Hej Karen.
Har været til jordemoder i uge 34+3 og fik af vide, at min livmoderhals var 2cm. Har læst mig frem til, at det er en kort livmoderhals. Og at normalen er ca 2,5-4cm. Tænker den er meget kort så ?
Hvad er normalen i uge 34-35 ?
Og er min for kort ?
Hvis den er for kort, kan jeg så risikere, at føde før tid ?
Mange hilsner en forvirret 2. gangsgravid ??
Karens svar
Hej forvirret 2. gangsgravid
Egentlig er der to definitioner af, hvor lang en livmoderhals er!
Hvis lægen skanner dig, måler han hvor lang livmoderhals kanalen er og hvis jordemoderen mærker på dig indvendigt mærker hun kun det udvendige af din livmoderhals.
På billedet kan du tydeligt se, at selve livmoderhalskanalen er længere end det jordemoddren kan nå udvendigt. Og alt afhængigt af, hvor tyk den nederste del af din livmodervæg er, vil det være større eller mindre forskel på de to mål.

Ud over at mærke på længden af din livmoder mærker jordemoderen også konsistensen af din livmoderhals. En moden livmoderhals, der er klar til fødsel er lige så blød som svømmehuden mellem dine fingre. En umoden livmoderhals har samme konsistens som din næsetip.
Desuden føder du ikke uden veer, så hvis din jordemoder siger "alt vel" er der ikke nogen grund til bekymring.
Du skal henvende sig til dit fødested, hvis du begynder at få regelmæssige smertefulde plukveer...
Venlig hilsen
Karen Bøhrnsen
Jordemoder
SÅ udgangspunktet er

Karen tilbyder i brevkassen personlig og individuelt tilpasset vejledning i graviditet, fødsel, barsel og ikke mindst i amning.
Se Karens hjemmeside: www.jordemoder.net
Anmeld
Citér