Jeg er en mand på 37 år der er fra skilt siden oktober 2015 min Eks kone og jeg har fælles 2 børn. En dreng på 8 år og en pige på 3 år. Min eks kone og jeg har et godt samarbejde ang. Børn og hvis der er noget så snakker vi om det og får det løst.
Vi har 7/7 ordning og de har bopæl hos deres mor.
Sidste år i februar begyndte jeg at komme sammen med en eks kæreste fra 2001/2002
Jeg synes selv at vi tog det stille og roligt indtil min økonomi gjorde at jeg var nødtil at flytte hjem til min kæreste i august 2016. Men her i februar gjorde hun det forbi da der i bund og grund var løbet meget vand i åen. Og nu er jeg af nød flyttet hjem til min mor, hvor jeg leder efter en bolig til mig og børnene hvor vi kan være os selv og få lidt ro på det hele.
Men min søn Lucas bekymrer mig lidt da han ikke vil tale med mig eller hans mor om tingene og om han har problemer i hverdagen. Men til tider kommer der vredes udbrud over ting som ikke er det egentlig problem men vi kan ikke komme ind til ham og han bliver ked af det (grådens rand) og vi har ikke lyst til at presse ham yderlig.
Sidste år spiste han godt til og nu kan jeg ikke rigtig få ham til at spise ret meget. Hans madpakke i skolen består af 2gulerødder og en lille rosin pakke til lille mad samt 3 halve rugbrøds madder med leverpostej, kødpølse og enten ost eller fignpålæg på det sidste stykke.
Og som regl har han 1/2 Skive rugbrød med hjem. Han kan ikke nå at spise det i skolen siger han.
Til aftensmad får vi almindelig aftensmad og der spiser han ikke ret meget. Eks 2kartofler og 2-3 frikadeller med sovs når vi får det. Sidste år spiste han dobbelte hvis ikke tre gange så meget som han gør nu.
I skolen bliver vi med at få og vide han er vellidt i klassen og alle vil lege med ham og han kan cykle rundt blandt sine klasse kammerater. Når han kommer hjem fra skole har han ikke nogen omgang med sine klasse kammerater eller andre for det er ligesom om han har fået nok af dem oppe skolen
Men nu vil han ikke i skole om fredagen da de har idræt og han er bange for mørke og der er nogle af hans klasse kammerater som synes det er sjovt at slukke lyset i gymnastikhallen på den lokale skole. Jeg har skrevet til skolen ang hans problem. Og nu venter jeg svar på dem og høre hvad vi kan gøre for at osse gerne vil i skole om fredagen ligesom alle de andre dage, for gennerelt er han glad for at gå i skole.
Hans mor og jeg bor så tæt på hinanden at han gå hjem til en af os når han har lyst til det. De uger jeg har ham og hans søster vil han mange af dagene hellere være hjemme hos sin mor. Jeg håber da det ændre sig når jeg får mit eget sted igen.
Men søger råd til hvordan jeg kan hjælpe ham så han ikke går med alle de bekymringer som jeg føler han går rundt med uden at dele dem med nogle. Og få en glad dreng igen.
Hilsen
Michael Larsen
Lisbeths svar
Hej!
Godt du er opmærksom på din søns trivsel.Det er 1 skridt på vejen.
Der er sket meget i hans korte liv.I bliver skilt i okt 2015,.I februar 2016 får du en kæreste.I August flytter du ind hos hende.Forholdet går i stykker i februar i år og Du flytter hjem til din mor.
Det er mange tunge ting at forholde sig til som lille barn.
Han har sorg over jeres skilsmisse, måske også sorg over det nye brud.Han søger sin mor, hvor han lige nu føler tryghed.
Han er vred og det får lov at komme ud ved forskellige lejligheder.
Han kan ikke fortælle dig lige ud hvor vred og skuffet han er over jeres skilsmisse.Din nye kæreste, for der svandt håbet om I kunne finde sammen igen.Så gik det heller ikke.Hvordan skal det hele dog gå?
Usikker og forvirret er han.Det er ikke noget han lige åbner op og fortæller om.Han er begyndt at spise mindre, endnu et tegn på han ikke er i den bedste trivsel.
Det gode er du og mor kan snakke og løse diverse problemer.
I må sammen sætte jer og snakke om ,hvordan I hjælper ham bedst muligt.
Skal han evt være fast hos mor og se dig i weekenderne, indtil du har skaffet en bolig ?
Når I skal have ham til at snakke er det en god ide enten gå en tur, i svømmehallen, cykle ,låne en hund og sammen gå en tur.
Når nærværet er tilstede,og I snakker åbent og ærligt, vil det hjælpe.
Start bagfra med bruddet med kæresten. Fortæl ham om hvordan du blev ked af det og han sikkert også blev ked af det.
Fortæl ham hvor meget du elsker ham og så gerne vil være sammen med ham . Nogen gange gør voksne dumme ting, og det går ud over børnene.
Heldigvis kan det rettes op og det er jeg din far klar til.
Vælg evt en fast far søn dag hvor I to enten går en tur, spiller fodbold,klatrer eller hvad der kan friste.
Han skal mærke du vil ham, ikke kun med ord men med handlinger.
knus og god øjenkontakt, grin og nærvær.
Godt du fik skrevet til skolen. Håber de hjælper, så han igen tør tage i skole om fredagen.
Hvor er farmor i denne proces?Har de et godt forhold ?Kan hun hjælpe med nogle gode snakke.
En gang pandekager eller boller efter skoletid, evt tage en kammerat med hjem.
En gang fodmassage giver ro i hans krop og nogle gange udløser det en snak.
Når han bliver vred skal du rumme hans vrede, lad ham blive i det og ikke stille HV spørgsmål.
Bag hans vrede er der umødte behov.Du kan gætte på hvad det er.
Håber dette kan inspirere dig til at få åbnet op for de gode snakke med din søn.til et kærligt tillidsfuld forhold igen.
Varme hilsner og god søndag
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk