Jeg står og skal overnatte hjemme hos min veninde, som lider af så stærk fødselsdepression at hun har været indlagt i flere uger efter fødslen. De starter nu med at have hende hjemme nogle dage, med en 'natte-assistent' som kan tage over, hvis hun pludselig ikke kan overskue det.
Jeg vil blot høre hvordan det føles at være ramt af fødselsdepression og om I har nogle tips og råd til hvordan jeg skal tackle situationen, hvis nu hun bliver angst eller ked i løbet af natten og når baby græder. Hvor meget skal jeg tage over?
Hvordan støtter man een med fødselsdepression generelt?
Lisbeths svar
Hej!
Kan godt forstå ,hvis du er lidt usikker over ,hvordan du hjælper bedst.
Når hun har været indlagt har det været slemt. Hun er stadig kun på hjemmebesøg.
Når man har en fødselsdepression er livet nogen gange ikke værd at leve opleves det. Barnet er der ikke lyst til at have tæt på.Der kan komme tanker om at skade barnet.Man kan ikke holde sig selv ,barn og manden ud.
Det er vigtigt du udstråler ro og tryghed, viser du har styr på det.Græder hun lad hende græde hold hendes hånd, bliver hun vred lad være med at indgå i en diskussion.sig feks. Du må gerne være vred,og rum hende.
Måske vil hun fortælle og du skal kun lytte, måske vil hun være tavs, alt er muligt.
Kærlig omsorg til hende.
Ønsker dig en rolig og tryg nattevagt. Det er så godt med en god ven .
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld
Citér