt i din graviditet :) 

Anmeld Citér

11. april 2017

MiniMe2005

JL87 skriver:

Hej begge to

Tak for tilbagemeldingen. Tanken om blærebetændelse har faktisk strejfet mig da jeg de seneste par dage har skulle tisse uden at der rent faktisk kom mere end et par dråber. Men har bare aldrig prøvet at have det før så aner ikke hvordan det føles. Men ja må hellere se om jeg kan få fat i lægen- forhåbentlig kan han guide mig  Var bare bange for om det kunne være noget alvorligt som jeg burde reagere på, men det mener I ikke kan jeg forstå?

Blærebetændelse føles meget anderledes, når man er gravid. Jeg oplevede det som, at det strammede og nev nederst i maven mellem skambenet og navlen (hen over blæren). Men det var det eneste symptom.

Og nej, umiddelbart lyder dine smerter ikke farlige i mine øre, men jeg er heller ikke læge eller jordemoder, så det er svært at vurdere. Men giv lægen eller vagtlægen et kald :-) Hvis det er blærebetændelse skal du have penicillin.

Anmeld Citér

11. april 2017

Anonym

Du skal hvertfald ringe til lægevagten, i dag. Og få tjekket om det evt er blærebetændelse, hvis det er det er det jo vigtigt at få behandlet hurtigst muligt. Hvis det ikke er det, kommer du nok til den gynækologiske afdeling og bliver Tjekkiet. Kan også være det er ingenting . Jeg havde også mange mærkelige smerter som jeg troede flere gange var blærebetændelse, men det var starten på bækkelæsning 

Anmeld Citér

12. april 2017

Wheelybug

Hej alle sammen

Tak for jeres tilbagemeldinger. Var til lægen i dag. Det var ikk blærebetændelse, men plukveer jeg går og har. Han mente ikke at det var farligt og er en normal del af graviditet i 2 trimester. Jeg tog bagefter til en selvbetalt scanning på en scanningsklinik for at få lidt ekstra ro i sindet. Lillepigen havde det super og lå og hyggede sig  scanningsdamen sagde også, at jeg endelig bare skulle ringe til fødegangen hvis det blev værre eller fortsatte, så det lettede mig.

MEN er der nogle der har erfaring med plukveer? Glemte helt at spørge hvordan det er med at bære ting og gå på arbejde osv hvis man er plaget af plukveer? 

Anmeld Citér

13. april 2017

Flødebollen

JL87 skriver:

Hej alle sammen

Tak for jeres tilbagemeldinger. Var til lægen i dag. Det var ikk blærebetændelse, men plukveer jeg går og har. Han mente ikke at det var farligt og er en normal del af graviditet i 2 trimester. Jeg tog bagefter til en selvbetalt scanning på en scanningsklinik for at få lidt ekstra ro i sindet. Lillepigen havde det super og lå og hyggede sig  scanningsdamen sagde også, at jeg endelig bare skulle ringe til fødegangen hvis det blev værre eller fortsatte, så det lettede mig.

MEN er der nogle der har erfaring med plukveer? Glemte helt at spørge hvordan det er med at bære ting og gå på arbejde osv hvis man er plaget af plukveer? 

Jeg var førstegangs gravid og ville ikle være pylret.. jeg havde slem BL og fik flere og flere plukveer. Jeg fødte 31+5. Og det er slet ikke for at sætte et skræmmescenarie op. Men, er du nervøs, så anerkend den nervøsitet og kontakt lægen, fødegangen etc. Hellere en gang for meget end for lidt 

Anmeld Citér

13. april 2017

FrkC

Jeg blev sygemeldt i uge 26 med mange plukveer (og bækkensmerter) .. Er sygeplejerske og arbejdede på en temmelig travl afdeling .. jeg havde plukveer fra omkring uge 18, de kunne også komme 'spontant' (altså uden fysisk aktivitet eller noget) .. Nogen dage kun enkelte andre dage en del .. Jeg fødte på terminsdagen .. Pas på dig selv :) 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.